Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Editie speciala/Polidigitatii:

un poet, Şerban Foarţă, şi un artist vizual, Romelor Pervolovici, colaborează într-un proiect digitalo-textualo-vizual

(la Victoria Art Center, marți 19 martie 2013)

Marţi 12 martie s-a deschis la Galeria bucureşteană Victoria Art Center expoziția Polidigitaţii, semnată de Şerban Foarţă şi Romelo Pervolovici; curator: Ion Bogdan Lefter. Generat de punerea în dialog a unui poet (Ş.F.) cu un artist vizual (R.P.) de către un critic (I.B.L.), proiectul Polidigitaţiilor a parcurs pînă acum două etape: publicarea într-o revistă şi apoi într-o carte „pentru copii şi rafinaţi”: Isprăvile lui Degeţel şi ale altora ca el (Editura Paralela 45, 2007). Experiment deschis – „work in progress” –, proiectul continuă cu acest eveniment digitalo-textualo-vizual, expoziţie şi nu prea/nu doar: Polidigitaţii la Victoria Art Center.

Pe scurt: de la un Degeţel de poveste (parşivă) la o aventură de realitate „(poli)digitală”!*

Despre proiectul Polidigitaţiilor – la Cafeneaua critică, într-o EDIŢIE SPECIALĂ, organizată „ÎN DEPLASARE”, LA GALERIA VICTORIA ART CENTER, în mijlocul expoziției.

Invitaţi: Şerban Foarţă şi Romelo Pervolovici; cu participarea pictorului Petru Lucaci, preşedinte al Uniunii Artiştilor Plastici, director al Galeriei Victoria Art Center.

Amfitrion: Ion Bogdan Lefter.

Cafeneaua critică este un proiect de dezbateri culturale pe teme de actualitate. Prima serie s-a desfăşurat în anii 1990, la Cafeneaua Facultăţii de Litere a Universităţii Bucureşti. De la reluarea sa în noiembrie 2008, Cafeneaua critică a fost găzduită de cluburile bucureştene The Silver Church, Club A şi Club Control. De la debutul „stagiunii” 2011-2012, Cafeneaua critică a revenit la Club A**.

Cafeneaua critică
Marţi 19 martie 2013, orele 19.00-21.30
Victoria Art Center
Calea Victoriei 12 C, Bucureşti
(în subsolul blocului din stînga Bisericii Zlătari, vizavi de Palatul CEC)
www.cluba.ro

* Mai pe larg:
La început a fost un poem „pentru copii şi rafinaţi” al lui Şerban F. Minunăţie în stilul casei: Isprăvile lui Degeţel şi ale altora ca el.
Apoi I. Bogdan L. i-a propus lui Romelo P. să-l „ilustreze”, dar nu „ca pentru copii”, ci „ca pentru rafinaţi”: să-l însoţească vizual.
Atunci Romelo P. a compus o „naraţiune fotovirtuală” cu degete, mîini şi mănuşi: lumea ca „manualitate”. Experiment serial, lucrat şi prelucrat computeristic. Joc vizual, deopotrivă amuzant şi neliniştitor. Cu cîteva prime ieşiri spre pamfletul politic: doar policele („degetul mare”) înseamnă forţă şi aduce a „poliţie” (în alte limbi se scrie chiar aşa: „police”!).
După care I. Bogdan L. i-a propus lui Şerban F. să comenteze imaginile în versuri. Zis şi făcut: glose ale poetului la lucrarea artistului vizual.
Iar Romelo P. şi-a continuat experimentele „digitale”: degete manevrate pe ecranul computerului, „degete digitale”, „degete digitalizate”, lumea ca „manualitate” multiplicată „digital”; policele ca simbol al forței „poliţieneşti”, al puterii politice şi de toate felurile, dar şi al obtuzităţii, al prostiei, al uniformizării; degete în loc de capete, capete substituite de reducţia grotescă a mîinilor, „manipulate”; „manipulare” generalizată. Satiră dezlănţuită.
Din toate astea a ieşit la un moment dat o carte.
Dar Romelo P. nu s-a oprit, şi-a dus tot mai departe „polidigitaţiile”, „polidigitalizările”: o lume „policizată” (de la degetul-„police”), „politizată”, „poliţistizată” (de la „police-poliţie”): grotesc lăţit, ironie enormă.
Şi s-a pus de-un eveniment digitalo-textualo-vizual, expoziţie şi nu prea/nu doar: POLIDIGITAŢII la Victoria Art Center. Un experiment care duce proiectul înainte, o treaptă în plus, o etapă a unei „work in progress”.
Nici textul nu mai e acelaşi: Şerban F., „perfecţionist” autodeclarat, a simţit nevoia să-l mai „pilească” pe ici, pe colo, prin cîteva secvenţe.
Poemul poate fi citit („printat” pe „imprimante digitale”) şi auzit (înregistrare tot „digitală”, computerizată, a vocii lui Şerban F.), cartea poate fi „vizitată”, „polidigitaţiile” se arată şi se ascund într-o cutie cu imagini, dar sînt şi exhibate, se lăţesc la propriu, se întind pe pereţi, uriaşe cît viaţa, cît realitatea.
Lumea „digitală”, „degetizată” şi „digitalizată”, „polidegetizată” şi „polidigitalizată” – o nebunie vizuală!
De la un Degeţel de poveste (parşivă) la un proiect de realitate „(poli)digitală”, acum ajuns la etapa X (ics).
Proiect deschis, deci!

