Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Cum isi pot proteja antreprenorii romani afacerile?

Indiferent de modalitatea de protecție (marci verbale, combinate, figurative, tridimensionale, sonore), marca reprezintă semnul distinctiv care ajută la diferențierea de către consumatorul mediu, rezonabil de bine informat, a produselor și serviciilor unui comerciant de produsele și/sau serviciile identice sau similare ale celorlalti comercianți.

În România, marca are caracter facultativ, producătorul de bunuri sau prestatorul de servicii nefiind constrâns de legislația în materie să îsi protejeze activitatea prin înregistrare.

Mulți antreprenori din România nu consideră esențială înregistrarea mărcilor, dar această operațiune este foarte importantă pentru protejarea investițiilor făcute, dar și pentru menținerea afacerii pe piață.

Pentru majoritatea producătorilor de bunuri și prestatorilor de servicii, protecția activităților intelectuale devine extrem de importantă în momentul în care există deja litigii aflate în desfășurare în fața instanțelor judecătorești competente, insă din pacate, de cele mai multe ori, această conștientizare târzie îi va ajuta în proiectele viitoare și nu în cele aflate deja pe rolul instanțelor.

În ultimii ani bugetele alocate de companii pentru protejarea mărcilor, invențiilor, modelelor de utilitate, indicațiilor geografice, desenelor și modelelor au fost reduse drastic.

Mai mult decât atât, exista producători de bunuri sau prestatori de servicii care atunci când li se prezintă situația afacerii lor și riscurile la care se expun prin neînregistrare, tratează problemele cu superficialitate și au ca rezolvare a problemei renunțarea la marca inițială și înlocuirea ei cu o nouă marcă neținând cont de faptul că există riscul ca parte din clienți să nu îl mai recunoască în piața sau să fie sceptici la noua prezentare.

Totuși există și o altă categorie de producători de bunuri și prestatori de servicii, și anume cei care conștientizează importanța protecției proprietății intelectuale, și pe cale de consecință optează pentru o protecție eficientă.

Deși această categorie este diligentă trebuie menționat că simpla înregistrare nu este suficientă, aceasta fiind completată atât de monitorizarea în piață, cât și de monitorizarea bazelor de date in vederea depistării potențialilor concurenți ce depun, intenționat sau nu, spre înregistrare mărci naționale, comunitare sau internaționale cu protecție și în România, identice sau similare cu marca înregistrată anterior.

„Este foarte important ca antreprenorii din România să conștientizeze importanța activelor necorporale concretizate prin protecția proprietății intelectuale. Astfel, având un drept exclusiv asupra mărcilor, indicațiilor geografice, invențiilor, desenelor și modelelor, titularii vor putea interzice contrafacerea, vor putea cesiona sau vor putea acorda licențe către terți, acțiuni ce au menirea de a crește veniturile titularului de drept și de a-și proteja investitiile facute în producție, distribuție și promovarea afacerii sale” a declarat Niculina Gavril manager al cabinetului N.D. Gavril, specializat în consultanță în domeniul proprietății intelectuale.

Toate certificatele eliberate instituțiile abilitate oferă drepturi legale totale asupra mărcii, iar asta înseamnă că proprietarul are drept exclusiv de utilizare a denumirii si/sau imaginii respective, în esență a marcii. Producătorul de bunuri sau prestatorul de servicii ce deține un certificat de inregistrare al unei mărci va putea astfel să se opună în justiție în cazul în care alți producători de bunuri sau prestatori de servicii încearcă să copieze însemnele mărcii deja înregistrate.

“De reținut, că o marcă înregistrată la OSIM este protejată doar pe teritoriul României, si nu inclusiv la nivel european sau international. Mulți producători de bunuri sau prestatori de servicii români nu cunosc faptul că înregistrarea mărcilor este limitată teritorial, si, ca atare, o marcă înregistrată la OSIM nu va fi ferită de contrafacere, într-o altă țară”, a continuat Niculina Gavril.

Pentru antreprenorii ce își incep business-ul în Romania, și ulterior, doresc să se extinda în alte state, modalitățile de protecție variaza. Astfel, exista "calea naționala" prin intermediul căreia dacă interesul meu ca antreprenor este să intru pe piata din Polonia, de exemplu, pot face cerere la oficiul național din această țară. Trebuie avut în vedere totuși faptul că aceasta modalitate poate implica uneori și costuri suplimentare pentru consilierul din țara respectivă.

O alta modalitate de extindere teritorială a protecției este reprezentată de "calea comunitară (europeană)", în care prin depunerea unei cereri la Oficiul de Armonizare a Pietei Interne (OHIM) obțin protectie în toate cele 27 de state membre, deci și in Polonia.

Instituția OHIM are sediul central în orașul Alicante din Spania.

Așadar, prin depunerea unei singure cereri la OHIM, pe suport de hârtie sau electronic și prin plata unei singure taxe, solicitantul cererii de marcă va beneficia de protecție în toate cele 27 de state membre.

Mai mult decât atât, el poate completa cererea în limba maternă, fiind obligat să selecteze o a 2-a limbă de circulație internaționala (engleza, franceza, germana sau spaniola) în care să se poată purta corespondența cu privire la cererea de marca în cauză.

Cea de-a treia modalitate de extindere teritoriala a protecției unei mărci este reprezentată de „calea internațională” (Sistem Madrid) în care pot desemna doar țara de interes, de exemplu Polonia. Protecția prin intermediul acestei căi este posibilă datorită celor două tratate internaționale, la care România este parte, respectiv Aranjamentul de la Madrid și Protocolul referitor la Aranjamentul de la Madrid.

În România, datorită schimbarii Legii 84/1998 privind mărcile și indicațiile geografice în mai 2010, perioada de obținere a drepturilor exclusive a scăzut de la aproximativ un an la 6 luni.

Cabinet N.D Gavril este o companie de consultanță specializată în domeniul proprietății intelectuale pentru afaceri. De 10 ani specialiștii N.D. Gavril asigură reprezentare și consultanță persoanelor fizice și juridice din România și străinatate, în vederea obținerii titlurilor de protecție în materie de proprietate intelectuală, respectiv pentru mărci de produse și servicii, indicații geografice, desene și modele industriale, precum și invenții.

Bucuresti, 15.05.2012

{mosloadposition user9}
By Liliana Kipper

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.