Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Directiva privind serviciile: s-au inregistrat progrese in implementarea ei,

dar sunt inca multe lucruri de facutComisia Europeană a întreprins astăzi o nouă măsură pentru accelerarea demersurilor în cele douăsprezece state membre care nu au finalizat încă implementarea directivei privind serviciile. Directiva 2006/123/CE a fost adoptată la sfârşitul anului 2006, iar termenul de implementare în toate statele membre UE era 28 decembrie 2009. Domeniul de aplicare al directivei include o mare varietate de activităţi economice, de exemplu comerţul cu amănuntul, serviciile de construcţii, serviciile turistice şi serviciile din sfera profesiilor reglementate, reprezentând aproximativ 40% din PIB şi din forţa de muncă ocupată la nivelul UE.Directiva angajează statele membre pe drumul unei reforme ambiţioase, combinând eliminarea barierelor legislative nejustificate cu simplificarea administrativă.Se estimează că aceasta va contribui semnificativ la stimularea creşterii economice şi la crearea de locuri de muncă.În general, rezultatele preliminare ale procesului complex de implementare a directivei sunt încurajatoare.Marea majoritate a statelor membre au adoptat deja legislaţia „orizontală” de punere în aplicare şi în multe state membre s-au operat, de asemenea, modificări ale unor reglementări specifice.Comisia a trimis astăzi un aviz motivat statelor membre din partea cărora nu a primit notificări cu privire la adoptarea tuturor modificărilor legislative impuse de directivă, şi anume Austria, Belgia, Cipru, Franţa, Germania, Grecia, Irlanda, Luxemburg, Portugalia, Marea Britanie, România şi Slovenia.

Care este scopul reglementării acestui domeniu la nivelul UE?

Directiva privind serviciile urmăreşte îmbunătăţirea funcţionării pieţei unice a serviciilor, care constituie în UE principală sursă de creştere economică şi de creare de locuri de muncă.Directiva invită statele membre UE să elimine barierele juridice şi administrative nejustificate sau disproporţionate la crearea unei întreprinderi sau la furnizarea de servicii transfrontaliere în UE.De asemenea, directiva urmăreşte eliminarea barierelor care afectează utilizatorii (consumatori sau întreprinderi) ce doresc să aibă acces la serviciile furnizate în alt stat membru.În urma implementării adecvate a directivei, libertatea de stabilire şi libertatea de a presta servicii, prevăzute la articolele 49 şi 56 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, vor deveni realitate pentru întreprinderile şi consumatorii europeni.

Provocarea reprezentată de implementarea directivei privind serviciile

Implementarea directivei privind serviciile a constituit o provocare pentru statele membre, deoarece aceasta acoperă o gamă largă de legi şi reglementări la toate nivelurile administrative.Dincolo de aspectul legislativ, directiva cere statelor membre să pună în practică proiecte de anvergură, de exemplu instituirea „ghişeelor unice” pentru întreprinderi.Pentru aplicarea integrală a directivei, statele membre au trebuit să depună eforturi şi să aloce resurse fără precedent la toate nivelurile administrative,ceea ce s-a dovedit a fi o provocare pentru statele membre cu structură regională/descentralizată.Dată fiind complexitatea acestor operaţiuni, Comisia a alocat resurse semnificative destinatei asistării statelor membre în procesul de implementare a directivei.O parte din cele douăsprezece state membre vizate au comunicat deja un număr de măsuri de implementare a directivei privind serviciile, însă trebuie să mai adapteze cel puţin unele aspecte din legislaţiile lor naţionale.

Care sunt consecinţele pentru cetăţenii şi/sau de întreprinderile din UE?

În prezent există cerinţe nejustificate sau disproporţionate care constituie un obstacol major în calea dezvoltării serviciilor.Întreprinderile, în special cele de dimensiuni mici, nu pot beneficia de toate oportunităţile, indiferent dacă îşi desfăşoară activitatea în statul de origine ori în alt stat.Cetăţenii, în special consumatorii, sunt privaţi de accesul la o gamă de servicii mai variate şi de mai bună calitate.Potrivit unor estimări conservatoare, beneficiile economice potenţiale ale directivei privind serviciile s-ar situa între 60 şi 140 de miliarde EUR, reprezentând un potenţial de creştere de 0,6-1,5% din PIB-ul UE[1].

Care sunt următoarele etape?

Acţiunea Comisiei îmbracă forma unui aviz motivat, a doua etapă a procedurii privind încălcarea dreptului Uniunii Europene.În absenţa unui răspuns satisfăcător din partea statelor membre în termen de două luni, Comisia poate deferi cazurile Curţii Europene de Justiţie.

Context

Perioada de implementare de trei ani s-a încheiat la 28 decembrie 2009.Statele membre vizate au primit din partea Comisiei o primă scrisoare, la sfârşitul lunii ianuarie 2010, prin care li se solicita să comunice măsurile deja adoptate în vederea implementării directivei privind serviciile.

[1] Sursă:„Beneficii economice estimate ale directivei europene privind serviciile”, Biroul de analiză a politicii economice al Țărilor de Jos (CPB), noiembrie 2007.

Pagini Utile

Informaţii suplimentare

Cele mai recente informaţii legate de procedurile privind încălcarea dreptului Uniunii referitoare la toate statele membre pot fi accesate aici.

Bucuresti, 24.06.2010

{mosloadposition user9}

{mosloadposition user10}

By Liliana Kipper

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.