Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Cushman & Wakefield emite raportul cu privire la activitatea de dezvoltare de centre comerciale

În Europa, semestrul 1 a adus 120 de centre comerciale noi, iar România este unul din liderii europeni în ceea ce priveşte suprafaţa livrată

Consultantul imobiliar global, Cushman & Wakefield, lansează astăzi un nou raport privind dezvoltarea de centre comerciale în Europa. Specialiştii companiei afirmă că în 2009 deschiderile de spaţii comerciale noi vor totaliza aproximativ 8,7 milioane de mp – o scădere de 5% faţă de 2008. în primele şase luni, în Europa au fost deschise 3,1 milioane de mp de spaţii în 120 de centre comerciale noi, cu 18% mai puţin faţă de aceeaşi perioadă a anului 2008. În următorii 2-3 ani, se preconizează că nivelul de finalizare nu va creşte. 

Cel mai mare volum de spaţii deschise în centre comerciale noi a fost înregistrat în Rusia, unde în primele şase luni ale anului 2009 au fost adăugaţi în jur de 580.000 mp, din care aproximativ 45% au fost construiţi în Moscova. În Europa de Vest, Italia a înregistrat cele mai ridicate valori de spaţii noi, având 18 centre noi care adaugă pe piaţă puţin peste 370.000 mp. Germania şi Olanda au înregistrat şi ele activităţi relativ ridicate în prima jumătate a anului 2009. Bulgaria a cunoscut cea mai mare creştere procentuală în furnizarea de centre comerciale, de 33%.

Turcia şi Rusia sunt încă în fruntea clasamentului de centre comerciale în pregătire, cu aproximativ 2 milioane de mp, respectiv 1,8 milioane mp programaţi să fie deschişi până la sfârşitul anului 2010. Franţa are cele mai multe proiecte de spaţii noi din Europa de Vest, concentrându-se pe proiecte medii în oraşe secundare.

De asemenea, în acelaşi raport, compania Cushman & Wakefield preconizează că în 2010 activitatea de dezvoltare de centre comerciale în Europa va cunoaşte cel mai redus nivel, doar 7 milioane mp de spaţii noi urmând să fie deschise publicului. Cu toate acestea, este foarte probabil ca impactul deplin al recesiunii globale să fie resimţit în 2011, când doar 5 milioane de mp de spaţii sunt preconizate să fie deschise în Europa, aceasta fiind cea mai mică cifră înregistrată din 2003 până în prezent.

Referindu-se la dezvoltările de centre comerciale din ţara noastră, Răzvan Gheorghe, membru RICS, Managing Director Cushman & Wakefield, afirmă: „România este unul din liderii din Europa în ceea ce priveşte suprafaţa livrată  de spaţii în centre comerciale.
În 2009, după cum afirmă directorul Cushman & Wakefield,  au fost finalizate 7 centre comerciale, după cum urmează: Grand Arena Bucureşti – GLA 44.500 m2 , Galleria Suceava – GLA 10.700 m2 , Real II Constanţa  – GLA 14.969 m2 , Central Plaza Bacău – GLA 6.534 m2 , Galleria Piatra Neamţ – GLA 12.200 m2, Era Shopping Park Oradea – GLA 32.400 m2
Trident Sibiu – GLA 14.000 m2.
De asemenea,  3 centre comerciale existente au fost extinse în 2009: Plaza România a fost extins cu 8.500 m2 GLA, Militari Shopping Center cu 13.453 m2 GLA, iar Iris Titan Shopping Center: cu 6.890 m2 GLA
„Cel mai important proiect este Cotroceni Park, cu o suprafaţă închiriabilă de 76, 000 mp. Cushman & Wakefield a fost agentul principal de închiriere şi a contribuit major la obţinerea unui grad de ocupare de aproape 100%.”, spune Răzvan Gheorghe analizând aceste proiecte. „Indiscutabil, este cel mai mare proiect din România şi cu siguranţă una dintre cele mai prestigioase dezvoltări din regiunea CEE.”, încheie directorul general al companiei.

Conform Directorului General al Cushman & Wakefield, stocul de centre comerciale din România este după cum urmează:

În România:
Stocul de centre comerciale era, la sfârşitul anului 2008, de 2.029.000 (m2 /GLA), adică 94m2 la 1000 de locuitori.  Stocul de centre comerciale finalizate în anul 2009 până la această dată este de: 164.000 m2/GLA, iar stocul de centre comerciale  în construcţie, cu finalizare până la sfârşitul anului 2009, este de 89.000 m2/GLA.
În Bucureşti:
Stocul de centre comerciale era la sfârşitul anului 2008 de 535.000 m2 GLA, adică 277m2 la 1,000 de locuitori.  Stocul de centre comerciale finalizate în anul 2009 până la această dată este de 73.000 de (m2 GLA), iar stocul centre comerciale în construcţie cu finalizare anuntaţată pentru 2009 este de 76.000 m2 (AFI…Cotroceni Park)

