free download 78 travel guides written by experts

DC Communication – PR-ul romanesc in 2007

Crenguta Rosu
Co-Managing Partner
DC Communication

  • Se va modifica ceva in activitatea de PR si in relatiile publice din Romania in 2007? Care vor fi implicatiile aderarii asupra PR-ului?

Data de 1 ianuarie 2007 nu va marca neaparat un an de boom al pietei locale de PR. Totusi, se poate estima ca intrarea in comunitatea europeana va insemna prezenta mai multor companii care constientizeaza importanta PR-ului si apeleaza la servicii de PR. De asemenea, prezenta intr-un mediu cu o cultura a transparentei, asezata si devenita norma, va avea probabil o influenta asupra companiilor romanesti care cresc si se consolideaza.
Este probabila si o crestere a interesului pentru piata locala din partea companiilor internationale din domeniu, care s-au orientat deja spre parteneriate si afilieri. Initial, acestea au fost mai mult sau mai putin dictate de interesul de a acoperi activitatea pentru diferiti clienti internationali. In timp, se poate estima trecerea catre o asezare intr-un unghi mai strategic.

In mod natural, competitivitatea din piata va creste si mai mult, alaturi de atentia acordata demersului de comunicare. Acestea vor duce la o dezvoltare a pietei in sensul diversificarii cererii si ofertei de servicii. Ne putem astepta ca demersul strategic sa fie remarcat ca facand diferenta fata de abordarea punctuala si neintegrata a activitatii.
Bineinteles, evolutia pietei de PR va fi legata de procesul de dezvoltare a pietei locale per ansamblu, insa se poate estima ca presiunea competitorilor va face ca ritmul de dezvoltare sa se accelereze in perioada urmatoare.

  • {viewonly=registered,special}Ce lucruri bune vor ramane?

Cresterea, o efervescenta a mediului, dorinta de a atinge standarde inalte de calitate. Acestea sunt un motor destul de evident pentru cei care privesc cu atentie si fara preconceptie piata de PR locala. Va ramane experienta acumulata de agentii si de clienti de-opotriva. Va ramane si se va accentua orientarea catre abordarea strategica a comunicarii, diversificarea, trecerea catre consultanta si integrare.

  • Ce va disparea?

Mi-ar placea sa dispara interpretarile gresite ale functiei de comunicare si PR- si sa apara clar rolul de managment al fluxurilor de informatie, rolul strategiei si conceptului. Din pacate, o trecere constanta prin paginile de specialitate sau site-urile profesionale sau blogg-uri ale celor preocupati sau care lucreaza in domeniu in Europa, arata ca tema este inca nerezolvata si pe pietele mai mature. Poate, insa, deschiderea va puncta catre audiente mai largi aceste teme. Atunci este posibil sa se aseze mai clar si sa fie evaluate mai corect evolutiile locale.

  • Credeti ca exista vreo asemanare cu tarile care au aderat deja si cu ceea ce s-a intamplat acolo dpdv imagine, comunicare, pr?

Piata din Romania a evoluat diferit fata de cea din Ungaria, Polonia sau Cehia. La inceputul anilor 90 companiile de comunicare internationale au declansat pioneratul in aceste tari. Foarte repede – destule nume internationale- porneau de la 0 birouri in capitalele acestor tari. Granita de est a fost, initial, Ungaria. Strategic aceste piete au fost considerate ca fiind-prin proximitate- importante pentru clientii existenti ai agentiilor. De asemenea cate un birou din cele trei tari a fost investit cu o functie pe termen lung- accea  de potential centru regional pentru Europa Centrala si de Est. Piata era, deci, constituita mai degraba din aceste agentii. Ulterior au aparut agentiile locale, fie prin desprinderea dintr-o agentie internationala, fie prin aparitia unor noi specialisti. Unele analize ale fenomenului arata ca entuziasmul initial al companiilor internationale a fost limitat de lipsa culturii transparentei, de istoricul comunicarii din tarile respective, dominate ca si Romania, ani buni de propaganda. Este probabil unul din motivele pentru care valul ulterior de extindere a fost mai moderat. Se initiaza parteneriate mai prudente, nu au avut loc achizitii, nici joint-ventures.

Interesant este ca, spre exemplu, in Ungaria, faza care a urmat a fost o competitie acerba orientata catre pret.

In Romania piata este dominata in numar de agentii initiate local. Au aparut afilieri, sau colaborari, pentru proiecte apartinand unor clienti care opereaza international. Procesul s-a intensificat in 2006 si este probabil ca acest lucru sa aiba legatura cu data integrarii.
Ca volum, piata din Romania este inca putin interesanta pentru o agentie internationala astfel ca ne putem astepta ca miscarile catre regiune a acestora sa fie inca prudente. Cu siguranta insa ca odata cu cresterea economica procesul de extindere va include si Romania.  

  • A fost cumva pregatita in vreun fel integrarea PR-ului din Romania in UE? Evolutia ultimilor ani sugereaza ceva?

Piata s-a pregatit in mod natural prin crestere si diversificare si nu neaparat, specific, pentru integrare. Piata de PR locala a evoluat in timp, atat ca volum (numar de agentii prezente), cat si ca oferta de servicii. Alinierea standardelor si serviciilor s-a facut de asemenea natural. Sunt destule agentii care au colaborat si colaboreaza cu agentii bazate la Londra sau Paris  pentru clienti internationali. Astfel au avut ocazia sa isi testeze si confirme pregatirea si nivelul propriilor activitati.

In ultimii ani s-a putut observa o crestere a industriei de PR, pe majoritatea segmentelor, insa cu precadere ca numar de jucatori si echipe. S-au diversificat serviciile oferite de agentii clientilor, din ce in ce mai multe agentii trecand dincolo de relatia cu media si organizarea de evenimente, care totusi, sunt in continuare cele mai des cerute servicii. S-a observat o crestere si la numarul de clienti ai agentiilor de PR, iar multe agentii s-au orientat spre o abordare integrata a procesului de comunicare. Toate aceste „miscari”, precum si altele, conduc la concluzia ca piata locala de PR a evoluat in ultimii ani. Sa nu uitam ca acum 12 ani, pe piata existau doar 2-3 jucatori. Bineinteles, mai sunt lucruri care necesita o rezolvare, ma refer aici la clarificarea confuziilor care persista, din pacate, asupra a ceea ce inseamna activitatea de PR si instrumentele sale. Cum spuneam, tema este inca nerezolvata si pe piete mai mature.

  • Se va modifica PR-ul in Romania din punctul de vedere al numarului agentiilor? Va creste acesta? Se va diminua? Se va merge mai mult pe agentii full-service sau pe specializari? Se vor cauta mai mult oameni pentru departamentele interne de PR?

Cu siguranta se va modifica, in sensul cresterii. Inca din acest an s-a putut observa o dinamica sporita. Au aparut jucatori noi pe piata, departamente de PR au devenit independente si a existat de asemenea un val de afilieri. Nu cred insa ca vom asista la o crestere brusca a numarului de jucatori, mai ales ca diverse companii internationale sunt deja prezente pe piata locala fie prin subsidiare, fie prin afiliati.
In ceea ce priveste specializarile, ele se pot realiza pe mai multe criterii: tipuri de clienti, industrii sau servicii. Este o alegere pe care o face fiecare agentie, in acord cu viziunea proprie. Nu putem ignora faptul ca si clientii au standardele lor, unii preferand sa colaboreze cu o agentie mai mica in speranta obtinerii unui statut special, iar altii opteaza pentru o agentie mare, datorita faptului ca au nevoie de multe servicii. Totodata, exista clienti care au resurse si pot implementa intern, in acest caz apeland la agentii doar pe partea de consultanta, dar si situatia inversa este valabila: clientul are strategia sa, dar ii lipsesc resursele necesare implementarii. Nu este ceva specific Romaniei, se intalneste aceasta diversitate in toate pietele de PR.

In ceea ce priveste specialistii in PR, sper ca ei vor fi la mare cautare si pentru companii si pentru agentii. Ar fi semnul sanatos al cresterii si al recunoasterii rolului functiei de comunicare.

Crenguta Rosu –  Lucreaza de 16 ani in domeniul comunicarii si relatiilor publice. A fondat in 1995, impreuna cu Teodor Frolu, una dintre primele agentii de PR din Romania, DC Communication.  A participat la peste 300 de proiecte, dedicate unui numar de peste 10 industrii, atat din perspectiva definitiei strategice cat si in segmentul implementarii si executiei. Experienta acumulata vizeaza clientii din sfera comerciala si din cea institutionala deopotriva iar ariile profesionale includ comunicare corporatista, comunicare interna, B2B, managementul riscurilor si situatiilor de urgenta, marketing communication. Acopera, de asemenea, parte din activitatile de management curent si coordonare a echipei. A sustinut numeroase cursuri si prezentari in domeniul comunicarii si relatiilor publice dedicate atat echipelor interne din departamentele de specialitate ale companiilor cat si tinerilor studenti. Anterior a lucrat ca expert si apoi sef al Biroului de Presa al Guvernului ( 1990-1993) ca jurnalist, coordonator al departamentului politic la saptamanalul Tinerama (1994).{/viewonly}

{mosloadposition user10}

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *