Baby Boom Show 2022
Shadow

Coaching executiv – cum vii cu echipa ta în coaching de echipă?

de Madi Rădulescu, Managing Partner MMM Consulting

Am abordat în articolele anterioare felul în care coachingul executiv funcționează la nivel individual și cum vă puteți pregăti pentru a intra cu așteptări corecte și pentru a beneficia de cat mai mult din această experiență în rolul vostru de leader.

Leaderi au echipe și reușita echipelor, în ansamblu, este cea care contează. De aceea, liderii inspirați și, liderii care doresc să-și pună în valoare echipele și să le creeze spațiul pentru a performa, pot alege să includă întreaga echipă într-un exercițiu de coaching.

Acest tip de intervenție organizațională poate genera beneficii extraordinare și un nivel de energie și de angajament pe care să nu îl estimați de la bun început, deoarece creează un spațiu sigur de conversație pentru foarte multe dintre problemele care uneori ajung să fie considerate tabu între membrii acesteia. Nu există echipă fără un anumit nivel de disfuncționalitate, fără un anumit nivel de tensiune și fără să dezvolte în timp așa numiții ” elefanții din încăpere” pe care nu prea vrea să-i vadă nimeni.

Așa cum, în sesiunile individuale, coachingul este adresat persoanei, nu problemei sale, în intervențiile de echipă clientul, cel căruia ne adresă și pe care îl servim este echipa. Un client colectiv care cere din partea coachului o abordare echilibrată și echidistantă care să nu servească scopului vreunuia dintre membrii și să servească echilibrului întregii echipe și bunăstării acesteia.

Madi Rădulescu, Managing Partner MMM Consulting
Madi Rădulescu, Managing Partner MMM Consulting

Când îți aduci echipa în team coaching?

Ca să putem răspunde acestei întrebări simt nevoia să distingem între diferite modalități de dezvoltare a unei echipe pentru a nu confunda coachingul de echipă cu diferitele activități de teambuilding. Toate principiile pe care le-am descris în primele trei articole despre coachingul executiv rămân valabile doar că, de data aceasta, clientul este echipa.

Activitățile de teambuilding sunt menite să sprijine în dezvoltarea echipelor în faza de început sau în momentul asumării unor proiecte sau roluri cheie, să crească gradul de conștientizare a membrilor săi în privința stilurilor, a rolurilor sau preferințelor membrilor, astfel încât să poata lucra împreuna mai eficient, pot include tot felul de activități în care membrii să deruleze împreună fie exerciții amuzante cu diferite grade de dificultate fizică, fie acțiuni în care să obțină împreună anumite rezultate în care să simt dacă ei contribuie ca echipă la o cauza care îi motivează, de exemplu acțiuni de plantare de pomi sau alte acțiuni de voluntariat care să creeze un sentiment de solidaritate și fraternitate. De foarte multe ori în activitățile acestea sunt lecții importante de extras despre membrii echipei și sentimentul general cu care să rămâne este unul de entuziasm și de bucurie de a lucra împreună. Aceste evenimente pot fi considerate stimulatoare însă nu sprijină echipa să intre cu adevărat în profunzime în analiza scopului comun a modului de lucru care le este potrivit sau a ceea ce generează sau afectează încrederea între membrii echipei. Teambuildingul este un eveniment, nu este un proces în mai multe etape deși, echipele pot decide să organizeze diverse astfel de evenimente care să contribuie la spiritul general.

Coachingul de echipă are o altfel de dinamica în care cu sprijinul unui coach de echipă, membrii acesteia discută și analizează împreună care sunt modalitățile cele mai bune pentru ei de a crește în eficiența și productivitate colectivă, ajuta echipa să revizuiască un scop pe termen mai lung sau să-și redefinească viziunea asupra temei prioritare pentru ei, să revizuiască procesele decizionale și să-i pregătească pentru situații cărora trebuie să le facă față, situații în care nevoile unor membri ar putea să nu fie îndeplinite sau să apară situații tensionate și conflictuale pe care să știe în viitor cum să le abordeze în așa fel încât să-i afecteze cat mai puțin.

In coachingul de echipă aspectele legate de încredere, vulnerabilitate, clarificare a nevoilor și așteptărilor sunt elemente esențiale. Recadrarea anumitor situații și a perspectivelor pe care membrii echipei le aduc fac parte din acest proces care are mai multe etape și care poate dura câteva luni, poate și un an.

În acest proces, coachul poate să asiste, în regim de confidențialitate garantată, la mai multe întâlniri ședințe de echipă, să observe dinamica și contribuțiile, se poate oferii aceste observații și să discute semnificația acestor comportamente cu fiecare dintre cei implicați. Ce este cel mai important pentru echipă este stabilit chiar de echipă, în așa fel încât toți cei implicați se poate resimții un beneficiu de învățare și de transformare personală și a relațiilor lor cu scopul de a muncii cu mai multă plăcere și cu mai puțin stres împreună. Pe întregul parcurs sunt necesare atât disponibilitate cat și foarte multă vulnerabilitate și dorința de a progresa împreună de aceea confidențialitatea și parteneriatul specifice coachingului sunt cele care permit crearea unui astfel de spațiu sigur de discuție.

Uitându-ne la cele de mai sus putem trage concluzia că un lider se poate gândi la un proces de coaching de echipă atunci când este nevoie de aliniere internă atât rațională cat și emoțională, atunci când echipa se pregătește pentru o perioadă cu multe provocări și încercări sau pentru schimbări semnificative care vor avea impact asupra echipei în ansamblu, atunci când sesizează că nivelul de încredere la nivelul echipei nu este cel necesar sau că tensiunile și conflictele interpersonale sunt mai degrabă distructive decât dezbateri constructive pentru soluționarea diferitelor situații.

Un altfel de motiv de a venit cu echipa într-un astfel de proces este pornirea într-o etapă nouă : poate fi un nou leader numit sau promovat din interiorul echipei, echipare nevoie de a se desprinde de anumite practici din trecut și de a genera practici noi de lucru care să-i stimuleze și să-i motiveze pe toți. Poate și dorința de a creea un anumit tip de cultură organizațională care este direct influențată de felul în care lucrează această echipă de conducere.

Coachingul ”între echipe” sau Inter-team coaching, este un altfel de proces care poate fi foarte sănătos de abordat în paralel, în două echipe care au nevoie să lucreze eficient împreună și între care de obicei apar tensiuni care provin mai degrabă din aspecte funcționale ale organizației (producție – vânzari, comercial – risc etc.), conflicte tradiționale care pare a nu avea niciun fel de soluție, rolurile celor două echipe fiind orientate către scopuri diferite. În acest caz, în afară de procesele de coaching de echipă adresate fiecăreia, aducerea împreună a membrilor celor două echipe este extrem de sănătoasă pentru a le crea premisele detașării de aspectele interpersonale care apar și pentru ai ajuta să găsească un scop comun chiar dacă rolul lor în organizație este diferit. De obicei, din astfel de procese se câștigă nu numai o cunoaștere interpersonală mult mai bună și o încredere reciprocă crescută dar pot rezulta și diferite soluții de simplificare sau alte practici comune care să ajute organizația în ansamblu.

Este un team coach altfel decât un coach executiv individual ?

Deoarece în coachingul de echipă ne adresăm echipei, pe lângă toate competențele unui coach executiv matur și cu experiență, așa cum descriem în primul articol, este nevoie de înțelegerea dinamicii între membrii echipei, de capacitatea de observare a acestei dinamici și de înțelegerea relațiilor interpersonale și a diverselor mecanisme care apar la nivelul colaborării sau al lipsei de colaborare între oameni.

Coachul de echipă va avea abilitatea și discernământul de a alege modalități de diagnoză a situației curente, potrivite tipului de echipă, stadiului acesteia de dezvoltare și va sprjini echipa să identifice și să adreseze temele relevante și semnificative fără a se erija într-un rol de consultant. Un consultant ar propune soluția. Un coach știe că echipa, odată ce lucrează împreună și dezvoltă o relație de încredere este perfect capabilă să găsească cea mai bună soluție în contextul dat. Modalitatea de lucru este diferită și aceasta face diferența între a spune echipei cum să procedeze și ai creea spațiul în care să poată colabora și să învețe din acest tip de colaborare pentru a-l putea replica mai târziu în situațiile de zi cu zi cu care se confruntă.

A începe un proces de coaching de echipă poate fi perceput ca un act de curaj. Atât leaderul cât și membrii echipei au nevoie să fie de acord să dea jos din ”armurile” dezvoltate în timp, să fie pregătiți să bună sub semnul întrebării anumite obiceiuri sau convingeri pe care le au și idei preconcepute pe care le au dezvoltat în timp și le-au consolidat. Este nevoie să fie dispuși să înțeleagă și să prețuiască, să folosească, cu adevărat, diversitatea lor și să nu dorească să se ascundă în spatele rolul lui sau a unei competențe funcționale specifice, acceptând și alte perspective și puncte de vedere.

Coachingul de echipă este un proces delicat pe care un coach de echipă îl deprinde prin experiența, învățare, reflecție și printr-un parteneriat atent și foarte etic cu membrii echipei pe care o însoțește, verificând permanent cu echipa unde simte că se află, ce fel de progrese simte că face, ce este încă dificil sau ce a devenit mai clar în privința lor.

Orice echipă este un sistem. Sistemul ca să funcționeze și să genereze rezultate și performanță are nevoie de ” întreținere regulată”, de sesiuni sănătoase de lucru și de discuții oneste facilitată cu scopul de a creea un adevărat sentiment de încredere între membrii acesteia.

Despre Madi Rădulescu

Madi Rădulescu, MCC, MBA, Managing Partner MMM Consulting. Este un facilitator, trainer și coach de echipă experimentat care adună peste 25 ani de experiență de lucru cu leaderi în companii mari, multinaționale. De peste 13 ani este coach executiv și în 2019 i-a fost acordat premiul Gold Coach Award conform Romanian L&D Industry, survey la care au participat peste 570 manageri și specialiști de resurse umane.

Este pasionată de dezvoltarea leaderilor, de impactul pe care îl poate crea dând acestora acces la perspective multiple, la propriile resurse, sprijinindu-i să iși asume rolul cu încredere întelegându-și propriile valori și credințe.

A obținut multiple certificări de coaching, management și leadership, este membru ICF – MCC – Master Certified Coach, cea mai înaltă acdreditare globală, consultant certificat pentru metodologiile Persona Global și PerformanSe și a derulat proiecte în multe țări Europene.

Leave a Reply

Your email address will not be published.