Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Brokerii de date personale, companiile care stiu mai multe despre tine decat Google

Brokerii de date personale sunt companii care colecteaza date despre consumatori dintr-o gama larga de surse, cu scopul de a crea profiluri detaliate ale acestora si de a le vinde catre alte companii. Brokerii de date personale pot fi numiti si furnizori de date sau brokeri de informatii.

Pe langa datele de identificare, precum nume, adresa, numar de telefon, email, acesti brokeri de date personale colecteaza si date sensibile, precum date de nastere, numere de identificare personale, date publice referitoare la credite bancare, status marital, inregistrarile voturilor, date furnizate de mediile sociale, cat de des utilizam social media, cat de influenti suntem, tipul postarilor, dar si ce fel de cumparaturi efectuam in mediul online sau offline, la ce tipuri de evenimente mergem, etc.

„De cele mai multe ori, brokerii de date personale colecteaza informatii despre utilizatori fara consimtamantul acestora, de aceea este important ca acele companii care achizitioneaza baze de date sa se asigure ca informatiile pot fi utilizate in scopuri de marketing, iar consumatorii sa fie atenti la ce informatii furnizeaza in mediul offline si cui, dar si cum obisnuieste sa utilizeze mediul online, astfel incat sa previna furtul de date personale” mentioneaza Cristiana Deca, Legal Adviser in cadrul companiei de servicii juridice de business Decalex Legal Solutions.


Analiza activitatii brokerilor de date personale conduce la afirmatia ca aceasta nu se realizeaza conform legislatiei, in cele mai multe dintre cazuri. Cristiana Deca, Legal Adviser in cadrul Decalex Legal Solutions, atrage atentia asupra faptului ca utilizatorii au un control redus asupra a ceea ce se intampla cu datele lor, neexistand niciun contract intre brokeri si persoanele ale caror date sunt in curs de procesare. In acelasi timp, cu toate ca unele entitati confirma faptul ca datele sunt partajate cu alte parti, nu este cunoscut scopul pentru care datele vor fi prelucrate.

„Autoritatile nationale si europene trebuie urmareasca indeaproape comportamentul acestor companii si sa adapteze legislatia astfel incat aceste situatii sa fie evitate. In acelasi timp, cercetarea si activitatea pro-activa efectuate de companii care cumpara baze de date ar putea limita actiunile negative ale brokerilor de date personale.” continua Cristiana Deca, Legal Adviser Decalex.

Cum fac bani brokerii de date folosind datele medicale ale pacientilor?

Cercetatorii in domeniul sanatatii nu sunt singurii care colecteaza si analizeaza date medicale pe perioade indelungate de timp. Multe companii din domeniul medical ori farmaceutic colecteaza informatii din spitale sau direct de la medici, chiar si de la asiguratorii de sanatate si din prescriptii medicale. Pe baza acestora, corporatiile isi planifica investitiile sau lanseaza campanii de advertising.

Prin lege, informatiile regasite in aceste baze comerciale ar trebui pastrate secrete. Cu toate acestea, brokerii de date personale gasesc solutii pentru a „insela” sistemul, dar pentru a pastra valoarea informatiilor transmise cumparatorilor lor. O fac adeseori printr-un limbaj specific, adaugand numere de identificare unice alaturate unor date sensibile.

Unul dintre cei mai mari jucatori la nivel mondial in ceea ce priveste datele medicale este IMS Health, care in anul 2014 a avut o cifra de afaceri de 2.6 miliarde de dolari. Inregistrarile sunt proiectate pentru a fi confidentiale si, in general, contin anul nasterii, sexul, codul postal partial si numele medicului. Ce ar putea merge prost? Cercetarile au aratat ca, prin suprapunerea mai multor baze de date, seturi de date aparent anonime pot conduce la informatii personalizate despre pacienti/consumatori.

In fiecare azi, companiile farmaceutice prezente la nivel mondial cheltuiesc miliarde de dolari pentru a cumpara date legate de sanatate, inclusiv de la IMS Health. Acestea din urma tind, insa, sa ascunda aceasta practica de publicul larg.

„Un mic pas spre restabilirea increderii in confidentialitatea datelor este acela de a oferi persoanelor fizice posibilitatea de interzice colectarea informatiilor lor in scopuri comerciale. Daca cineva ne utilizeaza datele, atunci trebuie sa stim cine si in ce conditii. La sfarsitul zilei, noi suntem cei care detinem propriile noastre date personale” a conchis Cristiana Deca, Legal Adviser Decalex.

By Violeta-Loredana Pascal

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.