Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Ce trebuie sa stiti inainte de a achizitiona un bun sau un serviciu on-line

Câteva sfaturi de la Centrul European al Consumatorilor din Romania pentru a alege comerciantul:
● verificați dacă pe site este indicată în mod vizibil identitatea completă a comerciantului (denumirea, adresa poștală și electronică, număr de telefon, numărul de înregistrare în registrul societăților comerciale și cel de înregistrare fiscală etc.);
● apelați la centrul de gestionare a numelor domeniilor de internet din statul dumneavoastră (ROTLD, WHOIS) pentru a verifica dacă mențiunile legale înscrise pe site-ul comerciantului sunt aceleași cu cele înscrise la acest centru;
● informați-vă pe alte site-uri și forumuri pentru a vă face o idee asupra seriozității vânzătorului;
● evitați site-urile pe care sunt indicate ca adresă simple cutii poștale și/sau numere de telefon cu suprataxă ori numere de telefon al caror prefix corespunde unui alt stat decât cel din adresa indicată;
● contactați comerciantul pentru a cere informații suplimentare asupra produsului sau serviciului, serviciilor post-vânzare sau a condițiilor de livrare. Modul în care se va răspunde la aceste întrebări vă poate oferi indicii asupra seriozității vânzătorului;
● verificați dacă site-ul afișează condițiile generale de vânzare, o etichetă sau o marcă de calitate. Informați-vă asupra garanțiilor oferite de aceste mărci de calitate;
● trebuie să aveți posibilitatea de a consulta detaliile comenzii și prețul total și de a corecta eventualele erori înainte de confirmare.

Vânzătorul este obligat ca, înainte de încheierea contractului, să furnizeze un anumit număr de informații:

  • identitatea sa și datele de contact
  • descrierea produsului sau a serviciului
  • caracteristicile esențiale
  • prețul cu toate taxele incluse, taxele de livrare
  • durata minimă a contractului
  • modalitățile de plată și de livrare
  • condițiile de vânzare
  • existența și modul de exercitare a dreptului de retragere din contract.

Cateva reguli esentiale pentru a face o achiziție on-line

  • Citiți condițiile generale de vânzare. Se presupune că ați acceptat aceste condiții la momentul achiziției. În eventualitatea unui litigiu, condițiile vă vor fi opozabile, chiar dacă au fost formulate într-o limbă străină.
  • Verificați cum sunt utilizate datele dumneavoastră personale. Faceți acest lucru înainte de a valida comanda. Nu uitați că aveți un drept de acces și de rectificare.
  • În principiu, contractul este încheiat de la momentul confirmării comenzii:
    • asigurați-vă că adresa dumneavoastră electronică este corect menționată și că puteți primi mesaje
    • salvați sau imprimați confirmarea comenzii.
  • Pastrați întotdeauna o copie a comenzii, a confirmării tranzacției și a condițiilor generale valabile la momentul efectuării comenzii.

Dreptul de retragere – Termenul de exercitare

Directiva 2011/83/UE privind drepturile consumatorilor la încheierea contractelor stabilește un termen minim de 14 zile calendaristice de la momentul livrării sau al încheierii contractului în care poate fi exercitat dreptul de denunțare unilaterală.

Daca nu sunteți mulțumit de produsul comandat, pentru siguranță, returnați-l în 14 zile calendaristice, de preferință utilizând un serviciu de trimitere cu confirmare de primire. Vânzătorul vă poate aplica o penalitate, dacă valoarea produsului este diminuată, dar nu ca urmare a unei utilizări normale pentru verificarea funcționalității produsului. Nu trebuie să vă justificați decizia. Va trebui să plătiți totuși taxele poștale de returnare.

Termenul de exercitare a dreptului de denunțare unilaterală poate fi extins (până la 12 luni conform legislației), dacă vânzătorul omite să vă comunice, în timp util, informațiile privind dreptul de retragere.

Ce trebuie să știți în cazul în care apar probleme după realizarea achiziției

Absența sau întârzierea livrării

  • În cazul întârzierii livrării luați legătura cu vânzătorul pentru a obține clarificări. Încercați să stabiliți o dată ulterioară de livrare sau denuntați contractul și solicitați rambursarea sumei plătite.
  • Dacă produsul nu este disponibil, vânzătorul trebuie să vă informeze imediat. Dacă este cazul, comerciantul va trebui să vă ramburseze suma platită (potrivit regulilor europene, în cel mai scurt timp, și, în orice caz, în termen de 7 zile).
  • În cazul pierderii coletului, înaintați o reclamație către serviciul poștal sau de transport și către vânzător. Vânzătorul poate la rândul său să întreprindă anumite demersuri pentru a descoperi ce s-a întâmplat, ceea ce nu-l exonerează în niciun caz de răspunderea sa față de dumneavoastră. Va trebui să trimită din nou produsul sau să vă ramburseze suma platită. Rambursarea nu depinde de răspunsul transportatorului sau de asigurarea vânzătorului.

Produsul este deteriorat în timpul transportului

  • La momentul livrării atrageți atenția reprezentantului companiei de livrări asupra stării proaste a coletului sau mentionați acest lucru pe documentele de transport. La momentul dezambalării, dacă produsul este deteriorat, contactați în scris transportatorul și informați imediat vânzătorul.
  • Dacă nu puteți verifica imediat starea produsului, vânzătorul poate încerca să se exonereze de răspundere. De exemplu, va încerca să vă opună anumite clauze din condițiile generale de vânzare:
    • „cumpărătorul are obligația de a se asigura de absența oricărei probleme”
    • „cumpărătorul trebuie să contacteze vânzătorul într-un termen de 2 zile după momentul livrării prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire pentru a-și exprima nemulțumirea”. Asemenea clauze pot fi considerate abuzive și inopozabile consumatorului.

Produsul prezintă o lipsă de conformitate

Orice vânzător este obligat să livreze un produs care să nu fie afectat de o lipsă de conformitate. Prin urmare, va răspunde pentru orice defect care poate apărea (garanția legală a produsului, a cărei durată este în principiu de 2 ani în Uniunea Europeana). Pentru mai multe informații vedeți tema Vânzarea produselor și garanțiile.

Mai multe informații

Nivelul 1 – Pentru întrebări punctuale, consultați secțiunea Vânzarea la distanță din cadrul Întreabă expertul. Pentru întrebări punctuale privind modalitățile de plată în cadrul achizițiilor online, consultați secțiunea Metodele de plată.
Nivelul 2 – Pentru o descriere amănunțită a drepturilor dumneavoastră consultați Fișa de informare Vânzarea la distanță.
Nivelul 3 – Pentru informații de specialitate consultați OUG nr. 34/2014 privind drepturile consumatorilor la încheierea contractelor.

Bucuresti, 27.08.2014
{mosloadposition user9}
By Liliana Kipper

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.