Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Cum se poate reduce costul fiscal în perioada pandemiei – aplicarea noilor facilități și reactivarea celor vechi

Maria Pascu, Manager Senior Servicii Fiscale Deloitte România

Material de opinie de Maria Pascu, Senior Manager Taxe Directe, și Anca Preda, Consultant Senior Taxe Directe, Deloitte România

Efectele negative ale declarării pandemiei la nivel global și ale instaurării stării de urgență au început să fie deja puternic resimțite la nivelul companiilor românești. În astfel de vremuri, timpul de reacție este esențial, iar una dintre pârghiile cele mai la îndemână este facilitatea fiscală. În continuare vom trece în revistă principalele măsuri fiscale adoptate până acum de Guvern în materia impozitului pe profit, cu impact pentru companii.

Măsuri fiscale recente adoptate de Guvern în contextul COVID-19

Societățile care aplicau până acum sistemul de plăți anticipate pot trece în 2020 la sistemul real de calcul al impozitului pe profit

Această măsură vine în sprijinul companiilor ce înregistrează o scădere drastică a profiturilor în acest an și nu dispun de sursele financiare necesare pentru a susține plățile trimestriale în contul impozitului pe profit, la nivelul rezultatelor obținute în anul 2019. Practic, aceste companii vor plăti impozit pe profit în funcție de rezultatele reale din fiecare trimestru al anului 2020 sau nu vor plăti deloc dacă înregistrează pierdere în cadrul unui trimestru.

Maria Pascu, Manager Senior Servicii Fiscale Deloitte România
Maria Pascu, Manager Senior Servicii Fiscale Deloitte România

Amânarea plății impozitelor vs. stimularea la plată

Inițial, s-a acordat o amânare de facto a plății impozitului pe profitul anului 2019 (datorat în martie 2020). Pentru că facilitatea s-a acordat nediscriminatoriu și fără condiții, ulterior s-a revenit cu o măsură de bonificație (5% pentru companii mari, 10% pentru cele mai mici) pentru cei care plătesc la timp impozitele aferente trimestrului I din 2020, termenul legal de plată fiind 27 aprilie.

În prezent, OUG 33/2020, prin care au fost introduse aceste facilități, se află în dezbatere în Camera Deputaților, cu propunerea de creștere a bonificației la 10% pentru toți contribuabilii. În cazul în care se aprobă, majorarea s-ar putea aplica pentru trimestrele II și III ale acestui an.

Atenție însă, aplicarea acestei bonificații poate duce la dificultăți în reconcilierea fișei fiscale, dacă există impozite neplătite din perioade anterioare pentru cei care au amânat plățile altor impozite, în contextul măsurilor instituite ca urmare a pandemiei.

Anca Preda, Deloitte

Alte aspecte fiscale ce pot deveni relevante în contextul COVID-19

Trecerea în conservare a activelor în perioada de neutilizare

Pentru contribuabilii care, ca urmare a sistării activităților, nu folosesc temporar o parte din mijloacele fixe amortizabile, există posibilitatea trecerii acestora în regim de conservare, cu sistarea amortizării fiscale, dar păstrarea valorii fiscale a activelor. Această recomandare vine în contextul în care există riscul unor discuții ulterioare, în cadrul controalelor fiscale privind deductibilitatea amortizării unor active pentru perioade în care acestea nu sunt folosite în activitatea economică.

Trebuie menționat și că aplicarea acestui regim depinde de politica contabilă adoptată. Prin urmare, companiile trebuie, în primul rând, să își revizuiască politicile contabile în contextul dat.

Deductibilitatea integrală a pierderilor din creanțele neîncasate

Deși nu sunt de dorit blocaje financiare pe lanț, există situații în care clienții nu își vor putea onora angajamentele contractuale, caz în care contribuabilii (furnizorii) pot decide să treacă direct pe pierdere creanțele asupra acestor debitori.

Deducerea integrală a pierderilor cu scoaterea din evidență a acestor creanțe este posibilă din punct de vedere fiscal în situația în care debitorul (clientul) înregistrează dificultăți financiare majore ce îi afectează întreg patrimoniul, inclusiv în cazul unei epidemii.

Legislația fiscală nu indică, însă, modul în care contribuabilul poate face dovada că debitorul său se află în imposibilitatea de a-și plăti facturile din cauza pandemiei de COVID-19, astfel încât să poată deduce integral pierderile respective. În acest context, certificatul de situații de urgență poate deveni un astfel de document justificativ.

Măsuri privind impozitul specific pentru companiile ce activează în domeniul HoReCa

Pentru domeniul HoReCa, s-a abrogat obligația de a plăti impozitul specific pentru perioada întreruperii activității.

Utilizarea facilităților fiscale deja existente

Nu trebuie uitate nici facilitățile fiscale acordate pentru sponsorizări, precum și deducerile suplimentare sau scutirile de impozite pentru activități de investiții, aplicabile pentru societățile care intenționează să își reconvertească activitatea de producție (de exemplu spre producția de echipamente medicale sau de protecție).

Așadar, în contextul actual, companiile trebuie să exploateze la maxim măsurile de sprijin adoptate de Guvern și, în același timp, să-și îndeplinească cu bună credință obligațiile, dacă sunt în măsură să o facă, pentru că orice venit suplimentar la bugetul statului poate reprezenta un impuls pentru repornirea economiei.

By Liliana Kipper

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.