Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Cinci succese consecutive: istoria gamei BMW Seria 5

BMW

Vânzările gamei BMW Seria 5 au ajuns deja la un volum de peste 5,5 milioane de unităţi din cele cinci generaţii ale modelului – acum, un nou capitol este gata să continue povestea de succes a gamei BMW Seria 5 Sedan.

În timp ce a şasea generaţie urmează cât se poate de firesc moştenirea lăsată de predecesorii săi, originile sale se regăsesc cu mult timp în urmă. Încă de la începutul anilor ’60, BMW şi-a dezvoltat un profil puternic şi distinct ca producător de limuzine cu patru uşi pentru segmentul mediu – sportive, dar elegante, puternice şi oferind tehnologii inovatoare. Prin lansarea unei caroserii în trei volume, cu patru uşi, motoare amplasate longitudinal în faţă, tracţiune spate şi o suspensie elaborată, BMW a pus bazele unui arhitecturi care avea să rămână o referinţă pentru limuzinele sportive până în zilele noastre.

La acea vreme, modelele BMW 1500, BMW 1800 şi BMW 2000 au fost cele care au fost lansate pe piaţă ca “Neue Klasse”/"Noua clasă", o gamă de modele cu succes fără precedent pentru BMW. Competenţa în dezvoltarea şi producţia limuzinelor pe care a demonstrat-o BMW cu acele modele a oferit companiei ocazia de a deveni, la nivel mondial, un constructor de automobile moderne şi foarte dorite, care dispun de caracteristici tehnologice unice.

Prin trecerea de la “Noua clasă” la BMW Seria 5 în 1972, BMW a lansat nu numai o nouă nomenclatură, dar şi o nouă era în ceea ce priveşte designul. Într-adevăr, numărul "5" a devenit imediat sinonim cu plăcerea inconfundabilă a condusului în acest segment. Încă de atunci BMW Seria 5 a însemnat limuzine care, prin designul lor, au oferit un echilibru deosebit de armonios de sportivitate şi eleganţă şi au reflectat, în cel mai autentic mod, o combinaţie unică de dinamică şi confort al călătoriei, asigurate de transmisia superioară şi de tehnologia suspensiei.

1972: BMW Seria 5 îşi face debutul.

BMW 520 şi BMW 520i cu motoare în patru cilindri ce dezvoltau 115 cp, respectiv, 130 cp au fost prezentate la ediţia din 1972 a Salonului Auto de la Frankfurt, ca succesori ai Noii Clase. De asemenea, modelul a introdus un nou concept ce determină nomenclatura automobilelor BMW până în prezent, cu cifra "5" la început care specifică gama, în timp ce următoarele două cifre oferă un indiciu cu privire la capacitatea cilindrică a acelui model. În acelaşi timp, această desemnare a modelului readucea aminte de legendarelor automobile BMW din anii ’50, cum au fost BMW 501 "Baroque Angel" (Îngerul Baroc) şi faimosul roadster BMW 507.

Prin designul său, primul BMW Seria 5 s-a evidenţiat încă de la început prin liniile alungite ale profilului, geamurile largi şi linia inferioară a taliei. Ca elemente de design specifice mărcii, farurile duble şi "bucla Hofmeister" din montantul C au fost reinterpretate într-un nou stil şi tehnologie, designerul francez Paul Bracq punând astfel bazele pentru limbajul de design al mărcii BMW atât de caracteristic în anii ’70. Pentru a calcula cu exactitate zonele de deformare ale automobilului pentru siguranţă sporită a pasagerilor, inginerii BMW au utilizat, în premieră la scară largă, tehnologia superioară a computerelor.

Lansarea modelului BMW 525 în cel de-al doilea an de producţie a însemnat prima apariţie pe piaţă a unui motor cu şase cilindri. Puternic şi în acelaşi timp rafinat, motorul dispunea, la acest vârf de gamă, de o putere impresionantă, de 145 cp. Această dorinţă pentru un surplus de putere a devenit unul dintre motivele cele mai importante pentru extinderea gamei de modele şi în anii ce aveau să urmeze, astfel că BMW Motorsport GmbH, divizie înfiinţată în 1972, a furnizat, în 1980, o versiune deosebit de spectaculoasă, prezentând BMW M535i care dezvolta 160 kW/218 cp dintr-un motor cu şase cilindri în linie.

1981: a doua generaţie, primul motor diesel.

După ce a atins un volum al vânzărilor de aproape 700.000 de unităţi, prima generaţie a gamei BMW Seria 5 a înregistrat un succes de piaţă care a însemnat mai mult decât dublu faţă de ceea ce se realizase cu "Noua Clasă". Următorul model lansat în 1982 avea să continue povestea de succes, mai ales că prin design a rămas fidel principiului liniilor clare şi ferestrelor generoase.

Noul BMW Seria 5, cu toate că păstra aproape aceleaşi dimensiuni exterioare ca prima generaţie, a oferit performanţe dinamice semnificativ îmbunătăţite. Tehnologiile avansate şi folosirea materialelor ultra-uşoare au oferit mai mult spaţiu la interior, o masă optimă şi o siguranţă îmbunătăţită pentru pasageri. Suspensiile nou dezvoltate – articulaţii duble pentru puntea faţă şi braţe oblice pentru cea spate – au contribuit la îmbunătăţirea confortului. Sisteme electronice moderne au fost introduse în acel moment la BMW Seria 5, de la ABS până la injecţia electronică.

Încă de la lansarea pe piaţă, noua versiune sedan a beneficiat de o mare varietate de modele şi de motoare, a căror putere varia între 90 cp şi 184 cp. O versiune deosebit de sportivă a fost lansată în 1984, chiar dacă modelul BMW M535i, al cărui propulsor oferea 218 cp, nu avea să fie ultimul cuvânt din partea Motorsport GmbH. Primul sedan sport sub sigla M era prezentat cu ocazia Salonului Auto de la Frankfurt, în 1985, sub forma BMW M5. Puterea era furnizată de un motor cu şase cilindri dispuşi în linie, care beneficia de tehnologia celor patru supape per cilindru. Puterea acestui propulsor derivat din cel al legendarului BMW M1 era de 286 cp, astfel că se putea dezvolta o acceleraţie şi performanţe care anterior nu fuseseră oferite decât de maşinile sport care putea fi considerate adevăraţi pur sânge.

Decizia luată de BMW în 1983 de a intra pe piaţa propulsiei diesel cu modelul BMW 524td a însemnat o nouă revoluţie. Pentru a oferit caracterul atât de specific mărcii şi în cazul unui model diesel, singura opţiune evidentă a fost că automobilul trebuie să fie echipat cu un motor turbodiesel, puternic şi rafinat. Astfel, propulsorul de 2,4 litri cu şase cilindri în linie ce dezvolta o putere maximă de 115 cp era cel care respecta aceste cerinţe. Modelul BMW 524td oferea cele mai bune performanţe dintre toate versiunile diesel din segmentul său şi, în acelaşi timp, cel mai ridicat nivel de eficienţă a combustibilului. Categoric, chiar şi cei mai sceptici în privinţa motoarelor diesel au fost impresionaţi de această combinaţie inovatoare între puterea superioară şi economia remarcabilă de combustibil.

Intrarea pe piaţa modelelor diesel nu a fost singura opţiune pentru BMW de a reuni performanţele sportive şi economia superioară. Din acea vreme BMW avea deja încheiate lucrările la un mare număr de studii şi inovaţii în dezvoltarea unor tehnologii pentru o economie deosebită de combustibil şi în căutarea unor surse alternative de energie. Multe dintre aceste inovaţii au ajuns în producţia de serie de-a lungul timpului, altele au pus bazele pentru proiecte de cercetare pe termen lung. Un exemplu important este un automobil de teste, propulsat de hidrogen, care a fost prezentat încă din 1976, având la bază prima generaţie a gamei BMW Seria 5.

În afară de varianta turbodiesel, o versiune pe benzină deosebit de eficientă a gamei BMW Seria 5 s-a dovedit potrivită pentru producţia de serie încă de la început: BMW 525e era propulsat de un motor cu şase cilindri, conceput şi construit efectiv pentru a oferit o tracţiune superioară şi, totodată, economie de combustibil. Cu o capacitate de 2,7 litri, propulsorul – botezat după litera "eta" din alfabetul grec, simbolul randamentului în fizică – era cunoscut şi ca simbol al eficienţei, dezvoltând un maxim al puterii de 125 cp la o turaţie de 4.250 rpm, în timp ce vârful curbei de cuplu – 240 Newton-metri – era atins la numai 3.250 rpm. Noua electronică a motorului, masa optimizată şi transmisia cu cinci trepte, cu funcţie de economie la suprasarcină, erau alte particularităţi care contribuiau la oferirea unei eficienţe remarcabile pentru acest model.

A doua generaţie a gamei BMW Seria 5 a fost înlocuită după şapte ani de producţie. La acel moment, vânzările ajunseseră la peste 722.000 de unităţi, ceea ce reprezenta un nou record.

1988: a treia generaţie de BMW Seria 5 – pentru prima dată şi ca versiune Touring.

După ce BMW a început introducerea unei tehnologii de catalizare încă din 1984, a treia generaţie a gamei BMW Seria 5 a fost echipată, încă de la început, numai cu această gestiune a emisiilor de un standard foarte ridicat. Primele modele, disponibile încă din 1988, au fost BMW 520i, BMW 525i, BMW 530i, BMW 535i şi BMW 524td – toate cu motoare cu şase cilindri şi injecţie electronică. Puterea furnizată pornea de la 115 cp şi ajungea până la 211 cp.

Destul de repede a fost lansată şi o nouă versiune BMW M5, a cărei putere de 315 cp a fost crescută suplimentar la 340 cp în 1992.

În 1992 au urmat două variante de model, BMW 530i şi BMW 540i, care erau echipate cu motoare cu opt cilindri, pentru ca BMW 518i să fie lansat în 1993 ca model de bază al gamei, care dispunea de un propulsor cu patru cilindri. În acelaşi timp, motoarele cu şase cilindri, care beneficiau de tehnologia cu patru supape per cilindru şi gestiune variabilă Vanos a axului cu came, au câştigat un plus de putere, de cuplu şi de eficienţă.

Cu zonele de deformare stabilite cu precizie şi cu o celulă a pasagerilor mult mai rigidă, a treia generaţie a gamei BMW Seria 5 a stabilit noi standarde în ceea ce priveşte siguranţa pasagerilor. Ca opţiune, suspensia elaborată şi rafinată era disponibilă cu amortizoare controlate electronic, o altă opţiune fiind funcţia Servotronic (asistarea direcţiei în funcţie de viteză). ASC Automatic Stability Control (Controlul Automat al Stabilităţii) a fost disponibil în premieră, ca o completare a sistemului antipatinare (ABS).

Primul model din gama BMW Seria 5 care a beneficiat de tracţiune integrală electronică a fost lansat în 1991, iar conceptul unei distribuţii complet variabile a puterii din faţă către spate, împreună cu un diferenţial pentru puntea spate, s-a dovedit încă de la început, în primele teste comparative, a fi superior oricărui sistem de tracţiune integrală disponibil până atunci.

Comparată cu predecesoarea sa, a treia generaţie BMW Seria 5 a avut o lungime semnificativ mai mare şi a beneficiat de un spaţiu mai mare la interior, datorită designului complet nou. Noul sedan, conceput sub atenta supraveghere a designerului şef Claus Luthe, a combinat eleganţa sportivă şi liniile cursive cu o formă distinctă de pană. Acest caracter elegant a fost transferat de către designeri şi la prima versiune BMW Seria 5 Touring, acest model unic cu cinci uşi, prezentat la ediţia din 1992 a Salonului Auto de la Frankfurt, oferind un aspect şi particularităţi complet noi în spatele montantului B.

Pentru că izolării fonice i s-a acordat o semnificaţie deosebită, nivelul de zgomot din interiorul caroseriei a fost aproape acelaşi ca în cazul versiunii sedan, chiar dacă spaţiul generos din habitaclu forma platforma ideală de rezonanţă pentru efecte şi perturbaţii acustice.

Versiunea Touring a fost disponibilă cu aproape toate variantele de motorizare care erau oferite la sedan şi, ca opţiune, putea dispune de tracţiune integrală. În 1992, gamei i s-a alăturat şi o variantă BMW M5 Touring, succesul vânzărilor acestui model cu cinci uşi confirmând conceptul BMW care combina valoarea practică suplimentară cu designul atractiv: până în 1996, vânzările totale ale versiunii BMW Seria 5 Touring au ajuns la aproximativ 125.000 de unităţi, iar volumul total de comercializare al celei de-a treia generaţii a gamei BMW Seria 5 a fost de peste 1,3 milioane de unităţi în lumea întreagă.

1995: a patra generaţie – în premieră cu suspensie din aliaj uşor.

A patra generaţie a gamei BMW Seria 5 şi-a făcut debutul la Salonul Auto de la Frankfurt, în 1995, cu designul evoluat într-un stil sportiv şi elegant. O particularitate în partea din faţă au fost farurile duble rotunde din spatele sticlei, pentru ca în anul 2000 să fie adăugate inelele luminoase pentru poziţii şi lumini pe timp de zi, două soluţii de design distinctive pentru BMW.

Atât versiunea sedan, cât şi cea Touring – care a fost lansată în 1997 – au oferit, încă o dată, mai mult spaţiu în interiorul compartimentului pentru pasageri. Prin faptul că a beneficiat de funcţii precum volan multifuncţional, sistem de navigaţie, scaune active şi Dynamic Stability Control (DSC / Control Dinamic al Stabilităţii), gama BMW Seria 5 a fost recunoscută ca un reprezentant deosebit de remarcabil al segmentului său în ceea ce priveşte înalta tehnologie. În scopul unei dinamici şi a unei siguranţe îmbunătăţite, caroseria a beneficiat de creştere semnificativă a rigidităţii torsionale faţă de modelul anterior, iar a patra generaţie a gamei BMW Seria 5 a fost primul automobil din lume, cu producţie de serie la scară largă, ce a fost realizat aproape integral din aliaj uşor. Noua dezvoltare a motoarelor cu blocul integral din aluminiu a ajutat la reducerea semnificativă a masei automobilului.

Noul model a fost lansat pe piaţă cu propulsoare cu şase cilindri dispuşi în linie, a căror putere maximă a variat pe un interval cuprins între 150 şi 193 cp. Inovaţiile de ordin tehnic au oferit atât motoarelor pe benzină, cât şi celor diesel şi mai multă putere, în timp ce consumul de combustibil a fost redus o dată în plus. Două unităţi V8 au fost introduse în 1996, în timp ce noul BMW M5 a fost lansat pe piaţă în 1998 cu cel mai puternic motor de serie construit de BMW până la acel moment: propulsorul ce dezvolta 294 kW/400 cp dispunea, printre alte de particularităţi cum ar fi alimentarea cu ulei controlată pentru forţe centrifugale şi clapete de acceleraţie controlate electronic individual.

Încă o dată, a patra generaţie a gamei BMW Seria 5 a stabilit noi recorduri în ceea ce priveşte vânzările, cu un volum ce a totalizat 1,47 milioane de unităţi comercializate până când producţia a fost stopată la începutul anului 2004.

2003: a cincea generaţie BMW Seria 5 – progresivă şi eficientă.

Încă de la început, a cincea generaţie a gamei BMW Seria 5, lansată în 2003, a ieşit în evidenţă prin designul impresionant şi tehnologia inovatoare. Încă o dată, atât versiunea sedan, cât şi cea Touring – lansată în 2004 – au stabilit noi standarde în termeni de siguranţă activă, sisteme de asistare a conducătorului şi eficienţă. Limbajul de design specific mărcii BMW , cu suprafeţe convexe şi concave, precum şi tranziţiile cursive au oferit celei de-a cincea generaţii a gamei BMW Seria 5 o notă caracteristică aparte, în care interiorul cu funcţiile sale bine definite au scos în evidenţă, mai presus de orice, sistemul de control iDrive disponibil în pachetul de dotări standard.

Motoarele cu carter din aluminiu sau din aliaj de aluminiu şi magneziu, precum şi secţiunea frontală a automobilului care era o construcţie uşoară din aluminiu au asigurat un echilibru deosebit de bun a repartiţiei masei între puntea faţă şi cea spate. O altă componentă importantă, ce a reprezentat o dezvoltare nouă la acea vreme, a fost puntea spate, care de asemenea era integral realizată din aluminiu.

DSC Dynamic Stability Control (Control Dinamic al Stabilităţii) a fost o altă inovaţie semnificativă care a contribuit la excelenta tehnologie a suspensiei de care dispunea automobilul, în special prin gama largă de funcţii. Aceeaşi superioritate a fost oferită, pentru prima dată, de Active Steering (direcţie activă) şi Adaptive Drive (transmisie reglabilă) cu reglaj electronic al amortizoarelor şi gestiune a stabilităţii antiruliu. Ca puncte de interes în domeniul asistenţei conducătorului, a cincea generaţie a gamei BMW Seria 5 a fost echipată cu tehnologii avansate precum Head-Up Display şi BMW Night Vision, Active Cruise Control (tempomat activ) cu funcţie Stop & Go şi Lane Departure Warning (avertizare la părăsirea sensului), introduse ca sisteme noi în automobil.

Gama de motoare de la BMW Seria 5 a fost extinsă la cinci propulsoare pe benzină şi patru versiuni diesel a căror putere variază între 125 kW/170 cp pentru BMW 520i şi 270 kW/367 cp pentru BMW 550i. În schimb, BMW M5 şi BMW M5 Touring sunt echipate cu un motor de mare turaţie, V10 cu capacitatea 5,0 litri, cu o putere maximă de 373 kW/507 cp.

Cu începere din anul 2007, toate versiunile celei de-a cincea generaţii a gamei BMW Seria 5 au fost îmbunătăţite o dată cu introducerea în pachetul de dotări a tehnologiilor BMW.

EfficientDynamics, care variază în funcţie de model. Inovaţii precum recuperarea energiei la frânare, indicator al punctului de schimbare recomandat al treptelor de viteze, control activ al flapsurilor de aer şi componente auxiliare controlate inteligent oferă tuturor modelelor din respectiva clasă un echilibru nemaiîntâlnit între performanţe şi economia de combustibil.

Punctul de referinţă cel mai avansat pentru eficienţa în segmentul superior a fost în special modelul BMW 520d, cu un consum mediu în ciclul de testare EU de 5,1 litri/100 kilometri şi un nivel al emisiilor CO2 de 136 grame per kilometru, valori-record în acest segment în ciuda unei puteri a motorului de 130 kW/177 cp.

Prin designul frapant, tehnologiile inovatoare şi eficienţa remarcabilă, a cincea generaţie BMW Seria 5 a continuat istoria de succes a acestei game de modele. Timp de patru ani la rând, între 2005 şi 2008, BMW Seria 5 a fost cel mai bine comercializat automobil din segmentul său, cu un volum al vânzărilor la nivel mondial care a ajuns la peste un milion de unităţi la finalul anului 2007. Puţin mai târziu, în ianuarie 2008, uzina BMW de la Dingolfing a avut un motiv de bucurie care a fost cu adevărat impresionant: în 35 de ani cinci milioane de unităţi din gama BMW Seria 5 au ieşit de pe linia de producţie de la Dingolfing.

Bucuresti, 22.04.2010

{mosloadposition user9}

{mosloadposition user10}

By Liliana Kipper

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.