free download 78 travel guides written by experts

Chiar și o dată e prea mult

UNICEF în parteneriat cu Ministerul Sănătății (MS), Ministerul Tineretului și Sportului (MTS), Institutul Național de Sănătate Publică (INSP) și Consiliul Național al Elevilor (CNE) au lansat joi, 7 aprilie 2016, campania de prevenire a comportamentelor la risc, Chiar și o dată e prea mult.

Campania Chiar și o dată e prea mult are rolul de a atrage atenția adolescenților asupra unor consecințe imediate ale consumului de alcool, chiar și ocazional. Campania este necesară pentru a răspunde fenomenului tot mai răspândit de consum de alcool în rândul adolescenților și pentru a oferi informații relevante, care să demitizeze unele dintre credințele care încurajează consumul de alcool.


“Cred că o astfel de iniţiativă nu este doar deosebit de utilă, dar, în același timp provocatoare deoarece ne propune să ne aplecăm asupra fenomenului riscului alcoolismului nu numai din perspectiva tratamentului patologiilor asociate consumului de alcool, ci și din perspectiva prevenirii acestui fenomen”, a declarat domnul Patriciu Achimaş Cadariu, Ministrul Sănătății.


Potrivit studiului UNICEF Analiza normelor sociale care influențează comportamentele de risc ale adolescenților din România, adolescenții încep să consume tutun, alcool sau droguri ilegale la o vârstă medie de 13-14 ani. Ei declară că sunt împotriva acestor practici și par să fie conștienți de consecințele negative pe care astfel de comportamente le pot avea asupra dezvoltării lor; cu toate acestea, declarațiile sunt contrazise de practicile pe care le adoptă. Alcoolul este utilizat ca instrument de reglare emoțională de către adolescenții de 14-18 ani, fiind fie modalitate de a obține plăcerea sau când apar emoțiile negative disfuncționale – depresie.


„Suntem foarte mândri că am dezvoltat această campanie împreună cu adolescenții. Ei au fost consultați permanent, iar opiniile lor ne-au ajutat să creionăm o campanie mai bună. Pe de altă parte, parteneriatele cu MS, MTS, INSP și CNE ne vor ajuta să transmitem mesajele pe mai multe canale astfel încât ele să fie mai bine recepționate de către adolescenți. Vom continua să sprijinim toate eforturile Guvernului de a întări sistemele de sănătate, educație și protecție pentru a forma o generație de adolescenți sănătoși, fericiți și responsabili”, a declarat Sandie Blanchet, Reprezentantul UNICEF în România.

Ne adresăm în principal adolescenților cu vârste între 12 și 14 ani, pentru că în jurul acestor vârste ei încep să adopte anumite obiceiuri. Mesajele noastre îi informează că și consumul ocazional de alcool este periculos, că printre consecințe sunt și problemele neurologice și că există o legătură directă între consumul de alcool și debutul consumului de alcool. Mesajele campaniei vor fi transmise publicului larg timp de nouă luni, începând cu luna aprilie 2016, prin intermediul televiziunii, radioului, Internetului și a materialelor tipărite.

“Adolescentul este un adult în devenire. Corpul şi mintea lui trec zilnic prin transformări remarcabile, iar ocrotirea şi atenţia maturilor din jurul lui trebuie să fie maxime în această perioadă. Personalitatea se dezvoltă, independenţa devine o prioritate în mental, eu-l fiecăruia vrea să simtă gustul libertăţii de decizie şi de  exprimare. În acest sens, tentaţiile sunt enorme, cu atât mai mult cu cât multe modele promovate în masă, deseori, nu sunt cele de urmat… din păcate”, a declarat doamna Elisabeta Lipă, Ministrul Tineretului și Sportului.

Campania este desfășurată de UNICEF în parteneriat cu Ministerul Sănătății, Ministerul Tineretului și Sportului, Institutul Național de Sănătate Publică și Consiliul Național al Elevilor. Astfel, mesajele de conștientizare vor ajunge mai repede la adolescenții din întreaga țară.

La eveniment au participat: domnul Patriciu Achimaş Cadariu, Ministrul Sănătății, doamna Elisabeta Lipă, Ministrul Tineretului și Sportului, doamna Sandie Blanchet, Reprezentantul UNICEF în România, și domnul Horia Oniță, Președintele Consiliului Național al Elevilor.

Declarația dnei. Sandie Blanchet, Reprezentantul UNICEF în România, la lansarea Campaniei privind Comportamentele Sănătoase la Adolescenți Chiar și o dată e prea mult


Doamnelor și domnilor, 
Vă mulțumesc pentru participarea la evenimentul de lansare a noii noastre campanii realizate cu și pentru adolescenți. Această campanie se va desfășura în lunile următoare cu sprijinul partenerilor noștri: Ministerul Sănătății, Ministerul Tineretului și Sportului, Institutul Național de Sănătate Publică și Consiliul Național al Elevilor. Adresăm mulțumirile noastre Ministerului Sănătății, gazda evenimentului de astăzi.

Înainte de a trece la prezentarea propriu-zisă a campaniei, aș dori să vă spun o poveste. Când aveam 12 ani, am văzut cum una dintre prietenele mele s-a apucat de băut. Avea probleme în familie, nu se descurca bine la școală și dorea să fie acceptată în grupul de copii cei mai populari, cei „cool”. După alcool, a urmat fumatul și, mai apoi, raporturile sexuale neprotejate. La vârsta de 13 ani, a rămas gravidă și a abandonat școala. Pe de altă parte, mulți dintre prietenii mei din acea vreme au reușit să facă față presiunii celor din jur. Au avut suficientă încredere în sine și sprijin din partea semenilor, părinților și profesorilor pentru a se dedica studiilor, activităților sportive și voluntariatului. În același timp, au avut și suficiente informații/cunoștințe astfel încât să poată înțelege că și o cantitate mică de alcool le poate afecta judecata și îi poate determina să adopte comportamente pe care mai târziu să le regrete.

Deși adolescența este încă o etapă a copilăriei, cercetările cele mai recente arată că adolescenții trec printr-o multitudine de schimbări specifice vârstei. Aceste schimbări nu se petrec numai în plan fizic, ci și în plan psihologic, în strânsă legătură cu dezvoltarea creierului. Adolescenții operează altfel decât adulții și copiii mai mici atunci când vine vorba de învățat, de luarea deciziilor și soluționarea problemelor. Au capacitatea de a deprinde rapid noi cunoștințe, iar creierul lor este încă unul flexibil. Pe de altă parte, creierul lor nefiind dezvoltat complet, adolescenții nu sunt întotdeauna capabili să exercite pe deplin abilități precum controlul de sine sau auto-disciplina – acționează mai mult sub imperiul impulsurilor emoționale decât al rațiunii. De asemenea, adolescenții sunt influențați în mare măsură de mediul în care trăiesc – prieteni, părinți, școală, societate, mass media (în special mediul online) etc. Normele sociale, definite ca tipare comportamentale afișate într-un anumit grup, și presiunea semenilor joacă un rol important în viața adolescenților. 

Contează foarte mult să înțelegem ce îi determină pe adolescenți să se comporte într-un anume fel, să ia anumite decizii – bune sau rele – și să îi ajutăm să facă alegerea corectă. Există în ziua de astăzi evidențe nenumărate potrivit cărora multe dintre comportamentele nocive care ulterior ajung să coste scump societatea sunt formate în perioada adolescenței. Fumatul, consumul de alcool, de droguri, alimentația proastă, lipsa de mișcare reprezintă obiceiuri adesea deprinse sau consolidate în decada a doua a vieții, cu consecințe extrem de serioase asupra sănătății și bunăstării pe durata întregii vieți.

Pentru a privi lucrurile dintr-o perspectivă pozitivă, am putea face următoarea afirmație: dacă vrem ca românii să fie sănătoși, să aibă parte de o alimentație sănătoasă, să facă mișcare, să evite fumatul, alcoolul sau drogurile, atunci trebuie să ne îndreptăm atenția și eforturile asupra copiilor și adolescenților. 

Conform statisticilor, în România, vârsta la care adolescenții încep să consume alcool în mod obișnuit a scăzut dramatic la 13-14 ani. Adolescenții declară că sunt împotriva acestor practici, însă aceste declarații sunt contrazise de practicile lor reale. Prin urmare, obiectivul campaniei noastre este acela de a-i informa asupra adevăratelor consecințe ale consumului de alcool și de a înlătura unele dintre percepțiile și credințele eronate care încurajează consumul.

Suntem deosebit de mândri de faptul că adolescenții înșiși au contribuit la conceptul acestei campanii, astfel încât aceasta să fie cât mai relevantă și mai eficace. Adolescenții au fost consultați în fiecare fază de proiectare a campaniei, iar opiniile lor extrem de utile au contribuit cu adevărat la îmbunătățirea conceptului campaniei. Prin această campanie, ne adresăm în principal adolescenților mai tineri, din categoria de vârstă 12-14 ani, perioada în care se formează obiceiurile de viață cele mai importante. Dorim să le aducem la cunoștință că și consumul ocazional de alcool le poate fi nociv,  creează probleme de ordin neurologic, precum și faptul că există o legătură directă între consumul de alcool și debutul consumului de droguri. Mesajele campaniei vor fi transmise în mediul online, la radio și TV, până la finele acestui an. În aproape 50 de comunități din țară, vom introduce activități complementare de comunicare interpersonală desfășurate de profesioniști din sectorul educației, social și medical, menite să dezvolte reziliența și stima de sine (așa-numitele abilități non-cognitive) la adolescenți și să le ofere acestora posibilitatea de a lua decizii în cunoștință de cauză.  

Pe lângă aceasta, UNICEF colaborează cu Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice la revizuirea curriculumului național – unul dintre obiectivele urmărite fiind ca programele școlare și practicile specifice sistemului de învățământ să prevadă dezvoltarea abilităților non-cognitive. De asemenea, susținem eforturile întreprinse de Guvern în vederea îmbunătățirii educației pentru sănătate și prevenirii situațiilor de risc, cu precădere în rândul copiilor și adolescenților. 

Permiteți-mi să mulțumesc partenerilor noștri din cadrul acestei campanii – Ministerul Sănătății, Ministerul Tineretului și Sportului, Institutul Național de Sănătate Publică și Consiliul Național al Elevilor – pentru întregul lor sprijin și angajament și pentru strădania de a clădi o nouă generație de adolescenți sănătoși și responsabili. 

Vă mulțumesc.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *