Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

CBRE: Stocul național de spații de retail moderne a ajuns la circa 3,5 milioane de metri pătrați

CBRE Romania logo
  • 16 proiecte de retail, dintre care 11 noi și 5 extinderi în construcții existente, vor fi livrate în 2018 și 2019, însumând circa 302.100 m2, conform estimărilor CBRE;
  • Principalele tendințe pe segmentul de retail: creșterea zonei de food court; mărirea și diversificarea spațiilor destinate divertismentului; îmbinarea componentelor de online și offline în funcționarea magazinelor;
  • Schimbarea structurii segmentului de retail se reflectă și în scăderea numărului de proiecte noi, în favoarea extinderilor și renovărilor.

cbre logo

CBRE, liderul mondial și național pe piața de consultanță imobiliară, anunță primele concluzii legate de evoluția pieței de retail în 2018. Principalele tendințe includ majorarea ponderii spațiului pe care zona de food court îl ocupă într-un centru comercial. Astfel, spațiile destinate comercializării și consumării preparatelor alimentare au ajuns să ocupe o suprafață mult mai mare față de anii precedenți. Conform reprezentanților CBRE, stocul modern de spații de retail se situează în prezent la circa 3,5 milioane de metri pătrați, dintre care aproximativ 1,1 milioane de metri pătrați se află în București. În 2018 și 2019 sunt programate pentru livrare, în București și în țară, 16 proiecte de retail, care vor însuma o suprafață de circa 302.100 m2.

În prezent, la nivel național sunt în dezvoltare 11 noi proiecte de spații de retail, cu date de finalizare în 2018 și 2019:

  • Patru proiecte dezvoltate de NEPI, care totalizează 74.100 m2 suprafață închiriabilă și vor fi livrate în Satu Mare, Sibiu, Târgu Mureș și Vaslui;
  • Patru proiecte dezvoltate de Prime Kapital care însumează 59.600 m2 suprafață închiriabilă și vor fi livrate în Roman, Focșani, Slobozia, Balotești;
  • Un proiect dezvoltat de AFI Europe în Brașov, cu o suprafață închiriabilă de 45.000 m2;
  • Un proiect dezvoltat de Element Development în Bistrița, cu o suprafață închiriabilă de 15.000 m2 , deja finalizat;
  • Un proiect cu o suprafață închiriabilă de 8.800 m2, dezvoltat la Mioveni de Mitiska REIM.

În ceea ce privește extinderile, în 2018 și în 2019 sunt programate următoarele livrări, în cinci proiecte:

  • 47.000 m2 dezvoltați de Iulius Mall în Timișoara, în cadrul Openville;
  • 22.100 m2 dezvoltați de Catinvest în Craiova, în Electroputere Parc;
  • 16.5000 m2 dezvoltați de Nova Imobiliare în București, în Colosseum Retail Park;
  • 6.000 m2 dezvoltați de Prodplast Imobiliare în București, în Veranda Shop&Stay;
  • 8.000 m2 dezvoltați de NEPI în Ploiești, în Ploiesti Shopping City.

“Una dintre tendințele importante pe care le-am remarcat este scăderea numărului de noi centre comerciale aflate în construcție și creșterea numărului proiectelor de extindere sau reamenajare. Un alt trend major este și schimbarea tipului de expunere a chiriașilor. Zonele de food court și cele destinate relaxării devin punctele de atracție. Astfel, în afară de diversificarea și mărirea food
court-ului, asistăm și la apariția tot mai multor spații destinate experiențelor de realitate virtuală, jocurilor de aventură de tip escape rooms, diferitelor sporturi cum sunt: cățărările, săriturile pe trambuline, surfingul și scufundările”, a declarat Carmen Ravon, Head of Retail Leasing al CBRE Romania.

În ultima perioadă s-a remarcat și o schimbare în ceea ce privește utilizarea spațiilor de către magazine. Acestea își măresc suprafața destinată unei singure unități, în detrimentul deschiderii de noi magazine în alte centre comerciale. Spațiile sunt folosite atât pentru vânzare, cât și pentru expunere, în vederea sprijinirii componentei de comerț online. Creșterea accelerată a achizițiilor online este astfel susținută și integrată în activitatea offline.

“Magazinele devin din ce în ce mai mari, funcționând atât ca spațiu de vânzare, cât și ca showroom pentru susținerea comerțului online. În acest mod, componenta online și offline se sprijină reciproc în economia unui centru comercial, determinând nevoia de spații mai mari, deci de extinderi și reamenajări. Această tendință este firească în era tehnologiei, a aplicațiilor mobile prin care poți beneficia de cabine virtuale de probă, în care poți face cumpărături 24/7 și poți fi informat în timp real în legătură cu noile colecții, produse etc. ”, a adăugat Carmen Ravon.

By Violeta-Loredana Pascal

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.