Find your $100k business idea in 10 days and get the first clients fast

Din 2007 vom lupta cu arme istorice

Stefania Mateescu

Consilier PR 

Cand am primit propunerea scrierii unui articol pe aceasta tema am si simtit pe la urechi un vant de schimbare…

PR-ul romanesc se va schimba oricum de la an la an, cu sau fara integrarea in Uniunea Europeana. Categoric insa ca integrarea va forta maturizarea pietei de relatii publice. Organizatiile se vor confrunta cu legislatie noua si cu noi cerinte introduse in mediul de business romanesc. Prin urmare, PR-ul va trebui sa mareasca pasul pentru a ii prinde din urma pe confratii nostri de pe meleaguri straine. Investitorii straini care se vor instala pe piata romaneasca beneficiaza de o experienta superioara companiilor romanesti, detin know how acumulat in zeci de ani de experienta pe piata globala.

Cunosc legislatia internationala si pot face provocarilor chiar si intr-un mediu nou. Atu pe care PR-ul romanesc trebuie sa il depaseasca printr-un lucru foarte pretios si care din fericire ii este la indemana. Sa suplineasca anii de experienta ai celorlalti cu o cunoastere minutioasa a publicului roman, a asteptarilor sale, a registrului cultural samd. Pe fondul indoielii care se instaleaza odata cu pregatirea integrarii in Uniunea Europeana, PR-ul romanesc este la adapost atat timp cat isi face temele din timp. Atat timp cat il faci pe roman sa se simta ca acasa iar mesajul tau sa ii redea increderea si curajul de a face fata noilor conditii sociale ai deja un mare avantaj fata de noii veniti.
 

{viewonly=registered,special}Un pericol il reprezinta o strategie de maketing agresiva pe care noi romanii, inca nu ne-o permitem..Atunci specialistii in relatii publice vor trebui sa asculte ce spune cartea si anume sa depuna eforturi pentru a indeplini in cadrul organizatiei o functie manageriala si sa faca parte din procesul decizional al boardului.

Nu cred ca va disparea nimic, intotdeauna pe piata va exista loc pentru toate felurile de relatii publice.

Despre asemanarea cu celelalte tari nu as putea sa spun foarte multe..Ce s-a impus unei tari s-a impus tuturor, oamenii reactioneaza diferit insa.. Publicul romanesc este unul docil asa ca drama nu va fi foarte mare.. Publicul romanesc va deveni unul mult mai exigent, procesul se afla in derulare insa viteza cu care se produc lucrurile lasa timp specialistilor sa reactioneze.

Nu consider ca ce s-a intamplat in Romania ultimilor ani a pregatit mediul relatiilor publice pentru integrare. Intr-adevar asociatiile profesionale, evenimentele specializate, grupurile de specialisti sunt un pas bun spre evolutie, dar aceasta evolutie nu se identifica cu pregatirea pentru integrare. Domeniul relatiilor publice ar fi trebuit sa fie mai activ in modelarea tinerelor generatii de specialisti.  Seniorii din domeniu ar fi trebuit sa se asigure ca exista institutii si locuri in care se poate invata intr-adevar ce inseamna dreptul comunicarii, ce inseamna o gandire strategica si tipul de criza care poate surveni intr-o societate aflata in curs de integrare intr-o societate globala.

Numarul specialistilor din cadrul firmelor va creste insa nu cred ca se va modifica simtitor numarul de agentii. Probabil insa ca vor fi mai active. In strainatate la momentul de fata proportiile (agentii, departamente, specialisti interni etc) sunt destul de echilibrate si lasa loc dezvoltarii.

Parerea mea, sau mai bine spus, speranta mea, este ca in fata presiunii care va surveni incepand cu 2007, relatiile publice romanesti vor regandi abordarea. Din moment ce nu putem concura pe termen scurt si mediu cu ceea ce va aduce Europa si lumea occidentala, mi se pare mult mai intelept sa apelam la o arma care ne-a salvat de la disparitie de cel putin 1000 de ani: imaginatia si curajul!{/viewonly}

{mosloadposition user10}

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *