Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Drepturile consumatorilor in era digitala

De care vor beneficia peste 507 milioane de cetățeni începând de astăzi

Vești bune pentru mai mult de 507 de milioane de consumatori europeni: începând de azi, noua legislație UE le va susține drepturile pe întreg teritoriul Uniunii Europene. Noua Directivă UE privind drepturile consumatorilor, care a intrat în vigoare astăzi, consolidează drepturile consumatorilor oriunde și ori de câte ori aceștia își fac cumpărăturile în Europa – pe internet sau pe stradă.

Întreprinderile vor beneficia, de asemenea, de aceste noi reguli, care creează un mediu concurențial echitabil, ceea ce face mai puțin costisitoare pentru comercianți oferirea de produse și servicii către consumatori peste granițe. Noile norme vor asigura, de exemplu, că la nivelul Uniunii Europene, consumatorii au la dispoziție 14 de zile pentru a se răzgândi și a se retrage din orice contract de achiziții on-line sau contract încheiat în afara spațiilor comerciale (atunci când un vânzător vizitează domiciliul consumatorului) – în creștere față de minimul anterior de 7 zile.

Noile reguli interzic, de asemenea, suprataxele pentru utilizarea de carduri de credit și linii de asistență telefonică, precum și opțiunile predefinite de pe site-uri pentru taxare suplimentară (de exemplu, atunci când cumpără bilete de avion on-line). Pentru a vă asigura aceste noi reguli sunt aplicate în mod uniform pe teritoriul UE, astfel încât consumatorii să beneficieze de ele, indiferent de statul membru în care aceștia sunt, Comisia Europeană, de asemenea, va publica un ghid de orientare pentru autoritățile naționale, incluzând un model opțional cu informații esențiale pentru consumatori care ar trebui afișate pe produsele digitale.

“Astăzi Europa pune capăt înșelătoriilor pe internet a consumatorilor. Începând de astăzi orice consumator de pe teritoriul Uniunii Europene își poate cere drepturile conform Directivei privind Drepturile Consumatorilor astfel: fără opțiuni predefinite atunci când se cumpără un bilet de avion, fără taxe suplimentare la plățile pe internet efectuate cu cardul de credit și fără comercianți care vă spun că nu puteți returna un produs cumpărat de pe internet,” a precizat Vicepreședintele Viviane Reding, Comisarul pentru Justiție al UE.

“Un consumator încrezător este cea mai bună veste posibilă pentru piața noastră unică. Punerea consumatorilor pe locul șoferului prin creșterea încrederii acestora reprezintă cel mai ieftin pachet de stimuli pe care Europa îl poate pregăti. Comisia Europeană va verifica cu rigurozitate dacă Statele Membre își îndeplinesc obligațiile pe care le-au agreat implementând în mod corect regulile și acordând consumatorilor drepturile pe care aceștia le merită.”

Noua Directivă privind Drepturile Consumatorilor armonizează normele naționale de consumatori în mai multe domenii importante, cum ar fi informarea de care au nevoie consumatorii înainte de a achiziționa bunuri și servicii, precum și dreptul lor de a anula achizițiile online. Armonizarea crescută înseamnă că consumatorii se pot baza acum pe aceleași drepturi, indiferent de locul de unde fac cumpărăturile în UE. Aceasta înseamnă, de asemenea, norme mai simple previzibile pentru comercianți, care vor avea acum mai multe stimulente pentru a extinde afacerea dincolo de frontiere.

Conform noilor norme ale UE (a se vedea fișa cu privire la noile reguli), consumatorii din UE se pot baza acum pe (a se vedea anexa pentru mai multe informații):

  • Transparență sporită a prețurilor;
  • Încetarea suprataxării nejustificate pentru utilizarea de carduri de credit și linii de asistență telefonică;
  • O interdicție asupra opțiunilor predefinite pe internet, ca de exemplu atunci când cumpără bilete de avion;
  • Extinderea perioadei de răzgândire de la 7 zile la 14 zile pe teritoriul UE;
  • Drepturi de rambursare mai puternice, în termen de 14 de zile de la anularea unei achiziții a consumatorului;
  • Reguli care interzic capcanele on-line, cum ar fi ofertele de pe internet care fac publicitate la ceva gratuit când, în realitate, acestea nu sunt (de exemplu horoscopul sau rețete);
  • O mai bună protecție în ceea ce privește conținutul digital, în special în ceea ce privește informațiile cu privire la software-ul și hardware-ul cu care lucrează produsele.

