Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Control privind protectia consumatorilor la prestarea serviciilor publice postale

Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor a desfasurat, la nivel national, o acţiune tematică de control a respectării prevederilor legale din domeniul protectiei consumatorilor la prestarea serviciilor publice postale.

În cadrul acţiunii de control au fost verificaţi 137 agenţi economici constatându-se abateri de la normele legale în vigoare, la 99 agenţi economici ( 72,3%).

Pentru abaterile constatate s-au aplicat:
–   42 avertismente;
–   57 amenzi contravenţionale în valoare de 29750  RON;
– măsura opririi temporare a prestarii serviciilor la un  număr de 18 agenţi economici;

În municipiul Bucureşti au fost verificati 6 agenti economici, constatandu-se abateri la un agent economic, motiv pentru care s-au aplicat o amendă contraventionale în valoare de  200 RON.  

ASPECTE  CONSTATATE:

–  legalitatea funcţionarii unităţilor controlate :
S-a controlat :
– existenţa certificatului de înregistrare şi anexa la acesta care trebuie să cuprindă autorizaţia sanitară, avizul pentru prevenirea si stingerea incendiilor, autorizatia de mediu, autorizatia de functionare din punct de vedere al protectiei muncii (în cazul in care in unitate se desfasoara si activitati de comercializare a diverselor produse, se va controla daca exista autorizatia corespunzatoare),
– existenta licentei individuale pentru furnizarea de servicii postale incluse in sfera serviciului universal sau autorizarea generala (certificat tip) pentru furnizarea de servicii postale care nu sunt incluse in sfera serviciului universal – ambele emise de catre ANRC.

– afisarea in mod vizibil a denumirii agentului economic si a programului de functionare

– daca se respecta prevederile OG 31/2002 privind serviciile postale:
Art. 5 – (4) Serviciile incluse în sfera serviciului universal sunt:
   a) colectarea, sortarea, transportul şi livrarea trimiterilor poştale interne şi internaţionale, în greutate de până la 2 kg;
   b) colectarea, sortarea, transportul şi livrarea coletelor poştale interne şi internaţionale, în greutate de până la 10 kg;
   c) distribuirea coletelor poştale în greutate de până la 20 kg, expediate din afara teritoriului României către o adresă aflată pe teritoriul acesteia;
   d) serviciul de trimitere recomandată având ca obiect trimiteri poştale din categoriile prevăzute la lit. a)-c);
   e) serviciul de trimitere cu valoare declarată având ca obiect trimiteri poştale din categoriile prevăzute la lit. a)-c);
   f) orice alte servicii poştale stabilite prin hotărâre a Guvernului, dacă răspund unor necesităţi de ordin social sau economic ale utilizatorilor, care nu pot fi asigurate în mod satisfăcător în condiţiile unei pieţe concurenţiale.

   Art. 8 – Furnizorul de serviciu universal trebuie să respecte în mod cumulativ următoarele condiţii generale în îndeplinirea obligaţiilor de asigurare a serviciilor din sfera serviciului universal care îi incumbă:
   a) să garanteze respectarea cerinţelor esenţiale;
   b) să ofere servicii identice utilizatorilor care se află în condiţii comparabile;
   c) să ofere servicii disponibile pentru toţi utilizatorii, fără nici un fel de discriminare;
   d) să ofere servicii în mod neîntrerupt, cu excepţia cazurilor de forţă majoră;
   e) să asigure o evoluţie continuă a serviciilor în funcţie de cerinţele tehnice, economice şi sociale, precum şi adaptarea serviciilor la cerinţele utilizatorilor.

  Art. 9 – (1) Furnizorul de serviciu universal are obligaţia să pună la dispoziţie utilizatorilor, în mod regulat, informaţii detaliate şi actualizate cu privire la caracteristicile serviciilor din sfera serviciului universal pe care le furnizează, în special informaţii referitoare la condiţiile generale de acces la aceste servicii, precum şi la tarifele şi nivelul standardelor de calitate ale acestor servicii.
   (2) Informaţiile menţionate la alin. (1) se publică pe cheltuiala furnizorului de serviciu universal şi în condiţiile stabilite de autoritatea de reglementare.

   Art. 28 – Publicitatea prin poştă trebuie să conţină un marcaj distinctiv care să asigure identificarea acesteia ca atare, pe ambalajul trimiterii sau pe trimiterea în sine, în condiţii stabilite de autoritatea de reglementare.

   Art. 29 – (1) Trimiterile poştale distribuite de un furnizor de servicii poştale trebuie să fie marcate corespunzător cu denumirea sau marca comercială a furnizorului respectiv.
   (2) Furnizorul de servicii poştale are obligaţia să marcheze toate instalaţiile fizice care fac parte din reţeaua poştală pe care o operează, inclusiv cutiile poştale, cu un semn distinctiv care să asigure identificarea furnizorului în cauză.
   (3) Autoritatea de reglementare poate stabili condiţiile în care furnizorii de servicii poştale trebuie să îşi îndeplinească obligaţiile prevăzute la alin. (1) şi (2).

   Art. 30 – (1) Furnizorul de serviciu universal are obligaţia de a respecta standardele de calitate stabilite de autoritatea de reglementare pentru serviciile poştale din sfera serviciului universal pe care are obligaţia să le presteze.

   Art. 31 – (1) Furnizorii de servicii poştale au obligaţia să pună la dispoziţia utilizatorilor condiţiile generale privind furnizarea serviciilor poştale, care vor conţine cel puţin următoarele:
   a) condiţiile de acceptare a trimiterilor poştale;
   b) condiţiile de calitate pe care urmează să le îndeplinească serviciile poştale prestate;
   c) răspunderea furnizorului de servicii poştale;
   d) un mecanism simplu, transparent şi accesibil de soluţionare a reclamaţiilor primite de la utilizatori, în special în ceea ce priveşte pierderea, furtul, distrugerea parţială ori totală sau deteriorarea trimiterilor poştale, precum şi nerespectarea condiţiilor de calitate a serviciilor.
   (2) La momentul acceptării unei trimiteri poştale în reţeaua poştală, între furnizorul de servicii poştale şi expeditor se consideră încheiat un contract individual, în condiţiile generale prevăzute la alin. (1). Orice alte clauze pot fi stabilite prin acordul părţilor, cu respectarea prevederilor legale imperative.
   (3) Mecanismul de soluţionare a reclamaţiilor prevăzut la alin. (1) lit. d) trebuie să prevadă:
   a) proceduri pentru determinarea furnizorului de servicii poştale căruia îi revine răspunderea, în cazul în care sunt implicaţi 2 sau mai mulţi asemenea furnizori;
   b) proceduri care să permită soluţionarea echitabilă şi promptă a reclamaţiilor, precum şi un sistem adecvat de rambursare sau compensare.

 Art. 39 – (1) Atunci când natura bunului care face obiectul unei trimiteri poştale cere ca el să fie ambalat, furnizorul de servicii poştale trebuie să protejeze acest bun conform standardelor şi normelor tehnice în vigoare. Pe toată durata operaţiunilor de colectare, sortare, transport şi livrare furnizorul de servicii poştale răspunde pentru pierderea totală sau parţială a bunului expediat, precum şi pentru pagubele pricinuite persoanelor, mediului, instalaţiilor utilizate sau celorlalte bunuri.
   (2) Furnizorul de servicii poştale este obligat să accepte bunul ambalat de către expeditor atunci când ambalajul folosit corespunde standardelor şi normelor tehnice în vigoare. În această situaţie responsabilitatea pierderii totale sau parţiale, deteriorării, pagubelor pricinuite persoanelor, mediului, instalaţiilor utilizate ori celorlalte bunuri, provocate de vicii ascunse prin ambalare, revine expeditorului.
   (3) Dacă pentru anumite trimiteri poştale sunt necesare măsuri speciale de manipulare şi depozitare, în funcţie de natura lor, furnizorul de servicii poştale trebuie să aplice etichete sugestive care să indice modul de manipulare şi depozitare. Furnizorul de servicii poştale poate pune la dispoziţie expeditorului etichete tipizate. Furnizorul de servicii poştale este obligat să recunoască şi să folosească inscripţionările şi etichetele aplicate de expeditor, atunci când acestea corespund standardelor şi normelor tehnice în vigoare.
   Art. 40 – (1) Furnizorul de servicii poştale este răspunzător faţă de utilizatori pentru prestarea serviciului în condiţiile prevăzute de lege şi de contractul încheiat cu expeditorul.
   (2) În cazul pierderii totale sau parţiale ori al deteriorării trimiterii poştale, furnizorul de servicii poştale răspunde pentru paguba pricinuită, dacă aceste împrejurări au survenit între momentul depunerii trimiterii la punctul de acces şi momentul livrării la destinatar.
   (3) Înainte de a se adresa instanţei, în condiţiile art. 31 alin. (5), utilizatorul care se consideră prejudiciat prin prestarea necorespunzătoare a serviciului de către furnizorul de servicii poştale va adresa o reclamaţie prealabilă acestuia. Reclamaţia prealabilă poate fi adresată de către expeditor sau de către destinatar.
   (4) Termenul de introducere a reclamaţiei prealabile adresate furnizorului de serviciu universal în legătură cu un serviciu din sfera serviciului universal pe care are obligaţia să îl presteze este de 6 luni şi se calculează de la data depunerii trimiterii poştale la punctul de acces.
   (5) Furnizorul de serviciu universal are obligaţia de a soluţiona reclamaţia prealabilă în termen de 3 luni de la data introducerii acesteia.
   (6) Furnizorul de serviciu universal are obligaţia de a păstra trimiterile poştale care fac obiectul serviciilor din sfera serviciului universal timp de cel puţin 18 luni de la data depunerii trimiterii poştale la punctul de acces.
   (7) Termenele prevăzute la alin. (4)-(6) se aplică şi în cazul trimiterilor poştale internaţionale, dacă prin acordurile internaţionale la care România este parte nu se prevede altfel.
   (8) În toate celelalte cazuri, termenul de introducere a reclamaţiei prealabile, termenul de soluţionare a acesteia şi termenul de păstrare a trimiterilor poştale se stabilesc prin contractul încheiat de furnizorul de servicii poştale cu utilizatorii.

Art. 42 – (1) Expeditorul are dreptul la o despăgubire corespunzătoare valorii reale a prejudiciului cauzat prin pierderea, furtul, distrugerea totală sau parţială sau prin deteriorarea trimiterii, valoare care nu va depăşi limitele prevăzute la art. 43. Pagubele indirecte şi beneficiile nerealizate nu se despăgubesc.
   (2) Expeditorul poate renunţa la dreptul său de despăgubire în favoarea destinatarului.
    
   Art. 43 – (1) Furnizorii de servicii poştale răspund pentru trimiterile poştale interne, după cum urmează:
   a) în caz de pierdere, furt sau distrugere totală:
   1. cu întreaga valoare declarată, pentru o trimitere poştală care face obiectul unui serviciu de trimitere cu valoare declarată;
   2. cu întreaga valoare declarată, pentru o trimitere poştală care face obiectul unui serviciu de trimitere contra ramburs, până în momentul livrării la destinatar;
   3. cu întreaga valoare a rambursului, pentru o trimitere poştală care face obiectul unui serviciu de trimitere contra ramburs, după livrarea acesteia destinatarului, când furnizorul de servicii poştale a omis încasarea rambursului de la destinatar;
   5. cu suma reprezentând de 10 ori tariful serviciului, pentru trimiterile poştale care nu fac obiectul unui serviciu de trimitere cu valoare declarată;
   b) în caz de pierdere parţială, distrugere parţială sau deteriorare:
   1. cu valoarea declarată pentru partea lipsă, distrusă sau deteriorată, înscrisă în nota de inventar, pentru trimiterile poştale depuse deschise, care fac obiectul unui serviciu de trimitere cu valoare declarată;
   2. cu cota-parte corespunzătoare greutăţii lipsă din valoarea declarată, pentru trimiterile poştale depuse închise, care fac obiectul unui serviciu de trimitere cu valoare declarată;
   3. cu cota-parte din suma prevăzută la lit. a) pct. 5, stabilită în raport cu greutatea lipsă sau cu greutatea conţinutului deteriorat, pentru coletele care nu fac obiectul unui serviciu de trimitere cu valoare declarată;
   4. cu suma prevăzută la lit. a) pct. 5, în caz de pierdere parţială, distrugere parţială sau deteriorare a trimiterilor poştale, altele decât coletele.
   (2) La sumele prevăzute la alin. (1) lit. a) şi b) se adaugă dobânda legală care curge din momentul introducerii reclamaţiei prealabile.
   (4) Pierderea completă a conţinutului este echivalentă cu pierderea trimiterii poştale.
   (5) Când expeditorul a declarat o valoare mai mică decât cea reală, despăgubirea este la nivelul valorii declarate.
   (6) În afara despăgubirilor prevăzute la alin. (1) lit. a) se restituie şi tarifele încasate la depunerea trimiterii poştale la punctul de acces.
   (7) În cazul neefectuării prestaţiilor care constituie caracteristici suplimentare ale serviciilor poştale, nominalizate de expeditor prin indicaţii speciale, se restituie numai tarifele încasate suplimentar faţă de tariful aplicabil pentru serviciul poştal standard.
 
5) informarea consumatorilor (art.18 din OG nr. 21/1992 privind protectia consumatorilor, cu modificarile si completarile ulterioare)
–    afisarea intr-un mod vizibil si intr-o forma neechivoca a listei serviciilor postale furnizate şi a a tarifelor aferente practicate şi termenele de distribuire;
–    dacă se prestează toate serviciile prezentate în lista afişată;
–    ce tipuri de servicii se practică,
–    modalitatea şi termenul de despăgubire a consumatorilor în cazul producerii unui prejudiciu (dupa modelul impus de OG 31/2002, mentionat mai sus);
–    în ce condiţii se refuză prestarea unui serviciu;
–    dacă se respectă termenul de distribuire,
–    cât timp poate agentul economic să păstreze pachetele până vor fi ridicate; dacă există taxă de magazinaj;

6) daca se respecta prevederile Deciziei nr. 118/2003 si anume:
Art. 7 – (1) În vederea furnizării serviciilor poştale în condiţii care să asigure satisfacerea necesităţilor utilizatorilor, furnizorii sunt obligaţi să respecte cerinţele esenţiale prevăzute la art. 2 lit. v) din Ordonanţa privind serviciile poştale, precum şi prevederile legale care reglementează aceste cerinţe.
   (2) Furnizorii de servicii poştale sunt obligaţi în special:
   a) să asigure secretul trimiterilor poştale în condiţiile legii;
   b) să asigure securitatea reţelei poştale în ceea ce priveşte transportul bunurilor periculoase, prin respectarea dispoziţiilor privind transportul acestor bunuri, cuprinse în Ordonanţa Guvernului nr. 19/1997 privind transporturile, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în Ordonanţa Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian, republicată, în Ordonanţa Guvernului nr. 41/1997 privind aprobarea Regulamentului de transport pe căile ferate din România, în Ordonanţa Guvernului nr. 42/1997 privind transportul naval, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 412/2002, în Ordonanţa Guvernului nr. 44/1997 privind transporturile rutiere, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2000, cu modificările şi completările ulterioare, în Ordonanţa Guvernului nr. 48/1999 privind transportul rutier al mărfurilor periculoase, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 122/2002, şi în Ordonanţa Guvernului nr. 49/1999 privind transportul mărfurilor periculoase pe calea ferată, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 788/2001;
   c) să respecte dispoziţiile privind protecţia datelor cu caracter personal şi a vieţii private, cuprinse în Legea nr. 677/2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, în legislaţia secundară emisă pe baza acesteia, precum şi în celelalte acte normative care conţin prevederi referitoare la protecţia datelor cu caracter personal şi a vieţii private;
   d) să respecte dispoziţiile privind protecţia mediului, cuprinse în Legea protecţiei mediului nr. 137/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în legislaţia secundară emisă pe baza acesteia, precum şi în celelalte acte normative care conţin prevederi referitoare la protecţia mediului;
   e) să respecte dispoziţiile privind amenajarea teritoriului şi urbanismul, cuprinse în Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în legislaţia secundară emisă pe baza acesteia, precum şi în celelalte acte normative care conţin prevederi referitoare la amenajarea teritoriului şi la urbanism.
   Art. 9 – (1) În afara obligaţiilor prevăzute la art. 7, furnizorii de servicii poştale incluse în sfera serviciului universal au şi anumite obligaţii specifice prevăzute în licenţă.
   Art. 10. – Furnizorii de servicii poştale sunt obligaţi să afişeze la sediul acestora şi la fiecare punct de lucru mecanismul de soluţionare a reclamaţiilor.

7) daca se respecta prevederile Deciziei nr. 88/2004, modificata prin Decizia nr. 153/2004, si anume:
  Art. 6 – (1) CNPR are obligaţia de a asigura, în fiecare localitate de pe teritoriul României, cel puţin o colectare de la fiecare punct de acces şi cel puţin o livrare la locuinţa fiecărei persoane fizice şi la sediul fiecărei persoane juridice, în fiecare zi lucrătoare, dar nu mai puţin de 5 zile pe săptămână.
   (2) Prin derogare de la prevederile alin. (1), CNPR are obligaţia de a asigura cel puţin două colectări de la fiecare punct de acces şi cel puţin două livrări la locuinţa fiecărei persoane fizice şi la sediul fiecărei persoane juridice, în fiecare săptămână, în cazul localităţilor situate în condiţii geografice excepţionale.
   (3) În cazul locuinţelor sau al sediilor situate în extravilanul localităţilor, CNPR poate face livrarea, în condiţiile alin. (1) sau (2), după caz, la punctele sale de contact situate în localităţile respective.

   Art. 7. – (1) CNPR are obligaţia de a respecta în mod cumulativ următoarele condiţii generale în îndeplinirea obligaţiilor de furnizare a serviciilor prevăzute la art. 1 alin. (2):
   a) să garanteze respectarea cerinţelor esenţiale, astfel cum sunt definite la art. 2 lit. v) din Ordonanţa privind serviciile poştale;
   b) să ofere serviciile în condiţii identice utilizatorilor care se află în condiţii comparabile;
   c) serviciile să fie disponibile în mod nediscriminatoriu;
   d) să ofere serviciile în mod neîntrerupt, cu excepţia cazurilor de forţă majoră;
   e) să asigure evoluţia continuă a serviciilor, în funcţie de cerinţele tehnice, economice şi sociale, precum şi adaptarea acestora la cerinţele utilizatorilor.
   (2) CNPR are obligaţia de a lua toate măsurile pentru asigurarea securităţii poştale, în special în ceea ce priveşte:
   a) securitatea reţelei poştale;
   b) securitatea instalaţiilor poştale;
   c) securitatea personalului;
   d) securitatea şi integritatea trimiterilor poştale.

   Art. 8 – CNPR are obligaţia de a accepta şi de a livra la destinatari trimiterile poştale generate de către expeditori cu respectarea prevederilor legale, chiar dacă acestea nu poartă inscripţionat codul poştal.

   Art. 9 – modificat prin Decizia 153/2004, cu urmatorul cuprins:
(1) In vederea indeplinirii obligatiilor prevazute la art.6 alin. (1)–(3), CNPR va livra la locuinta sau la sediul destinatarului ori, dupa caz, la punctele sale de contact toate
trimiterile postale care au o greutate cel mult egala cu 500 g, în unul din urmatoarele moduri:
a) la orice recipient în care destinatarul este de acord sa îi fie depuse trimiterile postale care îi sunt adresate;
b) catre persoana considerata autorizata sa primeasca trimiterea postala.
(2) Trimiterile postale cu o greutate mai mare de 500 g, precum si trimiterile postale
înregistrate, care nu au putut fi livrate catre persoana considerata autorizata sa le primeasca, vor fi livrate la punctele de contact ale CNPR, dar numai dupa ce destinatarul a fost avizat, în conditiile alin.(1), cu privire la sosirea acestor trimiteri postale."

   Art. 10 – CNPR are obligaţia de a lua toate măsurile pentru a asigura confidenţialitatea operaţiunilor desfăşurate la punctele de acces deservite de personal.

Art. 12 – modificat prin Decizia nr. 153/2004, cu urmatorul text:
(1) CNPR are obligatia de a asigura îndeplinirea urmatoarelor obiective de calitate stabilite pentru normele de distribuire a trimiterilor interne de corespondenta din cea
mai rapida categorie standard, ce fac obiectul serviciilor prevazute la art.1 alin.(2) lit.a):
a) pâna la sfârsitul anului 2004: Z+1 pentru 70% din totalul trimiterilor postale si Z+2
pentru 80% din totalul trimiterilor postale;
b) pâna la sfârsitul anului 2005: Z+1 pentru 77% din totalul trimiterilor postale si Z+2
pentru 90% din totalul trimiterilor postale;
c) pâna la sfârsitul anului 2006: Z+1 pentru 85% din totalul trimiterilor postale si Z+2
pentru 97% din totalul trimiterilor postale.
(2) CNPR are obligatia de a asigura îndeplinirea urmatoarelor obiective de calitate
stabilite pentru normele de distribuire a trimiterilor intraeuropene de corespondenta din cea mai rapida categorie standard, ce fac obiectul serviciilor prevazute la art.1 alin.(2) lit.a):
a) pâna la sfârsitul anului 2004: Z+3 pentru 75% din totalul trimiterilor postale si Z+5
pentru 85% din totalul trimiterilor postale;
b) pâna la sfârsitul anului 2005: Z+3 pentru 80% din totalul trimiterilor postale si Z+5
pentru 90% din totalul trimiterilor postale;
c) pâna la sfârsitul anului 2006: Z+3 pentru 85% din totalul trimiterilor postale si Z+5
pentru 97% din totalul trimiterilor postale.
(3) Obiectivele de calitate stabilite pentru normele de distribuire prevazute la alin.(2)
vor fi asigurate pentru traficul postal cu fiecare stat.
(4) In vederea sigurarii indeplinirii obligatiilor prevazute la alin. (1) şi (2), până la data de 1 septembrie 2004 CNPR este obligată să indice pe fiecare cutie poştală şi la fiecare alt punct de acces zilele şi orele la care se realizează colectarea.  

 Art. 14. – (1) CNPR are obligaţia de a asigura un program cu publicul de 8 ore zilnic la fiecare punct de acces deservit de personal.
   (2) CNPR va prezenta ANRC spre aprobare, o dată cu propunerea prevăzută la art. 6 alin. (4), lista punctelor de acces deservite de personal pentru care consideră că traficul poştal nu justifică un program cu publicul de 8 ore zilnic.
   (3) ANRC va stabili lista punctelor de acces deservite de personal şi programul redus, dar nu mai puţin de 2 ore zilnic, pe care CNPR este obligat să îl asigure la acestea.
   (4) CNPR va lua toate măsurile în vederea eliminării complete, la data de 31 decembrie 2006, a programelor reduse.

   Art. 15 – (1) CNPR are obligaţia de a lua toate măsurile în vederea amplasării treptate, până la data de 31 decembrie 2005, a cel puţin unei cutii poştale sau a unui alt punct de acces permanent, precum şi a cel puţin unui punct de contact propriu în fiecare localitate de pe teritoriul României.
   (2) CNPR are obligaţia de a mări treptat numărul de cutii poştale amplasate, astfel încât la data de 31 decembrie 2006 să existe:
   a) minimum o cutie poştală la 3.000 de locuitori în mediul rural;
   b) minimum o cutie poştală la 5.000 de locuitori în mediul urban; şi
   c) minimum o cutie poştală la 10.000 de locuitori în municipiul Bucureşti.
   (3) CNPR are obligaţia de a asigura gradual o densitate optimă a punctelor de acces în care se pot prezenta trimiteri de corespondenţă neînregistrată, astfel încât la data de 31 decembrie 2006 aceasta să permită ca:
   a) în mediul urban, 95% dintre potenţialii utilizatori ai serviciilor poştale să se afle la o distanţă de cel mult 2 km de punctul de acces; şi
   b) în mediul rural, 95% dintre potenţialii utilizatori ai serviciilor poştale să se afle la o distanţă de cel mult 5 km de punctul de acces.
   (4) CNPR are obligaţia de a asigura gradual o densitate optimă a punctelor de acces deservite de personal în care se pot prezenta colete poştale şi trimiteri poştale înregistrate, astfel încât la data de 31 decembrie 2006 aceasta să permită ca:
   a) în mediul urban, 95% dintre potenţialii utilizatori ai serviciilor poştale să se afle la o distanţă de cel mult 5 km de punctul de acces; şi
   b) în mediul rural, 95% dintre potenţialii utilizatori ai serviciilor poştale să se afle la o distanţă de cel mult 20 km de punctul de acces.

Art. 22. – (1) CNPR are obligaţia să pună la dispoziţie utilizatorilor, în mod regulat, informaţii precise, detaliate şi actualizate cu privire la caracteristicile serviciilor poştale prevăzute la art. 1 alin. (2), în special informaţii referitoare la condiţiile generale de acces la aceste servicii, precum şi la tarifele şi nivelul standardelor de calitate ale acestor servicii.
   (2) CNPR are obligaţia de a aduce la cunoştinţă publicului numărul de colectări, respectiv de livrări, determinat în condiţiile art. 6, pe care are obligaţia să îl efectueze de la fiecare punct de acces, respectiv la fiecare punct de contact.
   (3) CNPR va publica informaţiile prevăzute la alin. (1) şi (2), precum şi clauzele contractului-cadru prevăzut la art. 11 alin. (1) pe pagina sa de Internet şi le va pune la dispoziţie publicului la toate punctele de acces deservite de personal, prin afişare sau prin alte mijloace.
   (4) Orice modificare a informaţiilor prevăzute la alin. (1) şi (2) ori a clauzelor contractului-cadru va fi adusă la cunoştinţă publicului, în modalităţile prevăzute la alin. (3) anterior aplicării acesteia.

8) Daca informatiile oferite in pliantele publicitare, in cazul in care acestea exista,  sunt in conformitate cu prevederile Legii 148/2000 privind publicitatea.

9) Existenta reclamaţiilor consumatorilor
– se va mentiona existenta reclamaţiilor consumatorilor şi a modului de rezolvare a acestora de catre OJPC.

10) Alte aspecte constatate la fata locului, tinand cont de prevederile OG nr. 21/1992 cu modificarile ulterioare, precum si de alte acte normative din domeniul protectiei consumatorilor.

Temeiul legal al actiunii de control:
–    OG nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, cu modificările şi completările ulterioare.
–    OG nr. 31/2002 privind serviciile postale, cu modificarile si completarile ulterioare,
–    Decizia Presedintelui ANRC nr. 118/2003 privind procedura de autorizare a furnizorilor de servicii postale,
–    Decizia Presedintelui ANRC nr. 88/2004 privind desemnarea furnizorului de serviciu universal in domeniul serviciilor postale,
–    Decizia Presedintelui ANRC nr. 153/2004 pentru modificarea Deciziei Presedintelui ANRC nr. 88/2004 privind desemnarea furnizorului de serviciu universal in domeniul serviciilor postale,
–   Legea publicitatii nr. 148/2000, cu modificarile si completarile ulterioare.
–   Legea nr. 252/2003 privind registrul unic de control.

Consumatorii nemultumiti de calitatea produselor si serviciilor oferite de catre operatorii economici se pot adresa direct Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor si oficiilor judetene pentru protectia consumatorilor la TELCONS:
0800 080 999
    Operatorii economici se pot adresa ANPC pentru informatii privind legislatia in vigoare in domeniul protectiei consumatorilor la TELCONS:
0800 888 881
sau prin intermediul paginii web: www.anpc.ro –  rubrica reclamatii.

Bucuresti, 17.1.2007

{mosloadposition user10}

By Violeta-Loredana Pascal

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.