Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

De la scrisoare la Instant Messaging

Anca Negoescu
Specialist marketing si vanzari

Scrisoarea a iesit din uz mijloc de comunicare. Desi nu exista statistici oficiale, numarul de scrisori transmise in fiecare an scade constant, deoarece dispare nevoia  de a comunica altfel decat foarte rapid.

Aparitia mailurilor si ulterior a aplicatiilor de instant messaging a adus cateva castiguri clare, insa a facut sa se piarda un tip de gandire, un tip de comunicare. Pentru ca se poate exprima totul foarte rapid, cu raspuns imediat aproape, la fel ca la telefon sau intr-o discutie fata in fata, si asta fara prea mult efort, este mult mai dificil sa te hotarasti ca e nevoie sa mai scrii o scrisoare. De fapt, chiar daca mai exista dorinta de a scrie, timpul necesar pentru o astfel de activitate este practic inexistent, pentru ca pe langa a scrie este necesar sa o si trimiti.
Scrisul unei scrisori, la fel ca si trimisul telegramelor, a fost foarte util atata timp cat nu exista alta modalitate de a comunica. Se mai scriu scrisori in prezent doar in cateva cazuri: cand persoana careia ii scrii nu stie sa foloseasca noile aplicatii pentru comunicare, cand persoana care scrie nu stie sa le foloseasca sau cand loveste nostalgia.

Daca analizam din punct de vedere tipologic, exista inca tipurile de scrisori « de interes » :

·    scrisorile de tipul publicitar, care vand lucruri 
·    scrisorile de informare
·    scrisorile oficiale

Cele care au disparut, cele mai importante de altfel, sunt cele izvorate din prietenie, in care investitia sentimentala era maxima, in care se incerca sa se exprime totul, scrisorile de dragoste parfumate, care se asteptau cu sufletul la gura si care erau mai apoi pastrate cu sfintenie legate cu panglici pentru viitor.
 
Pe scurt mai jos ce s-a pierdut:

–    Substanta – comunicarea rapida iti da posibilitatea sa validezi mult mai rapid ideile care iti vin si nu te mai lasa sa le dezvolti, sa le infloresti
–    Emotia – la fel ca si la vorbire, unde nu iti vine sa spui totul in fata persoanei cu care vorbesti, la fel in momentul in care stii ca poate sa citeasca imediat, poate judeca ce ai scris si poate raspunde comunicarea ramane la un nivel mai superficial
–    Concentrarea –  ideile se urmaresc mai greu pentru simplul fapt ca vin mult mai multe. In momentul redactarii unei scrisori iti iei tot timpul din lume pentru a scrie ceea ce doresti sa afle celalalt despre tine, despre ce se mai intampla, despre ceilalti…
–    Pe alocuri, imaginatia – pentru o scrisoare frumoasa, care sa exprime exact ceea ce doresti sa comunici, este necesara transpunerea in pielea celuilalt, te gandesti la cum oare o va citi, incerci sa descrii cat mai eficient mediul si sentimentele din momentul respectiv.

Si bineinteles, ce s-a castigat:

–     Raspuns imediat. Scrii tot ce iti trece prin cap la un moment dat si primesti raspunsul instant, fara sa te framanti zile sau saptamani intregi referitor la oare ce o crede despre ce ai scris.
–    Posibilitatea de verificare a primirii mesajului, rapida si gratuita. Stii clar ca celalalt a citit sau macar vazut mesajul tau ;
–    Cantitate; prin mail si prin IM se comunica mult mai mult
–    Informatie: de la texte filosofice la poze si link-uri, trimiti orice in orice cantitate
–    Posibilitatea de a reveni asupra unei idei de nesfarsit de multe ori, fara urme.

Tehnologia avanseaza permanent. Castigam mult – dar iata ca si pierdem lucruri esentiale.

Anca Negoescu – Imi place sa fiu de folos si imi plac oamenii. Lucrez in vanzari si pe baza observatiilor de zi cu zi din interactiunea cu cei pe care ii intalnesc incerc sa invat cate ceva, sa ma perfectionez. Pana sa ma apuc de vanzari am lucrat in marketing, lucru foarte folositor pentru ca pot acum sa inteleg putin mai mult comportamentul clientilor mei. Voi incerca sa scriu despre lucrurile pe care le-am invatat prin experienta directa. Priviti aceste materiale ca pe niste provocari la o polemica utila. {mosloadposition user10}

By Violeta-Loredana Pascal

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.