Context

Comisia Europeană a prezentat propunerea pentru un nou set de drepturi ale consumatorilor, în octombrie 2008 (IP/08/1474). Acordul final între Parlamentul European și Consiliu referitor la Directiva privind Drepturile Consumatorilor a fost intermediat de către Comisarul UE pentru Justiție, Viviane Reding, în iunie 2011, iar legislația a fost adoptată oficial la 10 octombrie 2011 (MEMO/11/675). Guvernele au avutla dispoziție doi ani pentru a pune în aplicare normele la nivel național până la 13 decembrie 2013, cu un termen limită pentru ca regulile să intre efectiv în vigoare până la 13 iunie 2014.

În martie 2014, Comisia Europeană a lansat o campanie a Drepturilor Consumatorilor, informând cetățenii cu privire la drepturile lor în conformitate cu legislația UE, precum și oferind informații despre locurile unde pot primi consultanță și ajutor în caz de probeme (MEMO/14/191). Campania se adresează în special consumatorilor din 8 țări: Bulgaria, Cipru, Grecia, Italia, Letonia, Polonia, Portugalia și Spania.

Pentru mai multe informații
Urmareste si site-ul eccromania.ro //bit.ly/TRWbyf
Pagina oficială a Vicepreședintelui Viviane Reding, Comisarul pentru Justiție al UE
//ec.europa.eu/reding
Urmărește Vicepreședintele pe Twitter @VivianeRedingEU
Comisia Europeană – Directiva privind Drepturile Consumatorilor
//ec.europa.eu/justice/consumer-marketing/rights-contracts/directive/index_en.htm
Urmărește EU Justice pe Twitter @EU_Justice

10 schimbari pe care le aduce noua directiva

1. Propunerea va elimina tarifele si costurile ascunse pe internet

Consumatorii vor fi protejati impotriva “ costurilor dissimulate “ pe internet. Este vorba despre tentativele autorilorde fraude de a-i face pe cetateni sa plateasca pentru servicii asa-zice “ gratuite “, cum ar fi horoscoapele sau retetele de bucatarie. De acum inainte, consumatorii vor trebui sa confirme in mod explicit ca intreg faptul ca trebuie sa plateasca un anumit pret.

2. O mai mare transparenta a preturilor

Comerciantii trebuie sa afiseze costul total al produsului sau al serviciului, precum si orice tarife suplimentare. Cei care efectueaza cumparaturi online nu vor trebui sa plateasca tarife suplimentare daca nu au fost informati in mod corespunzator de acest lucru inainte de a realiza comanda.

3. Interzicerea optiunilor predefinite pe site-urile de internet

Atunci cand faceti cumparaturi online, de pilda cumparati un bilet de avion, este posibil ca in timpul procesului de cumparare sa vi se puna la dispozitie optiuni suplimentare, cum ar fi asigurarile de calatorie sau inchirierile de autoturisme.Aceste servicii suplimentare pot fi oferite prin asa-numitele “ optiuni predefinite”.In present, consumatorii sunt adesea obligati sa deselecteze optiunile in cauza daca nu doresc aceste servicii suplimentare. Odata cu noua directive, optiunile predefinite vor fi interzise in intreaga Uniune Europeana.

4. 14 zile pentru a va razgandi cu privire la un bun sau serviciu achizitionat

Perioada pe care consumatorii o au la dispozitie pentru a renunta la un contract de vanzare-cumparare se prelungeste la 14 zile calendaristice ( fata de cele 7 zile prevazute in present de legislatia UE ). Aceasta inseamna ca, in cazul in care se razgandesc, consumatorii pot returna bunurile, oricare ar fi motivul.

  • Protectie suplimentara in cazul lipsei de informatii:atunci cand un vanzator nu a informat in mod clar clientul cu privire la dreptul de a renunta la contract,perioada de returnare se prelungeste la un an
  • Consumatorii vor fi totodata protejati si vor beneficiade dreptul de a renunta la contract si in cazul vizitelor solicitate, cum ar fi cazul in care un comerciant a telefonat in prealabil si a exercitat presiuni asupra consumatorului pentru ca acesta sa fie de acord cu o vizita. In plus, nu mai trebuie sa se faca diferenta intre vizitele solicitate si cele nesolicitate; in acest fel se va preveni incarcarea normelor.
  • Dreptul de a renta la contractual de vanzare-cumparare se extinde si la licitatiile online, cum ar fi cele de pe site-ul eBay, desi bunurile cumparate prin licitatie vor putea fi retunate doar atunci cand au fost cumparate de la un comerciant profesionist.
  • Perioada in care consuatorul poate renunta la contractual de vanzare-cumparare va incepe din momentul in care acesta primeste bunurile, iar nu in momentul incheierii contractului, asa cum e cazul in present. Normele se vor aplica in cazul vanzarilor pe internet, prin telefon sau prin posta, precum si vanzarilor realizate in afara magazinelor, de exemplu la resedinta consumatorilor, pe strada, la o reuniune de vanzare organizata la domiciliul unui client sau in timpul unei excursii organizate de comerciant.

