Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Crestere preconizata a dezvoltarilor de centre comerciale in Europa

· Valoarea totală a suprafetei centrelor comerciale noi din Europa se estimeaza ca va fi cu 26% mai mare în 2011 faţă de anul anterior;
· Se preconizează că în 2011 suprafata de noi centre comerciale care vor fi livrate va fi mai mare decât cel din 2010 în jumătate din ţările care au făcut obiectul studiului;
· La 1 iulie 2011, suprafaţa totală a spaţiilor comerciale din Europa se ridica la 135,1 milioane mp.

Conform celui mai recent raport al Cushman & Wakefield, „Dezvoltarea Centrelor Comerciale in Europa in 2011”, se estimeaza o creştere a dezvoltărilor de centre comerciale în Europa. Deşi în unele ţări dezvoltările au fost stopate în ultimii ani, avand in vedere îmbunătăţirea cererii de spaţii comerciale precum şi atentia acordata deficitului de spaţii de primă clasă, avem motive sa estimam o creştere a activităţii de dezvoltare a noilor centre comerciale în multe ţări europene.

Peste 2,1 milioane de mp de spaţii comerciale noi au fost finalizate în Europa în prima jumătate a lui 2011, aproximativ la fel ca în aceeaşi perioadă a lui 2010. Din această suprafaţă, 71 centre comerciale noi acoperă 90%, iar restul de 10% reprezentând extinderi ale unor dezvoltari existente.

Dacă toate proiectele planificate vor fi finalizate la timp, totalul dezvoltărilor va fi, în 2011, cu 26% mai mare decât în anul anterior, când nivelul de finalizare a scăzut pentru al doilea an consecutiv. În 2010 au fost finalizaţi aproximativ 5,4 milioane mp de spaţii de centre comerciale, reprezentând o scădere de 29% faţă de 2009 şi cea mai mică valoare totală anuală de finalizare din 2004 până în prezent.

La fel ca în anii anteriori, Europei Centrale şi de Est i se atribuie majoritatea (58%) spaţiilor comerciale noi deschise în prima jumătate a anului 2011. Rusia, Turcia şi Polonia înregistrând puternice niveluri de dezvoltare. Cel mai mare proiect finalizat a fost Marmara Forum din Istanbul (156.000 mp). În Rusia au fost finalizaţi puţin peste 400.000 mp de spaţii comerciale – aproape o cincime din totalul european. După deschiderea AFIMALL City şi a altor două centre comerciale, Moscovei îi revine 36% din spaţiile noi din Rusia. Proiecte mari au fost finalizate şi în Novosibirsk, Yaroslavl, Kazan şi St Petersburg. În Europa Occidentală, Italia şi Spania au înregistrat cel mai mare volum de spaţii noi.

În 2012 este planificată finalizarea a 5,8 milioane mp de spaţii comerciale în Europa, deşi această cifră va depinde de cererea ocupanţilor şi de ritmul revenirii economice.

Rusiei şi Turciei li se atribuie 41% din proiectele în dezvoltare din a doua jumătate a lui 2011/2012. Aproape trei milioane mp de spaţii noi se preconizează că vor fi finalizate până la sfârşitul anului viitor, inclusiv proiecte mai mari de 100.000 mp în Krasnodar, Ufa şi Samara. În Turcia, sunt în construcţie peste 800.000 mp, majoritatea în Istanbul.

În Europa de Vest, Franţa şi Italia conduc clasamentul proiectelor în dezvoltare pentru a doua jumătate a lui 2011/2012. După încetinirea din ultimul an, se preconizează că Franţa va cunoaşte o revenire în finalizări. În Italia, sunt în curs câteva proiecte mari, deşi există o oarecare incertitudine cu privire la datele de finalizare, după numeroasele întârzieri recente.

Cât despre celelalte ţări, în special în Germania şi Marea Britanie activitatea rămâne redusa. În Germania, totalul de dezvoltări din 2011 şi 2012 va fi probabil cel mai mic din ultimii peste 20 ani. În Marea Britanie, totalul de finalizări în 2011 este dominat de Westfield Stratford City (176.500 mp, deschis pe 13 septembrie), a carui suprafata reprezintă 81% din suprafata totala a dezvoltarilor în curs preconizate a fi realizate in a doua jumătate a anului. Se preconizează că finalizările vor scădea dramatic în următorul an, ducând la cea mai redusă livrare anuală de spaţii de centre comerciale în Marea Britanie din ultimii 50 ani.

Justin Taylor, CEO Retail & Leisure, la Cushman & Wakefield din Marea Britanie a declarat: „Vedem o serie de locaţii europene care suferă de un deficit de spaţii de retail de calitate şi o puternică cerere din partea comercianţilor. Bunăstarea multor pieţe ocupaţionale a continuat să se îmbunătăţească, iar chiriile la spaţiile de primă clasă au crescut în circa o treime din ţările supuse studiului. Cu toate acestea, cererea ocupanţilor rămâne scazuta şi foarte selectivă în multe ţări. Estimam ca va urma o perioadă de incertitudine, pe măsură ce şi alte măsuri de austeritate vor intra în vigoare în aproape întreaga Europă.”

Volumul total de investiţii în retail în Europa a totalizat aproape 19,8 miliarde € în primul semestru, cu 4% mai puţin decât nivelul semestrului anterior şi cu 9% mai mult faţă de aceeaşi perioadă a anului 2010. Cota care revine segmentului de retail din totalul investiţiilor în proprietăţi comerciale s-a ridicat la aproximativ 35%, faţă de 33% în 2010.

Germania, Suedia, Rusia, Turcia şi o serie de pieţe mai mici din CEE au cunoscut o creştere considerabilă a volumelor de investiţii în retail, atât în ultimele şase luni, cât şi în prima jumătate a lui 2010. În Germania, volumul de investiţii în retail a crescut cu 37% faţă de aceeaşi perioadă a anului anterior, în timp ce Suedia a cunoscut o creştere anuală de aproape 91%. În Rusia, Turcia şi Italia, primul trimestru al anului 2011 a adus cel mai mare volum trimestrial de tranzacţii de retail din 2007/08.

Totuşi, câteva ţări europene au înregistrat scăderi semnificative în activitate. În termeni absoluţi, Spania a cunoscut cel mai mare declin faţă de anul anterior din Europa: în prima jumătate a anului, volumul de investitii in retail a fost cu aproape 1,2 miliarde € mai mic decât în prima jumătate a anului 2010, ceea ce reprezintă o scădere anuală de 79%. Norvegia, Franţa şi Olanda au înregistrat şi ele scăderi mari ale volumului de investiţii, atât în primele şase luni, cât şi în perioada analoagă a anului 2010. În Norvegia, volumul de retail a scăzut cu 73% faţă de anul anterior; în Franţa cu 36%, iar în Olanda cu 50%.

Mike Rodda, Head of Cross-border Retail Investment, Cushman & Wakefield, a declarat „Ne aflăm pe o piaţă cu două viteze, în care pieţele principale (Marea Britanie, Franţa şi Germania), CEE şi din în ce în mai des Suedia se află în centrul atenţiei. În acest an, am văzut compresii semnificative ale randamentelor în Polonia, însă alte pieţe au beneficiat de atenţie chiar mai scăzută. Operaţiunile de finanţare sunt din ce în ce mai problematice, iar din acest motiv multe tranzacţii vor cădea până la sfârşitul anului. Totuşi, capitalul provenit din surse noi creşte pe măsură ce tranzacţii mari atrag oferte ale fondurilor de investiţii sau co-investiţii ale directorilor de fonduri impreuna cu mari companii cu răspundere limitată.”

ROMANIA

Ultimele analize indica, pentru prima oara in ultimii doi ani, o crestere anuala a economiei catre o valoare pozitiva.

Economia a crescut cu 1,7% in Q1 2011 comparat cu aceeasi paerioada a anului 2010.

Aceasta crestere s-a datorat in primul rand datorita exporturilor, in timp ce consumul domestic ramane insa la un nivel scazut.

Conform Eurostat vanzarile anuale in retail au scazut cu 5,9% in aprilie si cu 6% in mai.

Avand in vedere noile centre comerciale ce se vor deschide in tara, chiriasii din retail cunosc o bine venita revenire.

Retailerii internationali sunt interesati de extinderea retelei de magazine existente in Romania profitand acum de chiriile mai scazute.

Spatiile comerciale stradale atrag retaileri internationali déjà prezenti in centrele comerciale.

In ceea ce priveste suprafata de centre comerciale livrate in Q2 2011 aceasta este putin sub 11.000 mp suprafata care include cea de-a patra extindere a Bucuresti Mall, extinderea centrului commercial Real Policolor Estrada (din Bucuresti) si extinderea centrului commercial European Retail Park Braila. In ceea ce priveste parcurile de retail, suprafata s-a marit prin dezvoltarea fazei a doua a retail park-ului Family Center Ramnicu Valcea, cu un aport in piata de 3,400 mp (GLA) suprafata comerciala.

In ceea ce priveste investitiile in centrele comerciale, nu a avut loc nici o tranzactie majora. City Mall din Bucuresti este in continuare oferit pentru vanzare, insa nu s-a reusit vanzarea lui in cele patru licitatii, desi pretul a scazut considerabil.

In concluzie, dupa un trimestru pozitiv, se prevede ca economia sa incetineasca intr-o oarecare masura in Q2. In orice caz, dupa doi ani de recesiune acum exista semnale incurajatoare in economie. In plus, majoritatea conditiilor impuse de FMI ca parte a imprumutului obtinut au fost realizate, ca urmare, se poat accesa in continuare noi fonduri.

Toate aceste semnale positive se asteapta sa incurajeze atat activitatea ocupantilor cat si a investitorilor in urmatoarea perioada.

Bucuresti, 29.09.2011

{mosloadposition user9}
By Liliana Kipper

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.