Find your $100k business idea in 10 days and get the first clients fast

Despre PR in domeniul IT … si alti ingeri

Andreea Popescu
PR Manager
MBM Software & Partners

Nu pot să descriu suficient de bine sentimentul pe care l-am avut în prima zi de muncă. În calitate de specialist în Relaţii Publice se presupune că stăpânesc suficient de bine arta condeiului pentru a-mi putea traduce sentimentele în acele porţi spre lume care sunt cuvintele. Cu toate acestea, cu riscul de a prolifera un truism, acea stare de graţie este una intransmisibilă prin intermediul vorbelor. În sfârşit, îmi câştigasem locul în lumea “reală”, urma să fac şi eu ceea ce văzusem la practică şi citisem în cărţile de referinţă ale domeniului. Eram fericită. M-am ocupat o perioadă scurtă numai de acţiuni rutiniere, sub strictă supraveghere. Încet-încet am început să simt şi gustul libertăţii atunci când am început să abordez eu clienţii şi colaboratorii, să realizez integral materiale despre produse şi servicii. Oricum, punctul culminant al carierei mele de junior PR “necopt” a corespuns primei preulări a unui comunicat de presă de la noi. Spre deosebire de colegii mei, eu ştiam din cărţi, reviste şi din auzite, de la specialişti cu experienţă, ce onoare ţi se face în momentul în care acel material trmis spre mass-media este preluat şi, mai mult, nu se operează modificări asupra lui. Nu am plâns de bucurie, dar am explodat într-un acces de fericire contagios. De atunci, experienţa s-a repetat de câteva ori, dar niciodată cu acelaşi efect. Şi acum aştept cu nerăbdare momentul în care avem ceva de anunţat, dar mai ales, monitorizarea. Cred că nivelul de adrenalină depăşeşte considerabil normalul cu aceste prilejuri, dar niciodată nu va antrena şi o creştere a endorfinei ca cea înregistrată atunci. Şi doar nevoia de adrenalină creează dependenţă… {viewonly=registered,special}Cam atât despre mine. În legătură cu domeniul IT pot spune că, poate mai mult decât alte sfere consacrate în care se manifestă activitatea de PR, el posedă o specificitate aparte, care generează şi particularităţile formelor de Relaţiil Publice aplicate în cadrul său. Este drept că recursul la Relaţii Publice în mediul IT nu îmbracă forme atât de speciale pentru ca PR-ul “de IT” să se autonomizeze într-o practică separată precum managementul crizei/”issues management”, de exemplu. Cu toate acestea, voi schiţa câteva elemente care mi se par diferenţiatoare. Este vorba în primul rând de interesul crescut pe care societatea contemporană îl acordă acestui domeniu. A ajuns un loc comun faptul că trăim într-o societate “bazată pe cunoaştere”, care pune accent pe informaţie şi posesorii ei. Şi cum astăzi informaţia este cel mai uşor stocată şi transmisă prin intermediul unor dispozitive, tehnici şi metode sofisticate, este normal ca persoanele şi entităţile implicate în producerea şi gestionarea acestora să beneficieze de un tratament privilegiat, şi, mai ales, de atenţie. Proliferarea în presă a materialelor despre domeniul IT este o consecinţă firească a acestei tendinţe. De asemenea, ergonomia de care dau dovadă cele mai complexe dispozitive electronice şi soluţii software face ca ele să facă interesul celor mai variate categorii de persoane, inclusiv nespecialişti. De aceea, nevoia de informaţii din domeniu, mai ales că inovaţiile apar într-un ritm deosebit de alert, este stringentă. În acest context, activitatea de comunicare, prin care companiile tind să acopere acest deficit informaţional, pare binevenită.
O altă remarcă asupra specificităţii PR-ul pentru firmele de IT ţine de rolul acestuia de “armă de atac” în lupta contra concurenţei. Şi, când spun acest lucru, nu mă refer la vreo modalitate necurată, nonetică, de combatere a acestia, cât la avantajul competitiv pe care îl pot conferi Relaţiile Publice unei companii de IT. Aşa cum afirmă un reputat specialist în PR, Bernard Dagenais, în societatea contemporană, “Dacă nu comunici înseamnă că nu exişti”. Acest lucru se aplică mai mult decât la alte paliere ale vieţii sociale în mediul tehnologiei informaţiei, unde piaţa este invadata de companii supuse în mod paradoxal unei concurenţe feroce, în condiţiile unei nevoi acute de servicii.

De asemenea, tot ca o observaţie personală terebuie să subliniez că în IT, cel puţin în cazul firmelor medii şi mici, PR-ul şi marketingul nu sunt activităţi divergente, ele cel mai adesea constituind faţete ale muncii aceleiaşi persoane, sau, în orice caz, desfăşurându-se coordonat. Nu este o noutate că teoreticienii recenţi ai marketingului vorbesc despre comunicarea integrată. Cu toate acestea, în condiţiile în care într-o firmă de IT nu există de cele mai multe ori acceaşi diversitate de produse sau de servicii ca într-o companie producătoare de autoturisme, de exemplu, acest deziderat este mult mai uşor de realizat.

Voi concluziona prin afirmaţia că aplicarea Relaţiilor Publice în IT comportă un oarecare grad de specificitate care dă o notă aparte muncii în acest domeniu. Şi, ca o incurajare pentru aspiranţii la un post de PR în IT, să ştiţi că bancurile cu programatori nu sunt întotdeauna adevărate!

Andreea Popescu este PR Manager pentru MBM Software din octombrie 2007. Ea este studentă în anul 4 la secţia de Comunicare Socială şi Relaţii Publice a Facultăţii de Litere (Universitatea Bucureşti). În decursul timpului, Andreea a participat la numeroase evenimente şi a colaborat la desfăşurarea unei game largi de proiecte, făcând parte din organizaţia PRIME România (fostă CERP Students) între 2004 şi 2007.{/viewonly}

{mosloadposition user10}

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *