Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Ce stiu tinerii romani despre stilul de viata sanatos?

Sondaj realizat in cadrul proiectului GeneratiaS

Dupa 2 saptamani de proiectii si dezbateri in Bucuresti, Brasov, Cluj-Napoca, Timisoara si Iasi, GeneratiaS, prima caravana educationala de film pe teme de sanatate, s-a incheiat. La eveniment au participat peste 2 500 de tineri, care au vizionat filme pe teme de sanatate si au discutat cu ONG-urile invitate. Reprezentantii CharityGift.ro, un proiect de voluntariat, impreuna cu voluntari ai Asociatiei Pacientilor cu Afectiuni Hepatice (APAH) si ai Asociatiei pentru Nutritie si Sanatate (ANS) si voluntari GeneratiaS, au insotit caravana prin tara si au ajutat la implementarea proiectului la nivel local. Organizatorii au realizat un sondaj pe un esantion reprezentativ (10% dintre participanti), menit sa evidentieze perceptia tinerilor asupra unui stil de viata sanatos, insa si gradul lor de informare in privinta afectiunilor hepatice si HIV/SIDA. Departe de a fi suficient, demersul organizatorilor caravanei GeneratiaS evidentiaza faptul ca gradul de informare in randul tinerilor este inca precar si ca informatia, acolo unde ea exista, este asimilata intr-un mod confuz si deficitar. Existenta unor programe de informare sustinute, pe termen lung, este mai mult decat necesara. Caravana GeneratiaS isi propune, asadar, sa devina o permanenta in procesul invatarii unui stil de viata sanatos. Mai multe detalii despre acesta vor fi disponibile in curand pe www.generatias.ro.

Prima editie a caravanei educationale de film pe teme de sanatate GeneratiaS s-a incheiat. Proiectul a adus laolalta mai mult de 2 500 de tineri dornici sa afle cum pot duce o viata sanatoasa, cum pot preveni si trata boli grave, dar si cum ii pot ajuta pe cei defavorizati sa se integreze intr-o societate care inca are de lucrat la capitolul toleranta. Actiunile de voluntariat si initiativele personale au fost si ele subiectul discutiilor pe care organizatorii, alaturi de ONG-urile invitate la eveniment, le-au avut cu tinerii. Elevii si studentii au avut ocazia de a viziona filme cunoscute, ca “Juno” si desenul animat “Kung Fu Panda”, dar si documentare inedite, ca “Blood Lines”, un documentar realizat de 2 tinere din SUA, contaminate cu HIV/SIDA, difuzat deja, de altfel, de MTV in SUA. Caravana a inceput pe 17 mai in Bucuresti si a continuat in Brasov (20 mai), Cluj-Napoca (25 mai), Timisoara (27 mai) si Iasi (7 – 8 iunie). GeneratiaS, ca si Guerilla Verde, isi propune sa ajute la educatia tinerilor prin intermediul filmului. Afectiunile hepatice, HIV/SIDA, drogurile, nutritia echilibrata, un stil de viata sanatos, autismul, tuberculoza sunt doar cateva dintre temele abordate. Mai multe detalii pe www.generatias.ro.

Organizatorii caravanei au realizat pe un esantion reprezentativ de liceeni si studenti (10% dintre participanti) un sondaj menit sa evidentieze perceptia tinerilor asupra importantei unui stil de viata sanatos, insa si gradul lor de informare in privinta afectiunilor hepatice si HIV SIDA. Astfel, pentru liceeni sportul pare sa fie factorul care echilibreaza un regim haotic de viata. Peste 54% dintre ei declara ca fac sport si in afara orelor de educatie fizica. Studentii, pe de alta parte, in proportie de 55,5%, admit importanta sportului in cadrul unui regim de viata sanatos, fara a mentiona daca il si practica. Ingrijoratoare este si cantitatea de apa consumata zilnic de catre liceeni. Doar 12% dintre ei beau peste 2 litri de apa zilnic, iar alti 12% consuma chiar mai putin de 1 l zilnic. Studentii, in procent de 20,3% cunosc importanta consumului unei cantitati suficiente de lichide. Din pacate, doar 43,2% dintre ei au declarat un consum de 1,5 – 2 litri de apa zilnic. Sondajul a relevat faptul ca o treime dintre liceenii intervievati consuma produse tip fast-food, unii chiar de 3 – 5 ori pe saptamana. Studentii, in proportie de 96,9% asociaza stilul de viata sanatos cu o nutritie echilibrata si sanatoasa, insa doar 14,8% dintre ei tin cont de pericolul reprezentat de sare, zahar, grasimi si evita prajelile si produsele tip fast-food. Fructele sunt prezente in meniul zilnic al tinerilor: 53% dintre ei consuma maxim 3 fructe zilnic si doar 18,5% dintre ei maxim 5. Mesele servite de catre studenti nu sunt nici ele foarte ordonate: 59,8% dintre studentii iau 3 -4 mese zilnic, iar 17,9% maxim 2.

Igiena personala a fost si ea una dintre temele abordate in sondaj. Concluzia ca doar 46,2% dintre studenti se spala des pe maini nu este tocmai incurajatoare. Mai mult decat atat, 20,3% dintre ei se spala pe maini de maxim 5 ori pe zi.

Afectiunile hepatice si modalitatile de transmitere ale acestora reprezinta un alt punct important al sondajului. Astfel, 48,7% intre respondenti stiu ca hepatita afecteaza ficatul si doar 50% stiu ca boala este provocata de un virus. Tinerii nu sunt foarte bine informati nici in ceea ce priveste tipurile de hepatita existente. Un singur respondent cunostea toate cele 8 tipuri de hepatita recunoscute. Cei mai multi cunosteau maxim 4 tipuri (30%), iar 25% doar 5 tipuri. Caile de transmitere a bolii nu sunt foarte bine cunoscute nici ele. Majoritatea respondentilor (47,5%) cred ca aceasta se transmite doar pe cale orala, sexuala si fecala, iar 41,9% cunosc faptul ca boala poate transmite de la mama la fat, prin intermediul sangelui si al intrumentarului medical nesterilizat corespunzator. Un procent mai mic (31,4%) este reprezentat de cei care stiu faptul ca mainile murdare sunt un drum batatorit catre hepatita. Doar 3% dintre tineri sunt constienti de faptul ca modalitatea de transmitere depinde de tipul de hepatita contractat. Un procent de 45,6% dintre cei chestionati cunosc persoane bolnave de hepatita.

Nu in ultimul rand, tinerii au fost intrebati daca stiu ce este HIV/SIDA. Desi toti au raspuns afirmativ, doar 46,8 % dintre ei stiu ca este o infectie virala.

Departe de a fi suficient, demersul organizatorilor caravanei GeneratiaS evidentiaza faptul ca gradul de informare in randul tinerilor este inca precar si ca informatia, acolo unde ea exista, este asimilata intr-un mod confuz si deficitar. Existenta unor programe de informare sustinute, pe termen lung, este mai mult decat necesara. Modalitatea aleasa in abordarea elevilor si studentilor (filmul) reprezinta o premisa de succes in stabilirea unui dialog deschis cu acestia, insa se simte nevoia accentuarii sale prin intermediul implicarii active a ONG-urilor din zona. Caravana GeneratiaS isi propune, asadar, sa devina o permanenta in procesul invatarii unui stil de viata sanatos. Site-ul proiectului este o prima platforma de informare in acest sens. Urmatoarea caravana va avea loc la toamna, dupa inceputul noului an scolar/universitar. Deschiderea pe care organizatorii au gasit-o la unitatile de invatamant si la cadrele didactice implicate in proiect reprezinta un impuls pozitiv in dezvoltarea proiectului pe termen lung.

GeneratiaS, prima caravana educationala de filme cu teme despre sanatate, face parte dintr-un proiect pilot denumit Better Education Through Innovation. Guerilla Verde, caravana educationala pe teme ecologice, este un alt proiect din cadrul BETI, care isi propune sa ajute la educatia generatiei de maine prin intermediul filmului, prezentat ca parte a tehnologiei digitale si ca metoda alternativa de educatie.

GeneratiaS este un proiect sustinut de Ministerul Sanatatii, Institutul National de Sanatatea Publica, Colegiul Medicilor, COPAC – Coalitia Organizatiilor Pacientilor cu Afectiuni Cronice din Romania, primariile si consiliile locale din orasele aflate pe traseul caravanei (Brasov, Cluj-Napoca, Timisoara si Iasi), Asociatiile APAH, ACCES, Salvati Copiii, Autism Romania, Fundatia Pentru Voi, Asociatia Alaturi de Voi, Fundatia Inima de Copil, Asociatia Romana Anti-SIDA, Asociatia INTEGRATION, Asociatia Nutritie si Sanatate, Cluj, Asociatia Sport Pentru Viata, Societatea de Educatie Contraceptiva si Sexuala, Fundatia Hospice Casa Sperantei , UNOPA – Uniunea Nationala a Organizatiilor Persoanelor Afectate de HIV/SIDA, Romanian Harm Reduction Network, Romanian Angel Appeal, ANCAAR Iasi, Fundatia Special Olympics din Romania si Asociatia Charity Gift.

Evenimentul a fost organizat cu sprijinul: StudentBank powered by Raiffeisen Bank, Farmaciile Dona, Roche, Abbott Romania, Merck Sharp & Dohme Romania, Bristol-Myers Squibb, Biofarm, Bayer.

Parteneri media: TVR, Doctorul Meu, Prevention, ZIUA de Vest, Sanatatea TV, reteaua Info-Sanatate, CSR Romania, PR Romania, roportal.ro, studentie.ro, Port.ro, roportal.ro, bucuresteni, ro, clon.ro, tion.ro, studentie.ro, stiridebine.ro, Transilvania Express, Sanatatea Media Group si Radio ZU.

Transportator oficial: Weltauto.

Declaratiile partenerilor la finalul proiectului:

„Caravana GeneratiaS ne-a oferit sansa sa vorbim despre esenta proiectului CharityGift.ro – voluntariatul. Invitatia noastra pentru tineri a fost sa priveasca voluntariatul pentru cauza favorita ca pe un pas firesc in dezvoltarea lor, atat ca oameni, cat si in meseria viitoare. Am discutat despre nevoia lor de a se implica in comunitate si i-am indemnat sa aloce un pic din entuziasmul si timpul lor unei cauze apropiate de sufletul lor. Am fost placut surprinsi de tinerii care faceau ecologizari impreuna cu scoala, care vizitau case de copii sau isi alocau timpul liber pentru a salva vieti prin serviciile SMURD.” (Tea Vasilescu, coordonator proiect CharityGift.ro)

„In cadrul caravanei GeneratiaS, am abordat tema hepatitelor, a importantei prevenirii acestora, a vaccinarii si a depistarii in timp util a bolii. Ma refer la faptul ca este o boala tacuta, fara prea multe simptome vizibile, deseori pacientul afla de boala lui cand ficatul sau este afectat. Sper ca aceasta caravana sa ii convinga pe tineri sa le vorbeasca parintilor, rude, prieteni, apropiati si sa mearga sa se testeze. Este un test care poate salva de multe ori viata”. (Marinela Debu – Presedinte APAH Romania)

„Proiectul a avut o componenta importanta de informare, preventie si promovare a unui stil de viata sanatos, dar mai mult decat atat, toti participantii si-au dorit o implicare activa in activitati de voluntariat. Pentru o organizatie atat de mare precum Hospice Casa Sperantei, voluntarii sunt extreme de importanti. Eforturile noastre de strangere de fonduri, activitatile cu copiii si workshop-urile hospice sunt dependente de cei care se implica activ si care isi dedica timpul lor si talentul lor pentru sustinerea serviciilor gratuite de ingrijire a copiilor si adultilor cu boli nevindecabile. Sunt sute de voluntari la Hospice care au inteles ca viata are valoare pana in ultima clipa si trebuie respectata si traita cu demnitate.” (Daniel Bujorean, Fundraiser Hospice Casa Sperantei)

„Nu pot decat sa salut initiativa organizatorilor Generatiei S de a avea printre temele de discutie si pe cele legate de consumul de droguri. Atunci cand statisticile iti arata ca varsta de debut a consumul de stupefiante este 14-15 ani este foarte importata o astfel de campanie. Drogurile sunt prezente peste tot in tara noastra, dovada fiind si cunostintele foarte exacte ale participantilor despre fenomen, indiferent daca acestia erau elevi de liceu sau studenti. Este important ca acest proiect sa continue si sa se dezvolte pe viitor, deoarece modelul ales de a transmite informatii este de mare impact si foarte bine primit de tineri. Astept cu nerabdare editiile urmatoare.” (Costin Militaru, Manager proiect, Asociatia Integration)

„Ne-am alaturat Caravanei educationale din dorinta de a mai promova inca o data, in randul elevilor, ce inseamna o viata sanatoasa, riscurile care pot aduce anumite boli dar si de ce este nevoie sa ne protejam sanatatea. Ideea de a promova o viata sanatoasa prin film ni s-a parut interesanta si un mod de lucru eficient cu adolescentii avand in vedere faptul ca tehnologia digitala este din ce in ce mai des folosita ca si metoda alternativa de educatie. Prin aceste metode am dori sa le deschidem mai mult mintea tinerilor si sa constientizeze faptul ca sanatatea este cel mai important lucru din viata lor si ca nu ar trebui tratat cu indiferenta sau mai rau ignorat si ca au o multitudine de posibilitati unde s-ar putea adresa in cazul in care ar avea nevoie de ajutor specializat.

Filiala Brasov desfasoara anual campanii pe teme de sanatate cum ar fi: „educatie pentru sanatate ( igienta, boli cu transmitere sexuala, HIV_SIDA, tuberculoza, alimentatie )” pentru elevi de toate varstele, „preventie si consum de droguri” pentru liceeni.” (Anca Timis, Presedinte Salvati Copiii, filiala Brasov)

„Educatia prin Film, la fel ca si educatia prin teatru sunt foarte mult utilizate in tari precum America, Canada si altele pentru ca s-a observat ca au un impact mult mai mare in intelegerea mesajului transmis fata de invatamantul traditional, si pe de alta parte, acest tip de educatie non-formala raspunde tintit nevoilor si intereselor tinerilor de astazi. Ministerul Educatiei din Romania ar trebui sa includa acest tip de invatare in scoli si licee, sau sa finanteze organizatii nonguvernamentale care sa o faca. Participarea la o piesa de teatru sau vizionarea unui film creste gradul de implicare al tinerilor, le starneste curiozitatea, creativitatea si gandirea critica. Participarea voluntarilor ARAS la proiectiile de Filme Generatia S, dar mai ales dezbaterile de dupa, ne-au ajutat sa aflam mai multe despre modul in care tinerii sunt preocupati de sanatatea lor dar si despre cum vad ei problematica HIV/SIDA si cea a consumului de droguri. Toate aceste informatii ne vor ajuta in dezvoltarea proiectelor noastre de educatie de sanatate, pentru a le adapta cat mai bine la atitudinile, cunostintele si credintele tinerilor legate atat de aceste fenomene, cat si de oamenii care sunt deja afectati de ele, pentru a reduce discriminarea.” (Otilia Lazarescu, director ARAS, filiala Timisoara)

“Nimic nu este mai preţios decât sănătatea. Să ştii să o păstrezi şi apoi să ştii cum să-i înveţi pe alţii să o menţină, să ştii cum să-i ajuţi pe cei care au pierdut-o, trebuie să reprezinte pentru mulţi dintre noi un scop.Generaţia S este proiectul care te face să te uiţi în jurul tău, să cunoşti oamenii şi săi preţuieşti. Chiar dacă eşti doar un copil sau ai ajuns să înveţi într-un mare amfiteatru al unei renumite universităţi, ai rămas impresionat, vizionând filmele educative, de cât de multă suferinţă generează necunoaşterea şi nepăsarea.Generaţia S trebuie să continue. Acest proiect te ajută să înţelegi şi să conştientizezi, mai mult ca oricând, importanţa unui unui stil de viaţă sănătos, respectarea regulilor de igienă şi bună convieţuire în societate.Alimentaţia sănătoasă şi echilibrată înseamnă sănătate, sanătatea înseamnă viaţă, iar viaţa înseamnă bucurie.” (Assoc. Prof. Lorena Filip, Phd, Universitatea de Medicina si Farmacie „Iuliu Hatieganu”, Cluj-Napoca)

„M-am implicat in acest proiect pentru ca mi s-a parut o metoda foarte buna de a-mi dezvolta anumite aptitudini, de a cunoaste oameni noi si de a vedea cam care e atitudinea oamenilor fata de domeniul meu, de nutritie. Mi-a placut foarte mult ca aceste lucruri s-au si realizat, dar m-ai ales mi-a placut ca am avut ocazia sa interactionez si sa lucrez cu niste oameni deosebiti. Mi-as dori ca GeneratiaS sa nu se rezume doar la o prima caravana! Dar mai ales mi-as dori sa ma implic mai mult in activitatile de acest gen”. (Florin Anghel, voluntar GeneratiaS, membru al Asociatiei pentru Nutritie si Sanatate, Cluj-Napoca)

”Caravana GeneratiaS a fost ocazia perfecta pentru a discuta relaxat cu tinerii romani despre stilul lor de viata si despre pericolele de care trebuie sa tina cont. Faptul ca au fost atat de deschisi cu noi ne face sa credem ca aveau nevoie de un proiect de acest gen si ca am inceput bine ceea ce speram sa devina traditie: educatia tinerilor prin film. Ne dam intalnire la toamna cu alti tineri, din alte orase ale tarii. Filmele promitem ca vor fi cel putin la fel de interesante, iar discutiile aprinse.” (Nicoleta Talpes, Managing Partner Media Image Factory, organizator)

Bucuresti, 15.06.2010

{mosloadposition user9}

{mosloadposition user10}

By Liliana Kipper

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.