free download 78 travel guides written by experts

Ce inseamna o portie de mancare?

Iei in mana o farfurie, in cealalata un polonic si vrei sa pui ciorba. Pui un polonic, doua, te gandesti ca mai incape putin. Ce-ai face daca ai pune ciorba intr-un castron? L-ai umple cu varf? Ce inseamna pentru tine o portie mare? Dar una obisnuita? Copilul tau are aceeasi portie ca si adultii din familie? Daca la primele intrebari nu stii ce sa raspunzi, iar la ultima raspunsul este “da”, atunci inseamna ca trebuie sa regandesti modul in care se mananca la tine in casa.

salata

sursa foto

Extra-size= obezitate

Probleme de acest fel au si fast-foodurile unde ti se ofera portii de mancare extra-size, restaurantele, in special cele traditional romanesti, unde o portie normala nu poate fi mancara de o singura persoana. Si tu, te gandesti ca ai dat banii pe ea, si te chinui sa o mananci, chiar daca simti ca expodezi! Si asa azi, asa maine si esti pe drumul cel bun spre obezitate! Copilul tau nu va face decat sa te copieze si va ajunge sa se confrunte cu probleme de greutate. De aici la diabet, boli cardiovasculare, colesterol ridicat, afectiuni cardiovasculare, osteoporoza, insomnii, depresie nu mai e decat un pas.

Una dintre cauzele pentru care mancam prea mult este ca avem tendinta de a manca tot ce avem in farfurie. Asa incat, cu cat le vei pune copiilor mai mult in farfurie, cu atat vor manca mai mult! Nu iti cere nimeni sa fii un nutritionist si sa calculezi numarul exact de calorii sau procentul de lipide, glucide si proteine, insa poti ca in loc de 4 cremvursti sa ii pui doi, in loc de doua prajituri sa ii dai jumatate.

Exista produse pe a caror eticheta este scris numarul de calorii pentru o portie. Daca acestea sunt industrializate, de exemplu chipsuri, prajituri, aceasta nu inseamna necesar ca este recomandat sa mananci o portie. Ar trebui sa consumi jumatate sau deloc. In ceea ce priveste fructele si legumele, chiar si congelate, poti depasi linistita cantitatea indicata de producator ca reprezentand o portie.

Cum citesc eticheta produselor?

Eticheta produselor ar trebui sa fie un indicator pentru tine. Numai ca in Romania, majoritatea nu sunt etichetate din punct de vedere nutritional, iar tie iti va fi greu sa iti dai seama de raportul dintre glucide, lipide si proteine. In acest caz, te poti ghida dupa lista de ingrediente. Daca zaharul este principala materie prima, atunci este clar ca poti sa iti satisfaci o pofta si sa gusti putin din produsul respectiv si restul sa il arunci. Fata de copilul tau ar trebui sa ai aceeasi atitudine. “ Ii dau si lui putin! Ce i se poate intampla?” Aceste cuvinte nu trebuie sa le spui, nici sa le gandesti. Ce nu e bun pentru tine, pentru copilul tau poate fi cu adevarat periculos.

Exista si o solutie pentru ca tu sa poti gestinona corect portiile! Imparte farfuria in patru. Intr-una din parti pune alimente bogate in proteine, in cealata cereale integrale, iar jumatatea ramasa trebuie completata cu legume. Nici una dintre parti nu trebuie umpluta cu varf. Aceasta este o solutie buna, care te va ajuta fara sa stai sa cantaresti sau fara sa ai cursuri de nutritie. Mai mult, familia ta va primi o alimentatie echilibrata. Cauta pe internet vezi aici calculator taxa timbru.

Ce trebuie sa fac pentru a tine portiile sub control?

  • Explica-le copiilor conceptul de “farfurie impartita” si foloseste-l ori de cate ori poti!
  • Foloseste farfurii mai mici! In felul asta ti se va parea ca in fata ai mai multa mancare!
  • Daca gatesti mai mult, mancarea ramasa imparte-o in portii atunci cand o pui la congelator! Astfel, nu vei mai fii tentata sa servesti portii mai mari cand decongelezi!
  • Nu lasa copii cu pungi mari de chipsuri sau cutii intregi de inghetata! Pune-le tu o cantitate mica intr-un bol si explica-le ca trebuie sa le ramana si pentru mai tarziu!
  • Nu pune toata oala pe masa! Pune-i fiecarui membru al familiei portia lui in farfurie! Singurul bol care poate sta pe masa este cel de salata.
  • Inlocuieste mancarurile moderne, industrializate cu fructe, legume si salate, eventual organice, daca bugetul iti permite.
  • Nu grabi pe nimeni la masa! Lasa pe fiecare sa manance in ritmul lui! Oricum graba duce la obezitate, pentru ca mancarea nu este mestecata suficient, iar stomacului ii va lua foarte mult sa o digere.
  • Nu cumpara portii duble, cand esti la fast-food, doar pentru ca nu costa nu te costa decat 1 leu sau 2!
  • Nu iti convinge copiii sa manance tot din farfurie cu indemnul “acolo e norocul tau” sau “iti lasi acolo puterea?”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *