free download 78 travel guides written by experts

BMW dezvolta faruri cu laser pentru automobile

După introducerea farurilor echipate integral cu LED începând cu noul BMW Seria 6 Coupe, luminile laser reprezintă următorul pas firesc în dezvoltarea tehnologiei farurilor pentru automobile.

În calitate de cel mai de succes producător premium la nivel mondial, BMW Group acordă o importanţă maximă tehnologiei avansate în toate domeniile producţiei de maşini. Inovaţiile exclusive şi evoluţiile tehnologice au asigurat mărcii BMW o poziţie de lider în ceea ce priveşte inovaţia. În domeniul luminilor exterioare pentru automobile, BMW se remarcă cu inovaţii în ceea ce priveşte, de exemplu, farurile adaptive echipate integral cu LED pentru BMW Seria 6 Coupe şi cu noi dezvoltări precum "Anti-dazzle High-Beam Assistant" (asistare a fazei lungi) sau "Dynamic Light Spot". Termenul "Dynamic Light Spot" se referă la un sistem de marcaj luminos care iluminează pietonii automat pentru a-i aduce astfel în atenţia conducătorului.

După tehnologia cu LED, luminile laser reprezintă următorul pas firesc în dezvoltarea farurilor pentru automobile. Inginerii BMW lucrează în prezent la introducerea în anii următori a luminilor cu laser ca viitoare tehnologie de pionierat pentru producţia de serie. Luminile cu laser vor putea facilita funcţii de iluminare complet noi, care să asigure o siguranţă mai mare şi un confort sporit, dar – în acelaşi timp – să contribuie semnificativ la economisirea energiei şi a combustibilului prin gradul ridicat de eficienţă.

Luminile laser produc fascicule luminoase virtual paralele.

Prin definiţie, iluminarea cu laser este diferită în mod radical de lumina solară, dar şi de diferite tipuri de surse de lumină artificială utilizate des în prezent. Pentru început, iluminarea cu laser este monocromatică, ceea ce înseamnă că fluxurile luminoase au aceeaşi lungime de undă. Este ceea ce se numeşte sursă de lumină "coerentă" – cu alte cuvinte, fluxurile au o defazare constantă. În consecinţă, iluminarea cu laser poate produce un fascicul aproape paralel cu o intensitate de 1.000 de ori mai mare decât a LED-urilor convenţionale. La farurile automobilelor, aceste caracteristici pot fi utilizate pentru a implementa funcţii complet noi. De asemenea, eficienţa de nivel ridicat a iluminării cu laser înseamnă că această tehnologie consumă mai puţin de jumătate din energia farurilor cu LED. Rezultatul: farurile cu laser economisesc combustibil.

Atunci când aceste surse de lumină sunt utilizate la automobile, intensitatea luminii cu laser poate fi proiectată pentru a nu reprezenta un risc pentru oameni, animale domestice sau sălbatice. Printre altele, acest lucru este posibil pentru că lumina nu este emisă direct, ci întâi este transformată într-o formă care este adecvată pentru utilizare în trafic pe şosea.

Lumina rezultată este extrem de luminoasă şi albă. De asemenea, este foarte plăcută privirii şi are un consum redus de energie.

În prezent, diodele laser sunt deja în uz în sectorul de consum.

Sigură în totalitate, tehnologia de iluminare laser are o gamă largă de aplicaţii, în industria aeronautică, militară sau foto-video, chiar dacă – în multe cazuri – faptul că în spate este folosită o astfel de tehnologie nu este scos în evidenţă. La automobile există oportunitatea de a sublinia avantajele iluminării LED atât prin calitatea produsului, dar şi prin design. Un alt avantaj al tehnologiei de iluminare cu LASER – unul pe care inginerii BMW intenţionează să-l folosească la maximum – este eficienţa intrinsecă de nivel ridicat. Acolo unde luminile LED generează numai 100 lumeni (unitatea de măsură a fluxului luminos) per watt, iluminarea cu LASER generează aproximativ 170 lumeni. Cu statistici ca aceasta, nu este deloc surprinzător că BMW intenţionează să folosească avantajele iluminării cu LASER pentru a spori eficienţa totală a automobilului. Prezentarea, în premieră, a acestei noi tehnologii va avea loc pe un prototip din noul sub-brand BMW i, BMW i8 Concept. BMW i se evidenţiază ca un concept premium care este puternic orientat spre dezvoltare durabilă, eficienţă şi inovaţie.

O altă particularitate a tehnologiei LASER, cu implicaţii importante, este dimensiunea diodelor individuale. Cu o lungime de numai 10 microni, diodele LASER sunt de 100 de ori mai compacte chiar şi decât celulele de formă pătrată utilizate la luminile LED convenţionale, a căror latură măsoară un milimetru. Atunci când sursele de lumină sunt integrate într-un automobil se deschide astfel o serie de noi posibilităţi. Inginerii BMW nu intenţionează să reducă în mod radical dimensiunile farurilor, chiar dacă acest lucru ar fi posibil, cel puţin la nivel teoretic. Pentru început obiectivul este de a păstra suprafaţa farurilor la dimensiunile convenţionale pentru a păstra acelaşi limbaj de design BMW, cu forma tipică a corpurilor de iluminat duble. Avantajele dimensiunilor mai mici ar putea fi utilizate pentru a reduce adâncimea farurilor, deschizând astfel noi posibilităţi pentru poziţionarea corpurilor de iluminat şi pentru designul caroseriei.

Iluminarea cu LASER: eficienţă şi siguranţă la nivel ridicat.

Siguranţa este un alt motiv important în dezvoltarea iluminării cu LASER pentru utilizare la automobile. În dezvoltarea de noi tehnologii BMW, siguranţa pentru toţi utilizatorii drumurilor şi fiabilitatea în utilizare cotidiană au importanţă maximă. O caracteristică pentru o iluminare sigură: înainte ca lumina din micuţele diode LASER să fie emisă pe şosea, fasciculul LASER, care are iniţial lumină albastră, este transformat, prin intermediul unui material de fosfor fluorescent – dispus în interiorul farului -, într-o lumină albă foarte luminoasă şi plăcută privirii. În consecinţă, în viitor va fi posibil să utilizăm lumina LASER pentru a implementa toate funcţiile de iluminare specifice BMW precum farurile adaptive, sistemul de proiectare "Dynamic Light Spot" şi "Anti-Dazzle High-Beam Assist". Va fi posibilă şi utilizarea iluminării LASER BMW pentru implementarea unor funcţii complet noi, cu un consum minim de energie.

Bucuresti, 01.09.2011

{mosloadposition user9}

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *