Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Comisia lanseaza un grup de experti la nivel inalt privind alfabetizarea

Unul din cinci adolescenți în vârstă de 15 ani din Europa, precum și numeroși adulți, sunt lipsiți de competențe de bază în ce priveşte cititul şi scrisul, acest lucru îngreunându-le sarcina de a găsi un loc de muncă și plasându-i într-o situație de risc din punct de vedere al excluziunii sociale. Pentru a contribui la combaterea acestui fenomen, Comisia Europeană a instituit un grup independent de experți pentru identificarea de modalități de îmbunătăţire a gradului de alfabetizare. Grupul, care s-a reunit pentru prima dată astăzi la Bruxelles, este prezidat de Prințesa Laurentien a Țărilor de Jos, Trimis Special în domeniul Alfabetizării pentru Dezvoltare din partea Organizației Națiunilor Unite pentru Educație, Știință și Cultură (UNESCO). Miniștrii UE au stabilit ca obiectiv reducerea procentului de elevi având dificultăți la citire, matematică și științe la mai puțin de 15% până în 2020.

Androulla Vassiliou, comisarul european pentru educație, cultură, multilingvism și tineret, a declarat: „Lansarea acestui grup marchează startul unei campanii în întreaga Europă pentru abordarea cauzelor profunde ale nivelurilor scăzute de alfabetizare. Prea mulți europeni se regăsesc blocați în afara pieței locurilor de muncă și le este greu să contribuie pe deplin în societate pentru că le lipsesc competențele de bază în ce priveşte cititul și scrisul. Dacă dorim să ne atingem obiectivele din cadrul Strategiei Europa 2020 pentru creștere inteligentă și favorabilă incluziunii, trebuie să acționăm imediat pentru abordarea acestei probleme.”

Prințesa Laurentien a adăugat: „Salut cu căldură această inițiativă pentru că era și timpul ca Europa să abordeze deschis realitatea deranjantă a nivelurilor ridicate de analfabetism din interiorul frontierelor sale. Această inițiativă va contribui la combaterea unui tabu ce există până în ziua de astăzi, şi anume: faptul că analfabetismul împiedică creșterea economică și incluziunea. Prin combaterea analfabetismului, suntem în măsură să contribuim cu soluții şi într-o serie de alte domenii, precum sărăcia, capacitatea de inserție profesională și viața sănătoasă. Împreună cu experții, sperăm să oferim o viziune îndrăzneață asupra aspectelor ce trebuie abordate și asupra modului în care alfabetizarea ne poate ajuta să creăm atât economii puternice și competitive, precum și societăți sănătoase în cadrul UE.”

Creșterea nivelurilor de alfabetizare în Europa

Ultimele rezultate ale Programului Internațional pentru Evaluarea Elevilor (PISA), o anchetă efectuată la nivel mondial privind performanțele adolescenților în vârstă de 15 ani la citire, matematică și științe, arată că unul din cinci, respectiv 20 %, are competențe scăzute în ce priveşte cititul. Rezultatele, compilate la fiecare trei ani de către Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), arată că situaţia în Europa s-a îmbunătățit ușor din 2000 şi până în prezent. Dar va fi nevoie de eforturi suplimentare pentru ca țările UE să își atingă obiectivul de a avea mai puțin de 15% din tineri cu performanțe scăzute la citire, matematică și științe, până în 2020.

În cazul adulților, necesitatea de a acționa este la fel de urgentă. Aproape 80 de milioane de adulți din Europa – o treime din forța de muncă – au doar competențe scăzute sau de bază în domeniu, iar estimările arată că procentajul de locuri de muncă pentru care sunt necesare înalte calificări va crește la 35% până la sfârșitul deceniului, față de 29% în prezent. Cititul și scrisul sunt competențe esențiale, nu în ultimul rând pentru că reprezintă cheia către continuarea procesului de învățare.

Planurile UE de creștere a nivelurilor de alfabetizare se leagă de două dintre inițiativele prioritare din cadrul Strategiei Europa 2020, respectiv „Tineret în mișcare” și „Agenda pentru noi competențe și locuri de muncă”, ambele destinate să îmbunătățească nivelurile de competențe în Europa printr-o mai bună calitate a educației și formării.

Obiectivul grupului la nivel înalt privind alfabetizarea

Obiectivul grupului la nivel înalt privind alfabetizarea este de a conferi vizibilitate și importanță politică problematicii îmbunătăţirii gradului de alfabetizare în Europa. El va analiza dovezile științifice și va evalua politicile care funcționează cel mai bine. Cei 11 membri ai grupului sunt experți în domeniul alfabetizării, provenind din mediul academic, politic și de afaceri. Faceți clic aici pentru biografiile și comentariile membrilor .

Pașii următori

Grupul la nivel înalt se va întruni cu regularitate pe parcursul următoarelor 18 luni și va prezenta Comisiei propuneri de politici în domeniu la mijlocul anului 2012. Pe baza propunerilor grupului, comisarul Vassiliou va prezenta, în toamna anului 2012, recomandări miniștrilor educației. Pe această bază, statele membre și Comisia vor dezvolta pe mai departe inițiativa ca parte a cadrului lor strategic de cooperare în domeniul educației și formării („Educație și formare 2020”).

ANEXĂ

1) Procentaj de elevi cu rezultate slabe la citire, PISA 2000-20091

2000

2003

2006

2009

Evoluţie

2006-2009 (%)

Austria

19.3

20.7

21.5

27.5

+6.0

Belgia

19.0

17.9

19.4

17.7

-1.7

Bulgaria

40.3

:

51.1

41.0

-10.1

Republica Cehă

17.5

19.4

24.8

23.1

-1.7

Danemarca

17.9

16.5

16.0

15.2

-0.8

Estonia

:

:

13.6

13.3

-0.3

UE-25

23.1

19.6

-3.5

Finlanda

7.0

5.7

4.8

8.1

+3.3

Franţa

15.2

17.5

21.7

19.8

-1.9

Germania

22.6

22.3

20.0

18.5

-1.5

Grecia

24.4

25.2

27.7

21.3

-6.4

Irlanda

11.0

11.0

12.1

17.2

+5.1

Italia

18.9

23.9

26.4

21.0

-5.4

Letonia

30.1

18.0

21.2

17.6

-3.6

Lituania

:

:

25.7

24.3

-1.4

Luxemburg

(35.1)

22.7

22.9

26.0

+3.1

Marea Britanie

(12.8)

:

19.0

18.4

-0.4

Olanda

(9.5)

11.5

15.1

14.3

-0.8

Polonia

23.2

16.8

16.2

15.0

-1.2

Portugalia

26.3

22.0

24.9

17.6

-7.2

România

41.3

:

53.5

40.4

-13.1

Slovacia

:

24.9

27.8

22.3

-5.5

Slovenia

:

:

16.5

21.2

+4.7

Spania

16.3

21.1

25.7

19.6

-6.1

Suedia

12.6

13.3

15.3

17.4

+2.1

Ungaria

22.7

20.5

20.6

17.6

-3.0

: Nu sunt disponibile date

Marea Britanie, Luxemburg, Olanda: rezultatele din anul 2000 nu sunt comparabile cu cele din anii ulteriori

1 Elevii cu rezultate slabe la citire sunt acei elevi capabili să completeze doar sarcinile cel mai puțin complexe de citire, precum localizarea unei singure informații, identificarea temei principale a unui text sau realizarea unei conexiuni simple cu cunoștințele de zi cu zi. Scorul se bazează pe informaţiile din cadrul Programului OCDE pentru evaluarea internațională a elevilor (PISA) în care clasificarea se face de la nivelul 1 la nivelul 5 (nivelul cel mai ridicat). Elevii cu rezultate slabe la citire sunt cei clasificați sub nivelul 2.

Pagini Utile

Informații suplimentare:

Comisia Europeană: Educație și formare

Comisia Europeană: Europa 2020

Bucuresti, 02.02.2011

{mosloadposition user9}
By Liliana Kipper

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.