Referindu-se la Europa, directorul general al Cushman & Wakefield declară: „este de aşteptat ca până în 2011 nivelul de finalizare de noi centre comerciale, la nivel european, să scadă cu aproximativ  50% comparativ cu vârful atins în 2007.”
Cu toate acestea, chiar dacă unele proiecte au fost suspendate din cauza mediului economic dificil, avem dovada că centrele comerciale medii şi mari pot obţine finanţare, deşi dezvoltatorilor li se cere să contribuie din capitalul propriu la dezvoltarea proiectului. Evident,  aceste noi proiecte sunt dezvoltate în locaţii de primă clasă, unde necesitatea pentru dezvoltări de retail este dovedită.
Piaţa de retail nu este nici pe de parte blocată, iar în România, retailerii de mărime mare, în special ca număr de magazine, sunt interesaţi de oportunităţile de pe piaţă şi se gândesc la extinderea reţelelor lor în condiţii avantajoase. În momentul de faţă, deşi cererea nu mai este la nivelul anilor trecuţi, interes pentru noi magazine există, în special pentru locaţii ultracentrale şi în orase cu peste 200,000 locuitori. Problema, totuşi, care se pune este că aşteptările financiare ale acestor retaileri fac de multe ori imposibilă finanţarea sau dezvoltarea unor proiecte comerciale de calitate, dezvoltatorii preferând în ultima perioadă să aştepte revenirea chiriilor la un nivel care să facă sens dezvoltării.
Există câţiva jucători mari care profită de scăderea din prezent şi continuă să investească în expansiuni locale şi internaţionale semnificative. În prezent, piaţa este a chiriaşilor, iar retailerii pot profita de puterea mărcilor lor şi de importanţa strategică de magazine-ancoră pentru a negocia termeni atractivi. În acelaşi timp, retailerii mai mici şi mai puţin eficienţi din punct de vedere al costului întâmpină dificultăţi, ceea ce creează oportunităţi de extindere a mărcilor mai noi. Cu toate acestea, nu ne aşteptăm la o filtrare majoră a pieţei.”, încheie directorul Cushman & Wakefield, referindu-se la România

In ce priveste cresterile, Lituania are în prezent o ofertă de spaţii comerciale pe cap de locuitor similara pieţelor mature cum ar fi cea a Marii Britanii, Franţei şi Spaniei. De asemenea, dacă toate proiectele planificate pentru Bulgaria pentru următoarele 18 luni se deschid la timp, ţara ar cunoaşte o creştere fără precedent a spaţiilor comerciale deschise într-o astfel de perioadă. Cel mai mare centru care va fi deschis în 2009 este centrul comercial Dolce Vita Tejo din Amadora, Portugalia. Cu cei 122.000 mp, acesta este cel mai mare centru comercial al ţării.
Anul trecut s-au deschis peste 9 milioane de mp de spaţii de centre comerciale noi, în cadrul a 310 proiecte. În Rusia, oferta totală de centre comerciale a cunoscut o creştere de 23%, cu 1,65 milioane mp de spaţii noi, urmată de Turcia, Marea Britanie, Spania şi România. Totuşi, din punct de vedere procentual, Bulgaria şi România au cunoscut de departe cele mai mari creşteri în furnizarea de spaţii comerciale, de 76%, respectiv 63%. Cea mai activă piaţă vest-europeană a fost Marea Britanie, cu aproximativ 840.000 mp de spaţii noi puse pe piaţă în 2008, în principal datorită deschiderii a trei mari centre comerciale regionale.

În primele şase luni ale anului 2009 investiţiile în centre comerciale au scăzut cu 54% faţă de aceeaşi perioadă a anului 2008, doar 8,3 mld. € fiind investite în întreaga Europă. În Europa de Est activitatea de investiţii aproape că s-a oprit, însă mai există ceva activitate pe pieţe mai stabile din Europa de Vest , cum ar fi cele ale Marii Britanii, Germaniei, Franţei şi Spaniei. De asemenea, există dovezi că după doi ani de creştere, randamentele investiţiilor în centre comerciale de primă clasă se stabilizează în Europa.

Mike Rodda, directorul diviziei de investiţii internationale de retail la Cushman & Wakefield, a afirmat: „Marile fonduri germane  şi-au reluat activitatea şi se concentrează pe investiţii în spaţii de retail care sunt cu adevărat de primă clasă , amplasate pe pieţe europene centrale.

„Majoritatea tranzacţiilor efectuate în T1 şi T2 au vizat pieţe centrale, în care datoria a fost transferată odată cu tranzacţia sau a fost finanţată de către furnizor. Prin urmare, pieţele centrale au cea mai mare activitate de investiţii, în timp ce pieţele estice au fost aproape inactive începând din 2008. Cu toate acestea, începem să vedem disponibilitatea creditelor, de obicei sindicalizate pentru tranzacţii mai mari, prin urmare ne aşteptăm la volume mai mari în T4.”, încheie directorul diviziei de investiţii internationale Cushman & Wakefield.

Bucuresti, 15.09.2009
{mosloadposition user9}

{mosloadposition user10}

By Violeta-Loredana Pascal

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.