** Invitaţii stagiunii 2012-2013 a Cafenelei critice: Ion Ianoşi (ediţia a 74-a); grupul 2Meta+ (Maria Manolescu, Romelo Pervolovici, Radu Pervolovici), Adrian Guţă, Silvia Saitoc, Matei Sâmihăian (organizatori şi curatori ai ediţiei a V-a a Bienalei Tinerilor Artişti) (ediţia a 75-a); Adina Berciu-Drăghicescu, Cristian Dumitru, Cătălin Ţîrlea, Georgiana Vlahbei, Daniel Nancu (despre aromâni, meglenoromâni, istroromâni) (ediţia a 76-a); Alice Georgescu, Andreea Dumitru, Cristiana Gavrilă, Doina Papp, Vera Molea, Anca Mocanu, Mircea Florian, Ileana Lucaciu, Ludmila Patlanjoglu, Andreia Bârsan, Vlad Arghir (organizatori ai Festivalului Naţional de Teatru, ediţia 2012, artişti participanţi la festival, critici de teatru, jurnalişti) (ediţia a 77-a); Ştefan Câlţia (ediţia a 78-a); Werner Kremm, William Totok, Gerhardt Csejka, Georg Herbstritt, Ion Pop, Virgil Mihaiu, Sorin Antohi, Cosmin Dragoste, Emanuel Ulubeanu, în cadrul colocviului Aktionsgruppe Banat/ Grupul de acţiune Banat după 40 de ani, organizat de Muzeul Naţional al Literaturii Române, 19-20 noiembrie 2012) (ediţia a 79-a); Gheorghe Iova (ediția a 80-a); Matei Câlţia, Irina Cios, Ioan-Mihai Cochinescu, Călin Dan, Daniel Djamo, Claude Karnoouh, Aurora Király, Iosif Király, Petru Lucaci, Lucian Muntean, Maria Rus-Bojan, Roxana Trestioreanu (despre fotografie) (ediția a 81-a); George Ardeleanu, Luigi Bambulea, Magda Cârneci, Claude Karnoouh, Ion Mureșan, Vasile Mureşan-Murivale, Vasile Tolan, Gavril Ţărmure (evocare N. Steinhardt) (ediția a 82-a); Ciprian Ciuclea, Olivia Niţiş, Andreea Micu, Valeriu Şchiau, Adrian Guţă, Cosmina Chituc, Jan Eugen (organizatori şi expozanţi), Liliana Barborică, Cătălin Burcea, Magda Cârneci, Gabriel Kelemen, Petru Lucaci (artişti, critici de artă) (despre ediţia a 5-a a Bienalei Internaţionale de Grafică Experimentală) (ediția a 83-a); Magda Cârneci (ediția a 84-a); Gabriel Andreescu (ediția a 85-a); Mihai Dinu Gheorghiu, Camelia Crăciun, Zoltán Rostás (despre sociologia intelectualilor) (ediția a 86-a); Corin Braga (ediția a 87-a); Mircea Tiberian, însoţit de Diana Miron, Sian Brie, Michael Acker, David Szederjessi (ediția a 88-a); Nicolae Prelipceanu (ediția a 89-a); Florica Ichim, Viorica-Rozalia Matei, Oana Borș, Andreea Dumitru, Daria Dimiu, Ion Cazaban, Camil Petrescu jr., Claudia Dimiu, Adrian Mihalache, Nicolae Havriliuc, Adrian Popovici, Oana Medrea, Tudor Costin Sicomaş, Ruxandra Ştefan, Irina Zlotea (ediția a 90-a); Constantin Abăluţă, Nicolae Prelipceanu, Magda Cârneci, Ioan Es. Pop, Andra Rotaru, Claudiu Komartin (ediția a 90-a).

Bucuresti, 17.03.2013

{mosloadposition user9}

By Alina E. Popescu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.