Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

BMW i3 – primele informatii oficiale

BMW

1. Prezentare generală/ informații pe scurt

După ce în 2007 fost primul constructor care a oferit standard pe întreaga gama de modele soluții consecvente pentru reducerea emisiilor prin proiectul BMW EfficientDynamics, BMW Group deschide încă o dată noi teritorii în industria auto. Activitatea de cercetare şi dezvoltare derulată cu începere din 2007 în cadrul "project i" a pus bazele unor soluții de mobilitate cu emisii zero.

Pentru lansarea primului model de serie din istoria mărcii, BMW Group urmăreşte o abordare integrată, întruchipată de noul brand BMW i. BMW i se angajează să creeze automobile inovatoare şi servicii de mobilitate premium care respectă principiile de dezvoltare durabilă, dar și experiența unică care definește marca BMW. BMW i3, primul model de serie al noului brand, oferă clienţilor mobilitate cu emisii zero într-un pachet auto premium.

Asemenea arhitecturii unice a automobilului – concentrată în jurul structurii LifeDrive cu șasiu de aluminiu și caroserie din fibră de carbon (CFRP) -, electromotorul și sistemul de management electric, acumulatorul litiu-ion de tensiune ridicată, toate au fost dezvoltate şi produse independent de BMW Group în cadrul programului BMW eDrive. Acestea garantează că plăcerea condusului – definitorie pentru BMW – este o caracteristică de bază şi a primului automobil electric din portofoliul BMW i.

Alături de aceasta, un rol important îl au sistemele de asistare a conducătorului şi serviciile de mobilitate de la BMW ConnectedDrive şi 360° ELECTRIC, ultimul conceput special pentru BMW i3. Integrarea inteligentă a acestor dotări asigură o experiență de utilizare cu adevărat specială.

Arhitectura LifeDrive şi BMW eDrive – dedicate pentru plăcerea de a conduce.

În cazul BMW i3 plăcerea de a conduce este asigurat de un echilibru optim între masă, performanţe şi autonomie pentru mobilitate urbană. În acest caz, elementele principale au fost arhitectura LifeDrive şi tehnologia BMW eDrive. Utilizarea unui material uşor precum fibra de carbon CFRP pentru celula pasagerilor a compensat masa suplimentară a acumulatorului litiu-ion, în timp ce poziţionarea pachetului de baterii central şi jos a îmbunătăţit agilitatea automobilului prin distribuţia perfectă (50:50) a maselor și un centru de greutate deosebit de jos. În plus, electromotorul montat în vecinătatea punţii spate propulsoare oferă caracteristici unice de performanţă pentru acest gen de sistem. Experiența de condus ale BMW i3 stă sub semnul agilității. Livrarea instantanee a puterii electromotorului, reglajul rigid al suspensiei, direcţia precisă şi diametrul de bracaj impresionant de mic (9,86 metri) reprezintă abordarea BMW în ceea ce priveşte electromobilitatea urbană.

Motorul electric generează o putere de 125 kW/170 CP şi un cuplu maxim de 250 Nm, disponibil din prima clipă. Motorul cântăreşte doar 50 de kilograme şi oferă o viteză de răspuns fără precedent în universul electromobilităţii. Construcţia specifică a electromotorului hibrid sincron, dezvoltat exclusiv pentru BMW i3, menţine un flux liniar de putere în partea superioară a intervalului de turaţii. BMW i3 sprintează de la 0 la 60 km/h în aproximativ 3,7 secunde şi de la 0 la 100 km/h în 7,2 secunde.

Conceptul de control al BMW i3 cu o singură pedală, configurat de inginerii BMW Group în dezvoltarea sistemelor de propulsie, contribuie suplimentar la experienţa unică a condusului. Modul de recuperare a energiei este activat în momentul în care conducătorul ridică piciorul de pe acceleraţie, electromotorul comută din modul propulsor în cel generator, transferând puterea în acumulatorul litiu-ion. Se realizează astfel un efect de frânare care poate fi controlat cu precizie din pedala de accelerație. Funcția de recuperare este dependentă de viteză, ceea ce înseamnă că automobilul "rulează la liber" cu eficienţă maximă la viteze ridicate şi generează un efect mare de frânare la viteze reduse.

Acumulatorul litiu-ion oferă modelului BMW i3 o autonomie de 130-160 de kilometri în regim de condus cotidian. Aceasta creşte cu aproximativ 20 km, în modul ECO PRO şi încă o dată cu aceeaşi distanţă în ECO PRO+ pentru un maxim real de până la 200 km. Dacă se doreşte, BMW i3 este disponibil şi cu un sistem range extender care menţine încărcarea bateriei litiu-ion la un nivel constant cât timp automobilul se deplasează – activarea se face imediat ce acumulatorul coboară sub un nivel prestabilit. Prelungirea autonomiei se face cu ajutorul unui motor pe benzină, cu doi cilindri (650 cmc), care dezvoltă 25 kW/34 CP şi care este montat în vecinătatea electromotorului, deasupra punţii spate. În traficul cotidian, acest motor prelungeşte autonomia maximă a maşinii cu aproximativ 300 de kilometri.

Primul automobil electric din lume integral conectat prin BMW ConnectedDrive.

BMW i3 este primul automobil electric din lume complet conectat. Nici un alt model nu dispune de un schimb de informaţii atât de vast între maşină, conducător şi mediul înconjurător. Un card SIM, disponibil standard la BMW i3, este cheia care permite accesul la serviciile BMW ConnectedDrive. Sunt oferite, de exemplu, servicii de navigaţie dezvoltate special pentru îmbunătăţirea mobilităţii electrice, alături de dotările familiare care includ facilitatea de informaţii Concierge Services şi funcţia Intelligent Emergency Call (apel inteligent de urgenţă). În plus, prin utilizarea terminalului smartphone, conducătorii pot utiliza aplicaţia BMW i Remote pentru a se putea conecta în orice moment cu automobilul. Funcţia de navigaţie pietonală dirijează conducătorul de la locul de parcare spre destinaţia finală şi invers, în timp ce BMW ConnectedDrive oferă – în premieră mondială – şi facilitatea unică de orientare pe traseu intermodal, care încorporează conexiunile de transport public local în planul călătoriei. Obiectivul acestei conectări inteligente oferă soluția optimă de navigare în contextul traficul aglomerat de oraș.

Serviciile BMW ConnectedDrive, concepute special pentru BMW i, pun accentul pe aspecte ale navigaţiei şi gestiunii energiei. Range Assistant este activat atât pentru planificarea traseului, cât şi de-a lungul călătoriilor deja în curs de desfăşurare. Dacă destinaţia programată în sistemul de navigaţie este mai departe de autonomia maşinii, sistemul sugerează trecerea în modul ECO PRO sau ECO PRO+ şi calcularea unui traseu mai eficient. În cazul în care conducătorul trebuie să realimenteze acumulatorul la o staţie publică de încărcare, este afişată o listă a celor disponibile în zonă. Sistemul de navigaţie de la BMW i3 dispune şi de o afişare dinamică a autonomiei, care furnizează conducătorilor informaţii foarte precise, actualizate dacă autonomia este suficientă pentru a ajunge la destinaţie şi, în caz afirmativ, câtă energie rămâne la finalul călătoriei. Toţi factorii care afectează autonomia sunt luaţi în calcul. Operațiune este efectuată de un server BMW care trimite sistemului de navigaţie datele releventate prin intermediul cardului SIM instalat în maşină. Prezentată sub forma unei diagrame pe harta de pe monitorul central iDrive, autonomia poate fi citită cu mare uşurinţă.

Conexiunea între conducător şi automobil intră într-o altă dimensiune odată cu BMW i3. Aplicaţia BMW ConnectedDrive Remote pentru BMW i permite terminalelor smartphone să acceseze datele utile ale maşinii pentru planificarea călătoriei. Dacă BMW i3 este oprit la o staţie de încărcare sau la un panou BMW i, alimentarea cu energie poate fi gestionată prin smartphone, în timp ce aerul condiţionat sau funcţia de încălzire pentru pachetul de baterii pot fi şi ele activate de la distanţă. În plus, clienţii îşi pot folosi telefoanele pentru a trimite destinaţii către sistemul de navigaţie al automobilului. Aplicaţia arată conducătorului staţiile de reîncărcare (și dacă sunt disponibile) şi poate stabili dacă maşina are suficientă energie pentru a ajunge la acestea. Afişarea limitei de autonomie pe ecranul telefonului este asemănătoare cu cea oferită de sistemul de navigaţie al automobilului.

BMW i3 este disponibil şi cu o gamă de alte sisteme BMW ConnectedDrive inovatoare de asistare a conducătorului, dezvoltate special pentru a îmbunătăţi confortul şi siguranţa în traficul urban. Printre acestea se numără Driving Assistant Plus, Parking Assistant, cameră pentru mers înapoi şi Speed Limit Info.

Abordare integrată: 360° ELECTRIC oferă o sursă de energie şi o soluţie de mobilitate complete.

Obiectivul în determinarea autonomiei BMW i3 a fost acela de a asigura că automobilul poate fi folosit întru-n regim cu două sau trei încărcări pe săptămână. Studiile efectuate în cadrul "project i" – au implicat peste 1.000 de participanţi şi au fost efectuate pe parcursul a peste 20 de milioane de kilometri – au arătat că distanţa zilnică medie parcursă de un automobil de oraș este de aproximativ 45 de kilometri, astfel că o autonomie de 130 km – 160 km poate acoperi necesitățile călătoriilor urbane. Clienţii pot realimenta acumulatorii maşinilor fie cu ajutorul panoului oferit de BMW i, fie cu al unei surse casnice de curent.

BMW i oferă o gamă vastă de produse şi servicii în pachetul 360° ELECTRIC, concepute să îndeplinească nevoile personale ale clienţilor pentru furnizare de energie şi planificare a călătoriei. Spectrul de servicii cuprinde de la instalarea unui panou BMW i în garajul clientului şi oferirea de surse speciale de energie regenerabilă până la carduri de încărcare pentru acces facil la infrastructura publică de reîncărcare şi servicii suplimentare de asistenţă de la BMW ConnectedDrive. În cazul în care modelul BMW i3 nu îndeplineşte cerinţele de mobilitate într-o anumită situaţie, 360° ELECTRIC furnizează soluţii flexibile de mobilitate, inclusiv automobile alternative din portofoliile BMW şi DriveNow.

2. Plăcerea condusului redefinită: sistem de propulsie, şasiu şi construcţie cu materiale ultraușoare

BMW i3 este primul model de serie care beneficiază de rezultatul activităţii de cercetare şi dezvoltare efectuată de BMW Group ca parte a "project i" şi care pune accentul pe soluţii sustenabile pentru mobilitatea cotidiană. Conceptul automobilului şi tehnologia sistemului de propulsie se bazează pe puterea inovatoare a celui mai de succes constructor premium din lume. Unul din obiectivele principale a fost ca BMW i3 să ofere o nouă interpretare BMW, dar care să păstreze caracteristicile definitorii ale mărcii, cu plăcerea de a conduce în prim plan.

Electromotorul, managementul electronic şi acumulatorul litiu-ion, dezvoltate de BMW Group pentru BMW i3, reprezintă noua tehnologie BMW eDrive. Sub sigla BMW eDrive sunt cuprinse toate conceptele BMW care oferă un condus integral electric şi emisii zero, ceea ce-l face un pilon semnificativ al strategiei BMW EfficientDynamics în explorarea mobilităţii viitorului. Sistemul de propulsie integral electric de la BMW i3 reprezintă expresia cea mai clară a tehnologiei BMW eDrive.

BMW i3 – conceput să furnizeze mobilitate integral electrică din prima zi.

BMW i3 are la bază un concept pur electric, proiectat încă din prima clipă exclusiv pentru cerințele speciale ale electromobilității. Acesta are numeroase avantaje faţă de o soluție „adaptată”, pornind de la un automobil convențional, în care motorul original – cu aprindere internă – este schimbat ulterior cu unul electric. Inginerii au avut libertatea de a alege soluția constructivă, dimensiunile şi configuraţia tuturor componentelor sistemului de propulsie electrică. Traiectoria dezvoltării automobilului a fost dictată exclusiv de caracteristicile definite de echipa de dezvoltare şi nu de constrângerile impuse de designul unui automobil deja existent. De exemplu, spaţiul ocupat de rezervor sau sistemul de evacuare la o maşină convertită nu poate fi reutilizat în mod constructiv. La BMW i3, nu a fost necesar un asemenea compromis.

În schimb, inginerii au putut să se concentreze integral pe formarea caracterului BMW i3 ca automobil premium sportiv şi agil, dar confortabil pentru mediul urban. Când vine vorba de calităţile de condus ale i3, inginerii au atins echilibrul perfect între masă, performanţe şi autonomie. Aceste lucru este foarte important pentru că cei trei factori sunt strâns conectaţi. Autonomia de operare a maşinilor electrice poate fi extinsă prin creşterea dimensiunilor acumulatorului, dar acest lucru adaugă un plus de masă, astfel că are impact negativ asupra performanţelor. Similar, un motor mai puternic necesită mai multă energie care din nou înseamnă baterii mai grele sau autonomie restrânsă. Pe de altă parte, o caroserie uşoară îmbunătăţeşte performanţa, iar masa economisită poate fi "investită" în baterii mai mari care extind autonomia maşinii.

În misiunea sa de a furniza plăcere a condusului în zone urbane, BMW i3 dispune de pachetul perfect. Cu o masă proprie de 1.195 de kilograme, maşina este mai uşoară decât majoritatea modelelor compacte, oferind un spaţiu semnificativ mai mare pentru cei patru ocupanţi. Când vine vorba de sprinturi, modelul are un avantaj faţă de automobilele convenţionale cu dimensiuni şi putere comparabile – ajunge de la 0 la 100 km/h în 7,2 secunde, iar sprintul 0-60 km/h este realizat în 3,7 secunde. Teste în condiții reale efectuate în cadrul "project i" cu modelele MINI E și Active E au dovedit că autonomia de 130-160 km în condiţii cotidiene este potrivită pentru a îndeplini nevoile de mobilitate zilnică ale grupurilor-ţintă de clienţi.

Designul ultrauşor inteligent, aplicat cu rigurozitate

BMW i3 întruchipează un angajament extrem de riguros faţă de principiile designului ultrauşor inteligent ca bază pentru plăcerea îmbunătăţită a condusului, un consum mai mic de energie şi o autonomie mai mare. Fiecare decizie în alegerea materialelor şi geometria componentelor a fost condusă de principiul numărul 1 în designul ultrauşor inteligent: combinarea funcţionalităţii maxime cu masa minimă.

Arhitectura LifeDrive, dezvoltată special pentru modelele BMW i, a creat cadrul perfect pentru conceptul de maşini electrice. Aici, construcţia cu fibră de carbon (CFRP) de la celula pasagerilor (modulul Life) joacă un rol important. Utilizarea la scară largă a acestui material de avangardă, uşor şi foarte sigur, este unică în producţia maşinilor de serie. Principiul designului ultrauşor guvernează şi modulul Drive din aluminiu şi conectarea celor două elemente.

Structura caroseriei permite utilizarea panourilor exterioare realizate din plastic ranforsat cu fibră de sticlă turnat prin injecţie. Prin aceasta se realizează o reducere cu 30% a masei în comparaţie cu soluţia convenţională, cu panouri de oţel. Conectarea directă între sistemul electronic de management şi electromotor în partea din spate a BMW i3 reduce lungimea cablurilor necesare şi scade mase totală a sistemului de propulsie cu aproximativ 1,5 kilograme. Construcţia ce minimizează masa dă tonul şi pentru componentele şasiului BMW i3. De exemplu, legăturile suspensiei – realizate din aluminiu forjat – sunt mai uşoare cu aproape 15% faţă de designul convenţional, arborele tubular de transmisie are masa mai mică cu 18% faţă de echivalentul convenţional, iar jantele standard de la BMW i3 – 19 ţoli, din aluminiu forjat – sunt cu 36% mai uşoare decât cele de aceeaşi dimensiune, dar din oţel.

Utilizarea unei structuri de susţinere din magneziu pentru panoul de instrumente reduce masa pe două fronturi. Atributele superioare ale materialului comparativ cu panourile convenţionale din oţel permit acestor componente să beneficieze de geometrie optimizată, ceea ce are ca rezultat o reducere a masei cu aproape 20%. În plus, rigiditatea compozită crescută a structurii de susţinere din magneziu conferă un efect de rezistenţă, ceea ce permite o reducere a componentelor şi o scădere a masei cu încă %. Panourile de decor ale uşilor sunt realizate din materii prime regenerabile şi sunt mai uşoare cu aproape 10% faţă de echivalentul convenţional. Aplicarea cu rigurozitate a designului ultrauşor se regăseşte şi la şuruburi şi buloane, care sunt din aluminiu. Angajamentul inginerilor faţă de principiul designului ultrauşor este vizibil chiar și în structura tip fagure a lamelelor de la ştergătoarele de parbriz. În plus, o prindere din aluminiu turnat a fost dezvoltată special pentru ştergătoarele BMW i3, geometria optimizată aducând şi ea o scădere a masei.

Tracţiunea spate, centrul de greutate coborât, distribuţia echilibrată a maselor şi reglajul specific al suspensiei oferă platforma perfectă pentru agilitate şi plăcere a condusului

Poziţionarea joasă şi centrală a bateriilor are un efect pozitiv asupra agilităţii maşinii, aşa cum distribuţia echilibrată (50:50) a maselor se datorează aranjării eficiente a tuturor componentelor în modulul Drive. Bateria se află în secţiuni de aluminiu şi este poziţionată foarte bine din punct de vedere al siguranţei în caz de accident. Electromotorul şi unitatea de transmisie sunt localizate în vecinătatea punţii spate propulsoare. La baza integrării lor în modulul Drive se află o construcţie compactă şi armonioasă, facilitată de dezvoltarea internă la BMW Group a componentelor transmisiei. Subdivizarea clară a modulelor Life şi Drive a făcut ca tunelul central să nu mai fie necesar – o particularitate a construcţiei automobilului care are beneficii notabile asupra libertăţii de mişcare şi a spaţiului generos disponibil în interiorul BMW i3.

Tracţiunea spate permite ca puntea faţă să nu fie afectată de cuplu şi să-şi îndeplinească funcţia de direcţie la potenţial maxim. Asemenea actualelor modele BMW şi MINI, asistarea electrică transferă comenzile de direcţie ale BMW i3 cu precizie şi fineţe. Diametrul de bracaj foarte mic (9,86 metri) şi reglajul direcţiei, care necesită doar 2,5 rotații de la un capăt la celălalt, îmbunătăţesc comportamentul agil. Agilitatea este caracteristica definitorie a experienţei condusului – mai ales în spațiul preferat al BMW i3i, cel urban. În plus, un ampatament lung (2.570 milimetri), cadrul rigid de aluminiu ale modulului Drive şi tehnologia avansată a şasiului furnizează ingredientele perfecte pentru o călătorie sigură şi relaxată.

Componentele suspensiei de la BMW i3 ies în evidenţă prin construcţia foarte rigidă, dar cu masa minimizată. BMW i3 are suspensie faţă Mc Pherson şi suspensie spate cu cinci braţe, ataşată direct de modulul Drive. Utilizarea principiilord designului ultrauşor produce o reducere a maselor nesuspendate cu beneficiu asupra confortului călătoriei. Jantele din aluminiu forjat au o rigiditate remarcabilă şi o masă redusă – fiecare cântăreşte mai puţin de şapte kilograme.

Dimensiunea anvelopelor standard (155 / 70 R19) este specifică BMW i3. Pneurile mari şi relativ înguste permit un echilibru excelent între dinamică şi rezistenţă, iar proprietăţile aerodinamice şi rezistenţa la înainte a pneurilor sunt concepute pentru a oferi un condus foarte eficient. Totuşi, pata de contact abia diferă de cea a pneurilor din echiparea standard a automobilelor convenţionale. Chiar şi atunci când BMW i3 este condus într-o manieră sportivă, forţele dinamice longitudinale şi laterale sunt transferate mereu cu siguranţă şi stabilitate mare. Intervenţiile sistemului DSC (Dynamic Stability Control / control dinamic al stabilităţii) sunt necesare doar în situaţii extreme, iar mişcările caroseriei sunt minime.

Sistemul DSC standard oferă toate funcţiile familiare de la actualele modele BMW, inclusiv ABS, Cornering Brake Control (CBC / control al frânării în viraje), Dynamic Brake Control (DBC / control dinamic al frânării), Brake Assist (asistare a frânării), Brake Standby (pregătire de frânare), Start-Off Assistant (asistare la pornire), Fading Compensation (compensare de răspuns la supraîncălzire) şi funcţie Brake Drying (curățare/uscare a frânelor). Modul DTC (Dynamic Traction Control / control dinamic al tracţiunii), activat printr-un buton, ridică nivelul de intervenţie a sistemului de control al stabilităţii şi permite o patinare controlată a roţilor propulsoare de la BMW i3 când se rulează pe zăpadă sau nisip și dinamic în viraje.

BMW eDrive: electromotorul stabileşte noi standarde de eficienţă.

Motorul electric hibrid sincron, dezvoltat şi produs de BMW Group special pentru utilizare la BMW i3, generează o putere maximă de 125 kW/170 CP şi dezvoltă un cuplu maxim de 250 Nm, disponibil chiar de la demaraj. BMW i3 sprintează de la 0 la 100 km/h în 7,2 secunde, în timp ce acceleraţia de la 0 la 60 km/h se realizează în doar 3,7 secunde. Cu un timp de 4,9 secunde necesar pentru a accelera de la 80 la 120 km/h, modelul deţine calităţi sportive pentru care automobilele cu motorizare cu ardere internă din același segment ar necesita o putere mai mare.

Alături de reacţia imediată pe care electromotoarele o oferă la demaraj, puterea dezvoltată de BMW i3 se menţine şi la viteze ridicate. Puterea este transferată spre roţile spate printr-o transmisie cu o singură treaptă, ceea ce permite ca BMW i3 să beneficieze de un flux constant de putere până la viteza maximă, limitată la 150 km/h din considerente de eficienţă. Această furnizare liniară a puterii, disponibilă şi la turaţii mari, poate fi atribuită designului special al electromotorului, dezvoltat exclusiv pentru BMW i3.

Tehnologia BMW eDrive duce principiul motoarelor sincron la un nou nivel. Aranjarea şi dimensiunile specifice pentru componentele utilizate în generarea propulsiei au produs un efect de automagnetizare. Această fenomen stabilizează câmpul magnetic și la turații ridicate. Turaţi maximă a motorului dezvoltat pentru BMW i3 – cunoscut drept motor hibrid sincron datorită combinării specifice a proprietăţilor – este de 11.400 rpm.

Principiul inovator de design din spatele electromotorului de la BMW i3 contribuie la funcţionarea foarte eficientă pe un interval larg de sarcini. Consumul mediu de energie al motorului – aproximativ 0,13 kWh/km în Noul Ciclu European de Condus (NEDC) – joacă un rol important în optimizarea autonomiei automobilului. Nivelul este unul foarte redus, dacă ţinem cont de valorile maxime ale puterii şi cuplului. Astfel, BMW i3 este cel mai economic automobil cu propulsie electrică la dimensiunile şi în clasa lui. Propulsorul, prin masa redusă de nu mai mult de 50 kg, impune noi standarde pentru maşinile electrice. Motorul de la BMW i3 se evidenţiază prin funcţionarea cursivă şi vibraţiile reduse, în timp ce confortul acustic şi amortizarea vibraţiilor respectă standardele înalte pe care le aştepţi de la un automobil premium.

Plăcere a condusului în stil BMW i: reacţie instantanee, agilitate, caracter unic.

Emisiile CO2 zero reprezintă cel mai solid argument pentru electromobilitate în zonele urbane. Dar atracţia maşinilor electrice este amplificată şi de furnizarea instantanee a puterii – astfel BMW i3 poate accelera brusc în traficul urban -, dar şi zgomotul redus, o contribuţie majoră pentru o experienţă relaxată şi confortabilă a condusului BMW i3.

O contribuţie la experienţa condusului BMW i3 are şi controlul printr-o singură pedală, particularitate configurată cu grijă de inginerii BMW Group în dezvoltarea sistemelor de propulsie. Modul de recuperare este activat în momentul în care conducătorul ridică piciorul de pe accelerator. Motorul electric comută din modul propulsor în cel generator, furnizând energie către acumulatorul litiu-ion. În acelaşi timp, el generează un efect de frânare, controlat cu precizie. Această recuperare depinde de viteză, ceea ce înseamnă că automobilul "rulează la liber" cu eficienţă maximă la viteze ridicate şi generează un efect puternic de frânare la viteze reduse. Capacitatea de a accelera şi frânarea cu o singură pedală creează o interacţiune directă, unică, între conducător şi maşină. Anticiparea în traficul urban poate permite conducătorului să efectueze 75% din manevrele de frânare fără să acţioneze pedala de frână. Luminile de frână se aprind în momentul în care nivelul recuperării produce acelaşi efect de frânare ca şi cum s-ar acţiona pedala de frână. Sistemul convenţional de frânare intră în acţiune doar în cazul în care conducătorul are nevoie de o forţă de frânare mai mare prin apăsarea pedalei de frână.

Utilizarea intensă a acestei forme de generare a energiei la frânare, cu ajutorul motorului, sporeşte autonomia BMW i3 cu până la 20%. Iar funcţia "rulare liberă" (coasting) îmbunătăţeşte suplimentar utilizarea facilă a controlului printr-o singură pedală. La viteze mari, la ridicarea pedalei de accelerație, cutia de viteze trece în modul neutru și decuplează legătura între motor și roți. Este posibilă astfel o rulare liberă cu pierderi minime de energie prin fercări. Acesta este un alt exemplu pentru cum stilul de condus anticipativ poate economisi energie şi poate mări autonomia automobilului în regim electric.

Performanţe şi autonomie optimizate pin dezvoltarea internă a tehnologiei de stocare şi a gestiunii energiei.

Special dezvoltate, celulele litiu-ion de stocare furnizează energia necesară sistemului de propulsie. BMW Group şi-a folosit experienţa tehnologică pentru dezvoltarea a numeroase componente ale sistemului de baterii în dorinţa unei optimizări vaste. Acestea includ componente specifice care asigură interconectarea celulelor, precum şi conexiunea între sistemul de baterii şi automobil. Tot aici intră şi unitatea de control integrat sau componentele electronice din vecinătatea celulelor, inclusiv senzorii de gestiune a bateriilor. În afară de procurarea celulelor de stocare de la un producător specializat, toate etapele de dezvoltare şi producţie au fost realizate de BMW Group. Acumulatorul de înaltă tensiune este produs pe lina de asamblare de la uzina BMW din Dingolfing.

Acumulatorul de la BMW i3 constă din opt module (fiecare cu 12 celule individuale), care împreună produc o tensiune nominală de 360 V şi generează aproximativ 22 kWh de energie. Celulele litiu-ion utilizate la baterie se evidenţiază prin densitatea ridicată de curent şi ciclul de viaţă deosebit de mare. Ele sunt concepute pentru a îndeplini funcţia de stocare a energiei de-a lungul întregului ciclu de viaţă al automobilului. Pentru a proteja capacitatea de stocare de-a lungul timpului, sistemul de gestiune a bateriei controlează atât procesul de încărcare, cât şi pe cel de descărcare, precum şi temperaturile de operare a celulelor. Când maşina este în mişcare, toate celulele sunt utilizate uniform pentru furnizarea energiei. În același timp este posibilă înlocuirea punctuală a modulelor defecte. Lichidul de răcire de la aerul condiţionat este folosit pentru a oferi o răcire foarte eficientă a acumulatorului, care poate fi şi încălzit cu ajutorul unei pompe de căldură. Toate aceste caracteristici permit atingerea unei temperaturi optime de operare – aproximativ 20 de grade Celsius – înainte de începerea călătoriei, chiar şi atunci când temperatura ambientală este mai mică. Această precondiţionare asigură operarea optimă a bateriilor în ceea ce priveşte puterea, autonomia şi durabilitatea. BMW Group a prevăzut şi dezvoltat această baterie pentru întreaga durată de viaţă a automobilului. Garanţia acumulatorului este pe o perioadă de opt ani sau 100.000 km.

Asemenea unităţii de propulsie, toate celelalte sisteme electrice de la bordul BMW i3 sunt concepute pentru a funcţiona cât se poate de eficient. De exemplu, LED-uri sunt folosite pentru iluminarea interiorului şi a exteriorului. Iar sistemul opţional de încălzire a interiorului, bazat pe principiul pompei de căldură, utilizează până la 30% mai puţină energie în trafic urban decât încălzirea electrică convenţională.

Pachetul de baterii este montat orizontal în modulul Drive şi cântăreşte aproximativ 230 kg. Carcasa acumulatorului şi sistemul de prindere au fost dezvoltate de BMW Group pentru a furniza protecţie extinsă împotriva factorilor de mediu sau în cazul unui accident. Trei niveluri de siguranţă, inclusiv un mecanism de deconectare, atât software şi hardware, oferă protecţie pentru întregul sistemul electric.

Sistemul electronic de management, responsabil pentru interacţiunea între acumulator şi electromotor, a fost dezvoltată tot de BMW Group. Aceasta are atât rolul de invertor de tensiune pentru furnizarea energiei de la acumulator către electromotor, cât şi cel de traductor de tensiune care interacţionează între baterie şi sistemul de curent de 12V de la bord. La generarea energiei prin frână de motor, controlul software foarte sofisticat asigură cel mai bun flux de curent posibil. Iar operarea sistemului de încărcare a acumulatorului este şi ea integrată în sistemul electronic de management, care reglează puterea de încărcare între 3 şi 50 kW, în funcţie de sursa de curent.

Flexibil, rapid şi convenabil: încărcarea de la reţeaua publică.

Pentru ca realimentarea să fie cât se poate de facilă pentru conducător, BMW i3 se bazează pe un sistem de încărcare foarte flexibil şi eficient. Clienţii pot încărca maşina de la o sursă convenţională casnică sau pot dispune de un panou BMW i, care utilizează puterea maximă a curentului disponibil pentru a încărca acumulatorul în aproximativ şase ore – chiar şi în configuraţie de bază. Diferitele versiuni ale panoului BMW i sunt disponibile, în funcţie de ţară, pentru a reflecta puterea şi tensiunea curentului pe diferite pieţe. Timpii de încărcare depinde puterea livrată şi de tipul de panou.

Când BMW i3 este conectat la o staţie publică de încărcare rapidă (50 kW), este nevoie de aproximativ 30 de minute pentru ca bateria să ajungă la 80% din capacitate. Chiar şi în cazul în care automobilul ajunge aproape de autonomie zero, pauza de prânz este suficientă pentru a reîncărca bateria.

Extinderea opţională a autonomiei, soluţia de rezervă.

La nevoie, BMW i3 este disponibil şi cu un sistem range extender care menţine încărcarea bateriei litiu-ion la un nivel constant cât timp automobilul se deplasează. Activarea sistemului se face imediat ce acumulatorul coboară sub un nivel prestabilit. Rolul este îndeplinit de un motor pe benzină, cu doi cilindri (650 cmc), care dezvoltă 25 kW/34 CP şi care este montat în vecinătatea electromotorului, deasupra punţii spate. Optarea pentru prelungitor al autonomiei nu are efect asupra volumului portbagajului: rezervorul de nouă litri este localizat în parte frontală a maşinii.

Motorul cu ardere internă dezvoltă o putere maximă de 25 kW/34 CP şi acţionează un generator care produce electricitate. Activarea lui se condiționat de situațiile de încărcare, reacţionează optim pentru a face faţă sarcinii şi rulează foarte eficient. Condusul în modul ECO PRO sau ECO PRO+ poate extinde autonomia BMW i3, în fiecare caz cu aproximativ 20 km. Dar se optează pentru un sistem range extender, BMW i3 va putea rula peste 100 de kilometri înainte de realimentare. Autonomia maximă este de aproximativ 300 km. BMW i3 este primul automobil electric din lume cu sistem range extender care este folosit exclusiv pentru a genera energie electrică.

3. Conectare inteligentă pentru mobilitate sustenabilă: BMW ConnectedDrive la BMW i3

BMW i3 este primul automobil electric din lume care oferă conectivitate completă. Sistemele revoluţionare de asistare a conducătorului şi serviciile de mobilitate de la BMW ConnectedDrive, care au fost adaptate special pentru tehnologia propulsiei electrice, contribuie la optimizarea siguranţei, confortului şi utilizării produselor de infotainment în maşină, dar oferă şi condiţiile ideale de efectuare a călătoriilor cotidiene cu emisii zero. BMW ConnectedDrive este unic în maniera în care ajută conducătorii să-şi implementeze planurile de mobilitate pentru a combina armonios dezvoltarea durabilă şi plăcerea condusului.

Serviciile de navigaţie care au fost dezvoltate special pentru cerinţele electromobilităţii completează produsele demonstrate din portofoliul BMW ConnectedDrive revizuit şi prezentat în 2013. Acestea includ servicii de mobilitate – precum Concierge Services pentru informaţii şi funcţia Intelligent Emergency Call -, dar şi o gamă de sisteme inovatoare de asistare a conducătorului care au o contribuţie clară la îmbunătăţirea confortului şi siguranţei mobilităţii urbane. Accesul la serviciile BMW ConnectedDrive este asigurat de un card SIM cu care este automobilul este echipat standard.

Conectivitatea între conducător şi automobil pătrunde într-o nouă dimensiune odată cu BMW i3. Aplicaţia BMW ConnectedDrive Remote pentru BMW i oferă acces complet la informații despre automboil pe terminalul smartphone al clientului, pentru planificarea optimă a călătoriei, de exemplu. Pe lângă funcţie de navigare pietonală cu ajutorul căreia este găsit traseul de la locul de parcare la destinaţia finală şi invers, BMW ConnectedDrive include şi ghidarea pe traseu intermodal, care are capacitatea de a încorpora conexiunile din transportul public local în planificarea călătoriei. Serviciile BMW ConnectedDrive pentru BMW i conduc clienţii spre orice destinaţie – cu precizie şi eficienţă. Pot reprezenta grafic traseul BMW i3 de la şosea la locul de parcare, pot asista conducătorul în alegerea liniei corecte de autobuz sau metrou şi pot ajuta în parcurgerea etapei pietonale.

Serviciile BMW ConnectedDrive pentru mobilitate sigură şi confortabilă în mediul urban.

Driving Assistant Plus, care este disponibil opţional pentru BMW i3, cuprinde Collision Warning (avertizare în caz de coliziune) cu funcţie de prefrânare, care este activată la viteze de până la 60 km/h şi care are capacitatea de a reacţiona atât la vehiculele aflate în faţă – staţionare sau în mişcare -, cât şi la pietoni. De asemenea, include şi Active Cruise Control (tempomat activ) cu funcţie Stop & Go. Dacă este nevoie, pe lângă semnalele vizuale şi sonore, sistemul este capabil şi să frâneze singur automobilul, putând folosi până la maximum de forţă de frânare. Parking Assistant realizează manevrele de direcţie şi controlul acceleraţiei, selecţia frânei şi a vitezelor, ceea ce permite o parcare laterală complet automată pentru BMW i3. Tot ca opţiune este şi camera pentru mers înapoi, care completează Park Distance Control (PDC) cu senzori în spate – sistem disponibil standard. O altă opţiune utilă este Traffic Jam Assistant, care permite conducătorilor să delege misiunea condusului integral sistemelor automate, automobilul fiind menținut pe bandă, cu evitarea obstacolelor și menținerea vitezei. Totodată, sistemul Speed Limit Info este disponibil în combinaţie cu sistemul de navigaţie.

Diferitele servicii de mobilitate de la BMW ConnectedDrive şi 360° ELECTRIC, care au fost dezvoltate special pentru BMW i, pun accentul pe aspecte ale navigaţiei şi gestiunii energiei. În condiţii de trafic cotidian, un BMW i3 complet încărcat poate acoperi o distanţă între 130 şi 160 km înainte să fie reconectat la o sursă de curent. Testele efectuate în cadrul "project i", care au implicat peste 1.000 de clienţi şi în care s-au parcurs mai bine de 20 de milioane km, au dezvăluit că această autonomie este mai mult decât suficientă pentru cerinţele cotidiene de mobilitate în mediul urban, unde distanţa zilnică medie parcursă de un automobil de oraș este de aproximativ 45 de kilometri.

Precis, actual şi fiabil: sistem de navigaţie cu afişare dinamică a autonomiei.

Opţional, BMW i3 poate fi echipat cu un sistem de navigaţie a cărui funcţionalitate a fost extinsă pentru a include serviciile BMW ConnectedDrive dezvoltate special pentru BMW i. Driving Range Assistant este o funcţie extrem de utilă atât pentru planificarea traseului, cât şi pentru călătoria în derulare. Dacă destinaţia selectată în sistemul de navigaţie se află în afara autonomiei, conducătorul este sfătuit să utilizeze modul ECO PRO sau ECO PRO+, calculându-se şi o rută alternativă mai eficientă. Dacă acumulatorul trebuie reîncărcat la o staţie publică, i se oferă conducătorului o listă cu staţiile disponibile în apropiere.

Un alt element important al unităţii de conectare cu navigaţia este afişarea dinamică a autonomiei, care prezintă informaţii precise, actualizate prin analizarea tuturor variabilelor relevante. Starea acumulatorului, stilul de condus, activitatea funcţiilor electrice de confort şi selectarea modului de condus sunt luate în considerare, precum şi topografia traseului, nivelul actual al traficului şi temperatura exterioară. Astfel, sistemul poate permite utilizarea unui plus de energie pentru o rampă, opriri şi porniri în trafic sau ambuteiaje, iar autonomia va scădea corespunzător. Informaţii din trafic – actuale şi detaliate – furnizate de sistemul RTTI (real time traffic information) sunt luate şi ele în calcul. Informaţia este analizată şi evaluată la nivel central de serverul BMW ConnectedDrive, aflat în permanentă legătură cu automobilul. Cardul SIM cu care este echipat BMW i3 asigură o conexiune sigură între maşină şi serverul BMW ConnectedDrive.

Afişarea dinamică a autonomiei este vizualizată pe ecranul central de informare al BMW i3 sub forma unui contur periferic în cadrul hărţii de navigaţie. Preluând poziţia actuală a automobilului ca punct de plecare, toate punctele la care se poate ajunge în diferite moduri de condus sunt afişate sub forma unor suprafețe colorate pe hartă.

Serviciile BMW ConnectedDrive permit planificarea mobilităţii până la destinaţia actuală şi chiar mai departe.

Pe lângă informaţiile necesare pentru orientarea pe ruta în desfăşurare, sistemul de navigaţie ajută conducătorii să-şi planifice mai departe traseul. Pentru gestionarea energiei, în calcul sunt luate actualul nivel al acumulatorului, dar şi diferite opţiuni de reîncărcare. Bateria litiu-ion de la BMW i3 poate fi alimentată de la orice sursă casnică standard – pentru o flexibilitate maximă, cablul de încărcare pentru conectare la reţeaua electrică se află întotdeauna în maşină. Totuşi, staţiile de încărcare concepute special pentru automobile electrice sunt soluția cea mai rapidă. Toate staţiile de încărcare disponibile de-a lungul traseului sau în vecinătatea destinaţiei sunt afişate pe harta de navigaţie, astfel că serviciile BMW ConnectedDrive ajută conducătorii să se îndrepte rapid spre aceste puncte.

La fel cum sunt vizualizate puncte de interes precum restaurante, hoteluri şi atracţii turistice, staţiile de încărcare şi facilităţile de parcare pot fi şi ele afișate pe monitor. Conducătorul poate vedea ce parcare sau staţie de alimentare este ocupată sau cu locuri disponibile, iar informaţia este actualizată constant prin conexiune la serverul BMW. Rezervarea unui loc la o staţie de încărcare se efectuează într-un timp scurt, din interiorul propriului automobil. Întregul concept de conectivitate oferă clienţilor şi opţiunea de rezervare a acestora şi a altor produse BMW ConnectedDrive după preluarea maşinii.

Serverul BMW ConnectedDrive furnizează suplimentar şi date actualizate care indică posibilele staţii cu locuri disponibile la sosire. De exemplu, conducătorii pot apela o staţie localizată în apropiere de destinaţie. Sistemul îi anunţă de timpul de încărcare necesar înainte călătoriei retur sau a celei spre o nouă destinaţie. Varietatea de funcţii oferite de sistemul de navigaţie cu serviciile BMW ConnectedDrive specifice BMW i face posibilă planificarea călătoriilor prin utilizarea exclusivă a energiei electrice – precis, cu încredere şi confortabil.

Conexiune inteligentă între conducător şi automobil: aplicaţia BMW ConnectedDrive Remote pentru BMW i.

Informaţia furnizată pentru planificarea călătoriilor este disponibilă şi pe terminalul smartphone al clientului, precum şi în maşină. Această soluție este realizată printr-o aplicaţie dezvoltată special pentru BMW i, pentru telefoane mobile cu sistem de operare iOS şi Android.

Aplicaţia Remote pentru BMW i permite conducătorului să acceseze – în orice moment – datele maşinii şi informaţiile relevante în planificarea traseului. Există posibilitatea de a utiliza aplicaţia pentru a afişa staţiile de încărcare care sunt ocupate sau au locuri disponibile şi care dintre acestea se află în raza de autonomie a maşinii. Pentru aceasta, conturul autonomiei este şi afişat pe telefonul mobil, la fel ca în sistemul de navigaţie. Prezentarea în timp real a staţiilor de încărcare şi a locurilor de parcare poate fi accesată şi online, pe portalul BMW ConnectedDrive pentru clienţi. Sunt prezentate şi facilităţile de alimentare oferite de reţeaua ChargeNow. Dacă maşina este conectată la o staţie publică de alimentare sau la un panou BMW i, procedura de încărcare poate fi controlată de la distanţă sau prin funcţia temporizator. Un grafic de calculare a autonomiei, identic cu cel din automobil, poate fi vizualizat şi pe smartphone.

Mai mult, conducătorii au posibilitatea de a controla de la distanţă atât procesul de încărcare, cât şi pregătirea în avans a maşinii. Dacă BMW i3 este conectat la o staţie de încărcare sau la un panou BMW i, furnizarea energiei poate fi controlată prin smartphone. Aerul condiţionat şi încălzirea acumulatorului pot fi şi ele activate de la distanţă. Preîncălzirea acumulatorului asigură operare optimă pentru performanţă, autonomie şi asigurarea duratei de viață a bateriei, chiar şi la temperaturi ambientale mici. De asemenea există şi opţiunea programării procesului de încărcare prin utilizarea aplicaţiei, astfel încât alimentarea să se efectueze când preţul electricităţii este mai mic – de exmplu, pe timpul nopţii.

Planificare a traseului intermodal: serviciile de mobilitate BMW i te duc mai repede şi mai eficient spre destinaţie.

După părăsirea maşinii la locul de parcare ales, clienţii pot utiliza funcţia de navigaţie pietonală integrată în BMW i App pentru orientare spre destinaţia finală. Selectată de conducător în maşină, destinaţia este transferată automat în BMW i App prin intermediul serverului BMW ConnectedDrive astfel încât orientarea pe traseu să continue cu ajutorul unui smartphone. Sistemul de navigaţie dezvoltat special pentru BMW i şi cerinţele de călătorie în centrele urbane dispun şi de o funcţie unic: planificare a traseului intermodal.

Această funcţie include reţelele de transport public local, ceea ce permite încorporarea conexiunilor de transport disponibile în planificarea traseului şi afişarea lor de către sistemul de navigaţie al BMW i3. Astfel, conducătorii au opţiunea de a selecta un traseu intermodal când sunt la volanul BMW i3, primul pas fiind direcţionarea spre o parcare publică. După coborârea din maşină, BMW i App este utilizată pentru orientarea spre prima staţie de autobuz sau metrou, apoi spre destinaţia finală în regim pietonal. La întoarcere, conducătorul este direcţionat spre automobil. În orice moment, aplicaţia permite conducătorului să vadă locul unde şi-a lăsat maşina.

Odată cu încheierea călătoriei, clienţii pot compara, în mod anonim, eficienţa stilului de condus propriu cu cea a altor utilizatori BMW i3. În acelaşi timp, primesc indicii privind îmbunătăţirea eficienţei, precum şi sfaturi pentru un stil de condus mai bun.

Pe lângă aceasta, BMW i oferă servicii de mobilitate de avangardă în portofoliul 360° ELECTRIC, care pot fi încorporate în planificarea mobilităţii. Acestea include DriveNow (serviciu car-sharing premium), disponibil în Germania din 2011 şi în San Francisco din septembrie 2012. Facilitatea ParkNow a fost lansată în premieră mondială în oraşul american, permiţând rezervarea locurilor de parcare prin aplicaţia pentru smartphone. ParkNow şi alte servicii sunt oferite clienţilor prin BMW ConnectedDrive şi sunt disponibile pentru utilizare în sistemul de navigaţie.

4. Ieşirea din tipare: 360° ELECTRIC oferă soluţii atotcuprinzătoare pentru automobile.

Portofoliul 360° ELECTRIC are patru piloni de bază care acoperă domeniile încărcării la domiciliu, staţiile publice de alimentare, mobilitatea în siguranţă şi integrarea în conceptele inovatoare de mobilitate pentru a depăşi restricţiile de autonomie.

Încărcarea la domiciliu: cea mai convenabilă opţiune.

BMW i poate oferi clienţilor care au propriul garaj sau loc de parcare soluţii adaptate pentru ca realimentarea la domiciliu să se facă sigur, simplu şi rapid. Pentru aceasta BMW i a semnat în luna ianuarie 2013 un parteneriat de foarte lungă durată cu Schneider Electric şi The Mobility House (TMH). Obiectivul acestei colaborări este oferirea de facilităţi de încărcare eficiente şi uşor de folosit la momentul lansării BMW i3 care vor permite realimentarea în confortul garajului clientului. Parteneriatul include verificarea instalaţiei electrice din domiciliul clienţilor, furnizarea şi asamblarea punctelor de încărcare (panourile BMW i), precum şi întreţinere, consiliere şi alte servicii.

BMW i susţine şi utilizarea electricităţii din resurse regenerabile şi lucrează cu mai mulți parteneri pentru a oferi o varietate de produse de energie verde. O alianţă strategică între BMW AG şi Naturstrom AG (furnizor de energie ecologică din Germania) va oferi clienţilor din Germania oportunitatea de a obţine un pachet de energie verde pentru utilizarea BMW i3. Naturstrom AG furnizează electricitatea din surse integral regenerabile – cea mai mare pondere o au centralele eoliene -, ceea ce asigură funcţionarea automobilului electric fără nici un fel de emisii CO2. Când clientul doreşte, BMW i poate interveni pentru instalarea unui garaj cu panouri solare.

Încărcarea publică: realimentare în mişcare.

360° ELECTRIC cuprinde şi soluţii individuale pentru cei care nu au posibilitatea de a-şi realimenta BMW i3 la domiciliu sau la muncă. Datorită colaborării cu operatorii parcărilor şi furnizorii de staţii publice de încărcare, BMW i garantează clienţilor un acces foarte simplu la infrastructura publică de realimentare. BMW i oferă pentru încărcare o metodă de plată simplă şi transparentă cu cardul ChargeNow. Pentru aceasta, cardul reuneşte numărul maxim al furnizorilor de infrastructură publică de încărcare de pe toate pieţele BMW i şi permite clienţilor să acceseze staţiile de realimentare ale diferiţilor furnizori cu un singur card, primind o singură factură standardizată de la BMW i.

Doar Germania are peste 70 de furnizori diferiţi de facilităţi publice de încărcare care în prezent operează o varietate de concepte de plată şi service. Armonizarea acestei situaţii are o importanţă crucială. BMW i oferă deja clienţilor o soluţie inteligentă prin cardul ChargeNow. Acum, provocarea constă în unificarea eforturilor cu toţi partenerii implicaţi şi extinderea continuă a gamei de produse universal valabile. Unul din ultimele exemple ale modului în care infrastructura publică de încărcare poate fi interconectată este noul portofoliu de soluţii de la Hubject GmbH, un joint venture între BMW Group, Bosch, Daimler, Siemens și companiile de electricitate EnBW şi RWE. Compania permite furnizorilor de servicii de electromobilitate să-şi extindă oferta de produse prin includerea eRoaming. Conducătorii unui automobil electric are nevoie de un singur contract de service cu un furnizor pentru a avea acces la orice punct public de încărcare în reţeaua europeană – aflată în expansiune -, pe care clienţii BMW i îl pot folosi prin cardul ChargeNow. În viitor, realimentarea maşinilor electrice va fi la fel de simplă ca retragerea banilor din bancomat. Panoul de încărcare este accesat prin utilizarea unui cod QR standardizat care începe şi încheie procedura de realimentare prin intermediul funcţiei de scanare şi a aplicaţiei pentru smartphone.

Mobilitate flexibilă: utilizare inteligentă a alternativelor.

Când autonomia unui BMW i3 nu este suficientă, clienţii pot recurge la numeroase module complementare de mobilitate care îi ajută să parcurgă distanţe mai mari, cum ar fi utilizarea temporară a unui BMW cu motor convenţional sau cu sistem hibrid. Pentru aceasta, cotele individuale anuale de utilizare pot fi rezervate prin 360° ELECTRIC. Mai mult, clienţii BMW i au la dispoziţie şi serviciul car-sharing DriveNow.

Servicii de asistenţă.

Pentru a avea siguranţa că BMW i3 rulează cursiv în operarea cotidiană, acumulatorul şi celelalte sisteme electrice sunt monitorizate permanent chiar şi când automobilul este condus. În cazul nedorit al unei defecțiuni, BMW Mobile Service sau atelierele au capacitatea de a face verificări prin care să diagnosticheze orice componentă nefuncţională, iar BMW i3 să fie apt pentru condus în cel mai scurt timp posibil. Mai mult, clienţii se pot baza şi pe asistenţa rutieră BMW când acumulatorul rămas fără energie obligă clientul la o escală neprevăzută. O facilitate de încărcare instalată în maşina BMW Mobile Service acţionează precum "canistră de combustibil", transferând energie în acumulatorul BMW i3 astfel încât clientul să-şi reia călătoria cât mai repede.

5. Date tehnice

Dimensiuni
Lungime (mm) – 3999
Ampatament (mm) – 2570
Rază de bracare (m) – 9,86
Masă la gol DIN/EU (kg) – 1195 / 1270

Motor
Tehnologie motor – BMW eDrive cu motor electric hibrid-sincron
Putere (kW/CP) – 125/170
Cuplu (Nm) – 250

Baterie
Tensiune normală (V) – 360
Capacitate totală (kWh) – 22
Tehnologie – Litiu-Ion

Dinamică
Propulsie
Suspensie față – McPherson, aluminiu
Suspensie spate – 5 brațe
Pneuri spate/față – 155/70 R19
Jante spate/față – 5J x 19 LM

Cute de viteze
Automată, cu o singură treaptă

Performanțe
Masă raportată la putere (kg/kW) 0 9,6
Accelerație 0-100 km/h (s) – 7,2
Accelerație 0-60 km/h (s) – 3,7
Repriză 80-120 km/h (s) – 4,9
Viteză maximă (km/h) – 150

Autonomie și consum
În utilizarea zilnică
– Mod Confort (km) – 130-160
– Mod ECO PRO + (km) – până la 200
– Cu range exteneder – aproximativ 300
Conform ciclului de măsurare EU – 190
Consum conform ciclului de măsurare EU (kWh/km) – 0,13
Emisii CO2 (g/km) – O

Timpi de încărcare (pentru 80% din capacitate)
Sub 30 de minute la sursă de 50 kW
Aproximativ 8h la sursă convențională, casnică

Bucuresti, 11.07.2013
{mosloadposition user9}
By Liliana Kipper

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.