Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Clientul nostru, aaa … stapanul nostru?

‘Clientului i-a placut la nebunie ideea, dar vrea mici modificari.’ Limbaj codificat de agentie. Traducerea: ‘Clientul n-a inteles nimic din prezentare, insa l-am convins sa mai lucram pe aceeasi directie, schimband toate lucrurile care ne placeau!’

Daca lucrezi intr-o agentie de creatie / media / PR / BTL sau daca pur si simplu cunosti un publicitar, cu siguranta ca stii deja ca toti clientii sunt tampiti. Este una din putinele pareri care se bucura de aprobare aproape unanima in randurile comunitatii specialistilor in comunicare. Bineinteles ca este fundamental gresita! Nu pentru ca nu ar exista clienti tampiti. Asa cum exista si oameni de creatie tampiti si secretare tampite sau gunoieri destepti! PR-ul, publicitatea si in general marketingul, sunt domenii proaspete la noi, de aceea suma locurilor de munca depaseste simtitor suma competentelor veritabile. Urmarea? Dilentantism la greu. Dar nu conteaza! Pentru ca, garantat, oamenii de marketing nu sunt mai prosti in medie decat consumatorii care trebuie sa fie convinsi de beneficiile produsului. Respectiv, daca o idee nu este cu adevarat buna, simpla si relevanta, nu il va convinge pe client, dar nici pe consumator. Asa cum, cand vezi aici un banner, nu ai la dispozitie o echipa de client service si una de creativi care sa-ti sopteasca la ureche ce inseamna vizualul!

{viewonly=registered,special}Sa exploram acum impreuna doua cazuri in care clientul este cu adevarat ‘a pain in the ass’ (sa traducem?). Primul? Filosofia ‘eu va platesc, voi faceti ce zic eu, eu stiu mai bine!’ Des intalnita in Romania, simptomatica pentru o categorie de clienti care nu inteleg inca mecanismele unei piete normale. Ei oricum nu inteleg rostul unei agentii. Dar da bine la parteneri, actionari straini sau amante! De fapt, ei ar putea sa inventeze campaniile singuri, ajutati de varul contabilei, care are un PC acasa, si de fostul coleg de scoala care lucreaza la nu’s ce televiziune! Va mai trece multa vreme pana cand vor intelege ca un grup de comunicare este un consultant de specialitate, platit sa gaseasca cea mai buna solutie. Un exemplu: inainte de boom-ul anilor 80, BMW nu prea avea succes in America, datorita faptului ca masinile nu erau suficient de luxoase pentru gustul yankeilor (pe vremea aceea nu gaseai piele la un BMW, pentru ca era prea alunecoasa pentru un condus sportiv!). Brief-ul lor pentru campania de relansare cerea o idee care sa evidentieze progresele facute in materie de confort. Parca suna altfel decat ce stim noi despre masinile astea! Asta pentru ca Ralph Ammirati si Martin Puris au avut curajul sa le explice ca austeritatea sportiva e de fapt un avantaj. Asa ca noi stim acum ca BMW este ‘the ultimate driving machine’!

La polul opus gasim clientul care vrea sa faca totul ca la carte. Strategie, cercetari de piata costisitoare, sedinte interminabile. Profesionism excesiv si gresit inteles, sau un ascuns sentiment de nesiguranta? Daca deschidem televizorul, rezultatul este evident! Calupurile de publicitate sunt pline de spoturi fara viata, discursuri fara farmec, scenete sterile, care isi inchipuie ca spunand acelasi lucru a mia oara vor reusi sa vanda un produs care nu ofera nimic deosebit. E greu sa intelegi ca o glumita sau un joc ieftin de cuvinte nu inseamna creativitate si nu salveaza lipsa de curaj in idei. Cum fac altii? Este celebra reactia sefului de marketing de la Heineken, care a aruncat rezultatele sondajului in cosul de gunoi! O poveste adevarata, in care cineva a avut ‘vâna’ sa-si urmeze intuitia si nu o cercetare de piata care demola campania (de imens succes!) ‘How refreshing, how Heineken!’

Dar sa privim partea buna a lucrurilor: daca, prin absurd, o agentie are un client mare, inteligent si bine intentionat, toate celelalte agentii vor incerca sa-l fure!

Stefan Voloaca (Fane) – Creative Director Starlink ­ se defineste pe sine ca un amestec de creativ si functionar, conditie necesara pentru a supraveghea buna desfasurare a unei campanii de anvergura. Aflat acum in al doisprezecelea an de publicitate, Fane a facut primii pasi la BBDO, apoi a continuat la McCann-Erickson, Saatchi & Saatchi si Lowe Lintas, unde a devenit Creative Director.

In ceea ce priveste viata particulara, Fane incearca sa fie cat mai mult timp alaturi de fii sai, Stefan (cum altfel) si Sasha, si de sotia sa, Ioana.

Desi a urmat Facultatea de Filosofie, datorita ritmului de viata, hobby-urile sale actuale evolueaza vertiginos catre masinile de viteza si filmele de actiune din Hong Kong.{/viewonly}

{mosloadposition user10}

By Violeta-Loredana Pascal

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.