5. Drepturi consolidate in ceea ce priveste rambursarea

Comerciantii trebuie sa ramburseze consumatorilor pretul produsului in termen de 14 zile din momentul in care acestia au renuntat la contractual de vanzare-cumparare. In pretul de rambursare este inclus si costul livrarii. In general, comerciantul va suporta riscul oricarei deteriorari a bunurilor survenite in timpul transportului, pana in momentul in care consumatorul ia in primire bunurile.

6. Introducerea unui model de formular UE de renuntare la contract

Consumatorilor li se va pune la dispozitie un model de formularde renuntare la contract pe care il pot utiliza ( fara a fi insa obligati sa o faca) in cazul in care se razgandesc si doresc sa renunte la un contract incheiat la distanta sau la domiciliu.Gratie acestuia, renuntarea la contract va fi mai usoara si mai rapida, indifferent in ce loc din UE a fost incheiat contractual.

7. Eliminarea suprataxelor pentru utilizarea cardurilor de credit si a liniilor directe de asistenta

Comerciantii nu vor putea percepe tarife suplimentare atunci cand consumatorii utilizeaza carduri de credit (sau alte mijloace de plata), putand imputa doar costul real pe care il suporta pentru a pune la dispozitia consumatorilor aceste mijloace de plata.Comerciantii care opereaza linii directe de asistenta ce le permit consumatorilor sa ii contacteze in legatura cu contractual de vanzare nu vor putea percepe decat rata Telefonica de baza pentru apeluri

8. Informatii mai clare cu privire la responsabilitatea platii aferente returnarii bunurilor

Comerciantii trebuie sa informeze in prealabil si in mod clar consumatorii daca doresc ca acestia sa suporte cheltuielile aferentereturnarii bunurilor, dup ace s-au razgandit cu privire la contract, in caz contrar comerciantii fiind aceia care trebuie sa plateasca pretul aferent returnarii.Comerciantii trebuie sa ofere inainte de cumparare cel putin o estimare cu privire la costurile maxime aferente returnarii bunurilor voluminoase cumparate pe internet sau prin posta, cum ar fi o canapea, astfel incat consumatorii sa poata face o alegere avizata inainte de a decide de unde sa cumpere.

9. O mai mare protective a consumatorilor in ceea ce priveste produsele digitale.
Informatiile cu privire la continutul digital vor trebui de asemenea sa fie mai clare, inclusive in ceea ce priveste compatibilitatea cu hardware-ul si cu software-ul si aplicarea oricaror masuri de protective, de exemplu a celor care limiteaza dreptul consumatorilor de a copia continutul.

Consumatorii vor avea dreptul de a renunta la contractile de vanzare-cumparare de continut digital, cum ar fi produsele musicale sau video, insa doar pana in momentul in care incepe procesul efectiv de descarcare.

10. Normele comune pentru intreprinderi vor facilita schimburile comerciale ale acestora in intreaga Europa

Acestea include:

  • Un set unic de norme de baza pentru contractile la distanta ( vanzari prin telefon, posta sau internet) si pentru contractile incheiate in afara spatiilor comerciale ( vanzari care au loc in alta parte decat la sediul comercial al societatii, de pilda pe strada sau la domiciliu ) la nivelul Uniunii Europene, creand conditii echitabile de concurenta si reducand costurile de tranzactie pentru comerciantii transfrontalieri, in special pentru vanzarile pe internet
  • Formulare standard, care vor facilita activitatea comerciantilor: un formular privind respectarea cerintelor referitoare la informarea consumatorilor cu privire la dreptul de a renunta la contract.
  • Norme specific care se vor aplica micilor intreprinderi si meseriasilor, cum ar fi instalatorii.Nu va exista un drept de renuntare la contract pentru reparatiile si lucrarile de intretinere urgente. Statele member pot decide, de asemenea, sa scuteasca de la anumite cerinte de informare comerciantii care primesc solicitari din partea consumatorilor de a intreprinde reparatii si lucrari de intretinere la domiciliul acestora in valoare mai mica de 200 euro.
Bucuresti, 13.06.2014
{mosloadposition user9}
By Liliana Kipper

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.