expoplast Sibiu 2019

BMW Group aniverseaza 40 de ani de implicare in evenimente culturale la nivel international

De-a lungul ultimilor 40 de ani, BMW Group a susţinut peste 100 de proiecte culturale internaţionale, iar aceasta reprezintă o altă formă de conştientizare a responsabilităţii sociale pe care o poartă. În principal, angajamentul cultural al BMW Group pune accent pe arta modernă şi contemporană, pe muzica jazz şi cea clasică, precum şi pe arhitectură şi design. În prezent, BMW Group susţine peste 100 de proiecte la nivel mondial. Compania marchează această aniversare printr-un proiect editorial unic – "CULTURE by Stefan Sagmeister", lucrare a unui renumit designer şi câştigător al Premiului Grammy din New York.

"Timp de aproape patru decenii BMW Group a iniţiat şi s-a implicat în peste 100 de cooperări culturale la nivel internaţional. În angajamentul cultural al companiei noastre am acordat o importanţă deosebită în păstrarea libertăţii absolute de creaţie a partenerilor noştri. Am preferat proiectele pe termen lung faţă de evenimentele punctuale. Aceasta ne-a permis să fim un cetăţean corporatist cu o responsabilitate socială de durată în domeniul cultural. Prezenţa discretă este o dovadă de susţinere a poziţiei dominante pe care o are compania. BMW Group vede acest angajament faţă de artă şi cultură ca o componentă esenţială a comunicării corporate – acum şi în viitor," Frank-Peter Arndt, membru al Consiliului Director BMW AG.

"Din 2006, BMW a fost un partener extraordinar de ataşat faţă de Premiul Galeriei Naţionale pentru Tinerii Artişti. Acest parteneriat pe termen lung a avut o influenţă decisivă pentru dezvoltarea ulterioară a premiului. Această cooperare continuă şi este un exemplu elocvent al interacţiunii între Asociaţia Prietenilor Galeriei Naţionale şi partenerii din economie şi industrie,"Prof. Christina Weiss, preşedinte al Asociaţiei Prietenilor Galeriei Naţionale.

"Premiul Galeriei Naţionale pentru Tineri Artişti este considerat ca fiind una dintre cele mai respectate distincţii muzeale din întreaga lume. Aceasta datorită tinerilor artişti şi nivelului foarte ridicat de creativitate şi clarviziune, dar şi partenerului nostru BMW, a cărui susţinere s-a îndreptat, încă de la început, spre o cooperare pe termen lung. Când ai de-a face cu BMW între sisteme de artă şi economie, mereu am avut experienţa unui dialog corect şi autentic între două părţi egale. Pe scurt: privim retrospectiv la o cooperare de foarte lungă durată şi cu mare succes, ceva de care putem fi mândri într-o perioadă în care multe lucruri sunt efemere," Udo Kittelmann, director al Galeriei Naţionale din Berlin

CULTURE by Stefan Sagmeister marchează această a 40-a aniversare

"O publicaţie despre numeroasele activităţi culturale ale BMW Group utilizează abordarea inteligentă de integrare a patru roţi ascunse şi a unei telecomenzi prin care cititorilor le este permis să conducă prin paginile cărţii. Cultură mobilă!"

Stefan Sagmeister, designer grafic, New York

Pentru a marca această aniversare, Stefan Sagmeister – designer grafic recunoscut la nivel internaţional şi dublu câştigător al Premiului Grammy – a creat designul publicaţiei CULTURE, o carte care prezintă parteneriatele culturale pe care BMW Group le desfăşoară la nivel internaţional. Ediţia limitată a lucrării, tipărită în 1.488 de exemplare numerotate, semnate de autor, nu este destinată vânzării şi a fost prezentată publicului de către Frank-Peter Arndt, membru în Consiliul Director al BMW AG, în cadrul unei conferinţe de presă ce a avut loc la Berlin, la 9 martie. Specific pentru Sagmeister, conceptul este neconvenţional, nou şi revigorant: CULTURE nu este doar o carte pe care să o răsfoieşti, ci dispune şi de o maşină integrată, cu telecomandă, o carte prin care să „călătoreşti”. Ca ansamblu, prin aranjarea cărţilor după numerotare se obţine un pătrat cu latura de şapte metri care este o reprezentare stilizată a legendarei clădiri BMW „Patru clindri”- sediul din München al companiei, construit de Karl Schwanzer în 1972. Prin urmare, fiecare copertă este unicat.

Perspective şi proiecte

Parteneriatele culturale ale BMW Group sunt colaborări pe termen lung, iar numărul noilor cooperări este în continuă creştere. În 2011, o apariţie nouă de maximă importanţă este BMW Guggenheim Lab, o iniţiativă comună a Fundaţiei Solomon R. Guggenheim, a Muzeului Guggenheim şi a BMW Group. Sub forma unei structuri mobile care va întreprinde un turneu de şase ani prin ţări din America de Nord până în Asia, BMW Guggenheim Lab va reuni artişti şi oameni de ştiinţă internaţionali şi va fi un spaţiu public în care vor fi împărtăşite idei cu privire la principalele probleme care afectează viaţa urbană. Tema pentru laboratorul inaugural va fi "Confronting Comfort: The City and You" (Confruntarea confortului: tu şi oraşul) şi va debuta în august, la New York. Detalii suplimentare vor fi oferite în cadrul unei conferinţe de presă care va avea loc la 6 mai 2011.

Un proiect expoziţional pe care BMW Group îl susţine ca partener principal cu diferite formate este "The Art of the Enlightenment" (Arta Renaşterii), deschis la Beijing, la 1 aprilie 2011. Programul de susţinere include o suită de concerte intitulată "The Music of the Enlightenment", un program de schimb curatorial şi un congres al tinerilor. Prin intermediul Muzeului Naţional al Chinei, al Muzeului Naţional din Berlin, al Colecţiei Naţionale de Artă din Dresda şi al Galeriei Naţionale a Bavariei din München sunt expuse aproape 600 de obiecte – inclusiv capodopere de la Goya la Gainsborough, lucrări de modă, porţelanuri sau instrumente ştiinţifice. Expoziţia evidenţiază dezvoltarea unei dorinţe artistice şi spirituale pentru cunoaştere, specifice pentru perioada Renaşterii în Europa. În Asia, BMW susţine turneul lui Daniel Barenboim, "The West-Eastern Divan Orchestra". În plus, BMW Group este şi partener al Operei Naţionale din Guangzhou, al cărei design a fost realizat de Zaha Hadid.

În domeniul muzicii, BMW a demarat, cu începere din acest an, prima sa colaborare cu Orchestra Filarmonică din München. Compania a fost asociată cu orchestra pe parcursul unei perioade lungi, iar o strânsă cooperare pentru programul educaţional "SpielfeldKlassik" a fost stabilită împreună cu managerul Paul Müller şi cu directorul artistic Lorin Maazel, cel care a fost desemnat dirijor-şef al orchestrei pentru stagiunea 2012/2013.

BMW Group îşi va demonstra angajamentul cultural şi în alte oraşe din Germania unde BMW este prezent cu centre de producţie – susţinerea proiectelor locale are o lungă tradiţie în cadrul companiei. Lista proiectelor susţinute cuprinde, printre altele, Ergolding Kulturprogramm (program cultural), Afrikatage Landshut (Zilele Africii), Europäische Wochen Passau (Săptămânile Europene), Leipzig International Art Programme, festivalul de teatru "euro-scene" şi Bach-Archiv Leipzig e.V.

40 de ani de angajament cultural din partea BMW Group la nivel mondial

Artă contemporană

În 1972, trei picturi de mari dimensiuni – "Rot", "Gelb" şi "Blau" – au fost create de artistul Gerhard Richter special pentru foaierul sediului central al BMW Group din München. În acea perioadă au fost demarate primele proiecte culturale BMW de anvergură. Hervé Poulain a fost cel care a iniţiat ideea BMW Art Car în 1975, iar cel de-al 17-lea automobil din proiectul a fost realizat de Jeff Koons în 2010. Colecţia de fotografii "AutoWerke" (Uzine auto), cu lucrări semnate de artişti precum Thomas Demand, Thomas Struth, Candida Höfer şi Rineke Dijkstra, a fost oferită drept cadou Muzeului pentru Arte Vizuale din Leipzig, în cadrul festivităţilor de redeschidere a fabricii BMW din Leipzig, în 2005. BMW continuă să susţină numeroase muzee internaţionale şi galerii de artă – Academia de Arte Vizuale din München a oferit o sală expoziţională în care studenţii îşi pot prezenta lucrările şi creaţiile în mod individual. "MINI/Goethe-Institut Kuratorenresidenz Ludlow 38" a fost înfiinţat în 2011 pentru susţinerea tinerilor curatori şi dă şansa unor tineri artişti germani să lucreze timp de un an la New York. Aceasta reprezintă o continuare a cooperării de succes între MINI şi Institutul Goethe. Cele două părţi au lucrat din 2008 la deschiderea "Ludlow38" pentru expoziţia de artă contemporană în Lower East Side.

"Prix BMW" la Paris Photo sau "Premio de Pintura" în Spania, premiul curatorilor la Bienala Berlin sau Premiul Galeriei Naţionale din Berlin – toate acestea au ca obiectiv promovarea artiştilor tineri. În 2011, parteneriatele cu târgurile internaţionale de artă vor fi extinse: BMW va coopera, spre exemplu, cu Art Basel şi Art Basel Miami Beach, cu Frieze Art Fair din Londra, cu TEFAF din Maastricht, cu Hong Kong Fine Art Fair şi Art Toronto. În lista instituţiilor internaţionale de artă contemporană cu care BMW va coopera în acest an, se numără Centrul Pompidou (Paris), Muzeul Naţional de Artă Contemporană MAXXI din Roma, Bienala Europeană "Manifesta 8" (Spania) şi Premiul Naţional de Fotografie (Spania).

Muzică clasică şi jazz

Încă din 1979, BMW Group a pus bazele unuia dintre primele parteneriate public-privat din Germania – "Spielmotor e.V". Obiectivul era "să iniţieze şi să organizeze evenimente culturale la München". În 1988, Spielmotor a încorporat în programul său şi Bienala pentru Teatru şi Muzică Nouă de la München, după care a urmat festivalul de teatru dramatic SPIELART în 1995 şi festivalul de dans contemporan DANCE în 1998. Proiectul "Oper für alle" (Opera pentru toţi), distins cu multe premii, a demarat în 1997 în strânsă cooperare cu Operare de Stat din Bavaria şi a devenit în timp – conform primarului oraşului München, Christian Ude – "o eliberare civilă a oraşului München", cu peste 20.000 de vizitatori în fiecare an. În 2007, formatul a fost lansat şi la Berlin, sub numele "Staatsoper für alle" (Opera de stat pentru toţi), o colaborare comună cu Opera de Stat Unter den Linden. Pe lângă aceste proiecte, BMW a colaborat constant cu Orchestra de Cameră din München.

În domeniul muzicii jazz sunt susţinute festivaluri şi concerte în Brazilia, Japonia, Polonia, Republica Cehă, România (Festivalul Internaţional de Muzică de Cameră SoNoRo şi Festivalul de Jazz de la Gărâna), Ungaria, Slovacia, Mexic, Beirut, Praga, Africa de Sud şi Germania. Acest angajament este completat de Premiul BMW Welt Jazz care totalizează 15.000 de euro. Iniţiativele corporate ale BMW – Dixi Drivers, corul vocal de bărbaţi BMW şi orchestra de cameră BMW – au demonstrat devotamentul pe care angajaţii îl au de mai mulţi ani faţă de muzică. Prin partenerii internaţionali din 2011 se numără Orchestra Regală (Amsterdam), Orchestra Simfonică NHK (Tokyo), Opera Naţională din Lituania (LNA), Östersjöfestivalen – Festivalul de muzică clasică al Mării Baltice (Suedia), Orchestra din Paris (Paris), La Scala (Milano), Opera Naţională a Sloveniei şi Teatrul de Balet (Ljubljana), Opera din Irlanda (Dublin), Teatrul Balşoi (Moscova), Academia de Balet Goh (Vancouver) şi Opera Naţională din Guangzhou (China), al cărei design este semnat de Zaha Hadid.

Arhitectură şi design

Timp de aproape un secol, BMW Group a însemnat oameni care dezvoltă design pentru semenii lor. Sculptura şi instalaţia video "The Art of Car Design" (Arta designului unui automobil) au fost create în New Collection în strânsă colaborare cu "Pinakothek der Moderne" din München. În 2006, filiala independentă a BMW Group, Designworks USA, a deschis cel de-al treilea studio internaţional de design. În martie 2009, Adrian van Hooydonk a fost numit director de design al BMW Group. Împreună cu echipa sa, el a transpus în realitate filosofia de design, care are ca scop crearea de produse emoţionale şi fascinante. Muzeul BMW, redeschis în 2008, oferă un spaţiu modern care foloseşte inovaţii de arhitectură şi design pentru un spaţiu expoziţional unic.

Numeroase forumuri de discuţie şi proiecte internaţionale legate de design permit un dialog între experţi şi publicul interesat. În 2011, unul dintre partenerii internaţionali de design ai BMW Group va fi cel mai important muzeu de design al Italiei, Triennale Design Museum (Milano) care va găzdui "Forumul de design BMW Group" în cadrul Concorso d’Eleganza.

Când Karl Schwanzer a construit sediul central BMW, "Cei patru cilindri", în 1972, compania a ales, în mod cât se poate de conştient, un stil dinamic de construcţie care ulterior a fost continuat prin lucrările de pionierat în arhitectură realizate de Zaha Hadid la Leipzig, respectiv la BMW Welt în München de către Coop Himmelb(l)au. "Concours d’Architecture", care este organizat în Franţa cu începere din 1988, arată că BMW Group este şi un susţinător activ al tinerilor arhitecţi inovatori.

Despre Stefan Sagmeister

Stefan Sagmeister, născut în Austria, a studiat la Viena şi New York. A creat designul unor albume de muzică ale Rolling Stones, Talking Heads şi Lou Reed şi a devenit un artist renumit la nivel internaţional. Cartea „Sagmeister. Made you Look” a devenit un bestseller la nivel internaţional. Alături de două premii Grammy, artistul a primit distincţii internaţionale importante precum Lucky Strike Designer Award 2009 şi Cooper-Hewitt Communications Design Award 2005. Sagmeister este un artist care este prezentat în muzee şi galerii din întreaga lume. Lucrări create de Sameister Inc. au fost prezentate în expoziţii individuale în Zurich, Viena, New York, Berlin, Tokyo, Osaka, Praga, Köln şi Seul.

Bucuresti, 26.04.2011

{mosloadposition user9}

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *