Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

BMW Art Car reinventată: artistul multimedia chinez Cao Fei duce colecţia în secolul XXI printr-o abordare digitală

bmw-art-car-18-by-cao-fei

Premiera mondială a celui mai nou BMW Art Car are loc la 31 mai, la Muzeul de Artă Minsheng din Beijing ● BMW M6 GT3 Art Car va concura în Cupa Mondială FIA GT de la Macao, în noiembrie 2017

Bucureşti/Beijing. Viitorul este acum: după contribuţiile lui Jeff Koons şi John Baldessari, Cao Fei (născută în 1978) este cel mai tânăr artist şi primul din China care creează un BMW Art Car. Prin folosirea tehnologiilor AR şi VR, reputatul artist chinez abordează viitorul mobilităţii precum condusul autonom, automobile zburătoare şi digitalizare. În prezenţa Dr. Ian Robertson, membru al Consiliului de Administraţie al BMW AG, şi a sute de invitaţi, dezvăluirea BMW Art Car #18 a fost sărbătorită la Muzeul de Artă Minsheng din Beijing, la 31 mai.

Dr Ian Robertson, membru al Consiliului de Administraţie al BMW AG: “Am fost încântaţi de decizia juriului independent, format din directori ai unor muzee internaţionale, de a o nominaliza pe Cao Fei. Considerat ca fiind un număr norocos în China, automobilul ei este a 18-a sculptură mobilă a colecţiei. Pentru proiectul ei, Cao Fei a ales o abordare captivantă şi fără precedent, încurajând privitorul să interacţioneze cu lucrarea de artă prin intermediul tehnologiei de ultimă oră. Aceasta este un BMW Art Car veritabil pentru secolul XXI!”

bmw-art-car-18-by-cao-fei
Cao Fei a comentat despre BMW Art Car: “Pentru mine, lumina înseamnă gânduri. Cu viteza gândurilor nu poate fi măsurată, #18 Art Car pune la îndoială existenţa limitelor minţii umane. Intrăm într-o nouă epocă, unde mintea controlează direct obiectele şi unde gândurile pot fi transferate, precum operaţiunile fără pilot şi inteligenţa artificială. Ce atitudini şi temperamente deţin cheia deschiderii porţii spre noua epocă?”

BMW Art Car #18 by Cao Fei

Activitatea lui Cao Fei este o reflecţie a vitezei schimbării din China, asupra tradiţiei şi viitorului. Prin proiectul BMW Art Car, ea intră pe o traiectorie de mii de ani, aducând un omagiu înţelepciunii spirituale străvechi din Asia pe măsură ce se răspândeşte rapid în cel de-al treilea mileniu. Artistul multimedia a abordat BMW Art Car într-o manieră tipică pentru practica ei artistică, construind un univers paralel. Corpul lucrării constă din trei componente diferite: un video ce se concentrează pe un practician spiritual ce călătoreşte în timp, augmented reality reprezentând particule de lumină colorate, accesibilă printr-o aplicaţie dedicată (App Store: cuvânt-cheie “BMW Art Car #18”), şi maşina de curse BMW M6 GT3 în culoarea sa originală, negru carbon. Aducând un omagiu structurii de fibră de carbon a şasiului de curse, utilizarea holistică a lui Cao Fei a unui negru nereflectorizant încorporează automobilul în posibilităţile lumii digitale.

În cadrul conceptului, implementarea artei video de către Cao Fei, precum şi augmented reality creează un mediu în care M6 GT3 este o parte esenţială. În lucrarea sa video, practicianul execută mişcări spirituale, au ecou în fluxuri colorate de lumină. Când aplicaţia este utilizată în incinta maşinii, sondele luminoase devin o instalaţie AR ce pluteşte deasupra şi în jurul BMW M6 GT3 – implicând spectatorul ca agent interactiv al participării. Această poveste reflectă asupra unei ceremonii spirituale tradiţionale ce este foarte comună în Asia, în care obiectele noi, precum automobilele, sunt binecuvântate, în acest caz urând succes maşinii şi pilotului. La un nivel mai larg, elementele de lumină reflectă ceea ce ochii nu pot vedea, iar mintea nu poate percepe.

De-a lungul celor trei ani ce au urmat anunţului, Cao Fei a luat parte la experienţe competiţionale, alături de pilotul Cyndie Allemann, în Elveţia în 2015. În timpul vizitelor multiple la sediul central, ea a lucrat îndeaproape cu inginerii, designerii şi specialiştii digitali ai BMW Group. Pentru cercetarea ei, artista a mers şi într-o vizită extinsă la uzina BMW din Tiexi.

Juriul

Juriul pentru al 18-lea Art Car a inclus următorii membri: Richard Armstrong (director – Muzeul Solomon R. Guggenheim, New York); Chris Dercon (fost director – Tate Modern, Londra); Juan Gaitán (director – Muzeul de Artă Contemporană Tamayo, Mexico City); Gabriele Horn (director – Berlin Biennale, Berlin); Udo Kittelmann (director – Nationalgalerie Staatliche Museen zu Berlin); Dr. Matthias Mühling (director – Städtische Galerie im Lenbachhaus, München); Hans-Ulrich Obrist (director artistic – Galeria Serpentine, Londra); Shwetal A. Patel (Bienala Kochi-Muziris, India); Beatrix Ruf (director – Muzeul Stedelijk, Amsterdam); Bisi Silva (director – Centrul pentru Artă Contemporană, Lagos); Philip Tinari (director – Centrul Ullens pentru Artă Contemporană, Bejing) şi Adam D. Weinberg (director – Muzeul Whitney de Artă Americană, New York).

Declaraţie comună a juriului internaţional despre proiectul BMW Art Car al lui Cao Fei: “În practica sa artistică, Cao Fei interacţionează cu mai multe dimensiuni diferite. În lumea artei internaţionale, ea este renumită pentru explorarea realităţilor virtuale şi a platformelor digitale în lucrările ei, în timp ce aduce în cele din urmă naraţiunea înapoi în lumea analogică. Nu suntem surprinşi că a ales un scenariu care, pe de-o parte, este imaginar, chiar fictiv, după care, pe de altă parte, este foarte concret şi fizic”.

Declaraţii cu ocazia premierei mondiale a BMW Art Car #18

Al 18-lea BMW Art Car a fost dezvăluit în prezenţa lui Olaf Kastner (preşedinte şi director executiv al BMW Group, regiunea China), Jens Marquardt (director BMW Motorsport), Augusto Farfus (pilot oficial BMW Motorsport) şi Fan Di’an (preşedinte al Academiei Centrale de Arte Frumoase din China).

Olaf Kastner, preşedinte şi director executiv al BMW Group, regiunea China: “Suntem mândri să prezentăm primul BMW Art Car creat de un artist chinez, Cao Fei, care este de departe şi cel mai tânăr. Ea este un exemplu solid al angajamentului BMW Group de a promova noua generaţie emergentă de artişti chinezi. Nu numai că suntem activi în modelarea viitorului mobilităţii, ci şi în dezvoltarea unor relaţii sociale puternice cu China prin iniţiative de implicare culturală, datând din urmă cu 11 ani. China se confruntă cu evoluţii uriaşe şi rapide, în special în peisajul digital. Al 18-lea BMW Art Car aduce un omagiu schimbărilor înfloritoare din societatea chineză.”

Jens Marquardt, director BMW Motorsport: “Al 18-lea BMW Art Car se potriveşte perfect cu această eră. Cao Fei a făcut pasul logic prin crearea primului Art Car digital din istorie. Experienţa augmented reality face ca BMW M6 GT3 să fie unic. Pentru toţi cei implicaţi la BMW Motorsport a fost interesant şi fascinant să lucreze cu Cao Fei şi echipa i în cadrul acestui proiect. Aceasta face ca 2017 să fie un an foarte special în istoria BMW Art Cars. Prima dată, BMW M6 GTLM Art Car al lui John Baldessari a fost pe circuit la Daytona, iar la finalul sezonului vine Art Car #18 al lui Cao Fei în Macao. Aceasta face ca tradiţia BMW Art Cars să fie mai vie ca niciodată.

Augusto Farfus, pilot oficial BMW: “Este o mare onoare pentru mine să pilotez BMW Art Car al lui Cao Fei, al 18-lea membru al colecţiei BMW Art Car. Sunt foarte mândru că am primit şansa de a pilota al doilea Art Car în acest an. Acest lucru este absolut unic pentru un pilot de curse. Aştept cu nerăbdare să pătrund mai mult în acest proiect şi să descopăr mai multe despre ideile artistei şi filosofia ei din spatele acestora.”

Fan Di’an, preşedinte al Academiei Centrale de Arte Frumoase din China: “Prin crearea celui de-al 18-lea BMW Art Car prin augmented reality ca instalaţie multimedia, realizarea lui Cao Fei rezonează cu evoluţiile uriaşe şi rapide ale Chinei din ultimele decenii, precum globalizare, urbanizare şi digitalizare, care impulsionează dezvoltarea înfloritoare a artei contemporane din China. Într-o lume din ce în ce mai digitalizată, tehnologia a devenit un mijloc important pentru creaţia artiştilor. Sunt încântat să văd că artiştii din China sunt în avanposturile artei digitale.”

BMW M6 GT3 pe circuit

Cu începere din 2016, BMW M6 GT3 este modelul cel mai important al portofoliului BMW Motorsport destinat curselor de client. Maşina este propulsată de un motor V8 de 4,4 litri, cu tehnologie M TwinPower Turbo Technology, care generează 585 CP – toată maşina cântărind mai puţin de 1.300 de kilograme. Caracteristicile tehnice ale BMW M6 GT3 sunt şi conceptul de propulsie, transmisia secvenţială de curse, cu şase trepte, şi electronica de înaltă performanţă specifică motorsportului. În 2016, modelul GT a avut un start excelent, dovedind de la început că este un învingător. Maxime Martin (Belgia), Alexander Sims (Marea Britanie) şi Philipp Eng (Austria) au dus BMW M6 GT3 spre victorie în cursa de 24 de ore de la Spa-Francorchamps (Belgia). În plus, echipele private şi piloţii privaţi BMW au acumulat mai multe victorii şi titluri de-a lungul sezonului, la comenzile acestui model. Versiunea GTLM a maşinii concurează în IMSA WeatherTech SportsCar Championship. Sims, Bill Auberlen (SUA), Augusto Farfus (Brazilia) şi Bruno Spengler (Canada) au pilotat BMW M6 GTLM Art Car al lui John Baldessari la cursa de 24 de ore de la Daytona (SUA). Încă o dată, Farfus va fi cel care va pilota un Art Car, de data aceasta creat de Cao Fei, la Cupa Mondială FIA GT de la Macau (China).

Dimensiuni:
Lungime:                       4.944 mm
Lăţime:                          2.046 mm
Ampatament:               2.901 mm
Masă:                             sub 1.300 kg (fără pilot, în funcţie de regulament)
Motor:
Model:                           bazat pe motorul de serie S63 şi modificat uşor pentru cerinţele specifice ale motorsportului; cu tehnologie M TwinPower Turbo
Tip:                                V8
Capacitate:                   4.395 cmc
Performanţe:               până la 585 CP (în funcţie de clasificare)
Alimentare cu ulei:     Sistem cu ulei, bazat pe carter uscat, dezvoltat special de BMW Motorsport
Viteză maximă:            aprox. 280 km/h

Colecţia BMW Art Car

Cu începere din 1975, 19 artişti din lumea întreagă au creat BMW Art Cars pe baza automobilelor BMW contemporane. Colecţia a fost inaugurată când pilotul şi pasionatul de artă francez Hervé Poulain, în colaborare cu directorul BMW Motorsport de la acea vreme, Jochen Neerpasch, i-a cerut prietenului său, artistul american Alexander Calder, să creeze designul unei maşini. Rezultatul a fost un BMW 3.0 CSL, care, în 1975, a concurat în cursa de 24 de ore de la Le Mans şi care a devenit imediat o favorită a spectatorilor: colecţia BMW Art Car lua naştere. Domiciliul colecţiei BMW Art Cars este Muzeul BMW din München. În plus, modelele călătoresc pretutindeni în lume pentru a fi expuse la expoziţii şi în muzee.

În noiembrie 2015, în cadrul unui eveniment organizat la Muzeul Solomon R. Guggenheim, BMW Group a anunţat numele celor doi artişti care vor crea următoarele BMW Art Cars. Pe lângă artistul media Cao Fei, emblematicul artist american John Baldessari a creat designul unui BMW M6 GTLM, cei doi alăturându-se unei liste de artişti renumiţi precum Alexander Calder, Frank Stella, Roy Lichtenstein, Andy Warhol, Ernst Fuchs, Robert Rauschenberg, M. J. Nelson, Ken Done, Matazo Kayama, César Manrique, A. R. Penck, Esher Mahlangu, Sandro Chia, David Hockney, Jenny Holzer, Olafur Elíasson şi Jeff Koons. După premiera mondială ce a avut loc la 30 noiembrie 2016, în cadrul Art Basel Miami Beach, BMW Art Car by John Baldessari a concurat în legendara cursă de 24 de ore de la Daytona, ce a avut loc la 28-29 ianuarie 2017.

BMW Art Car va fi prezentat la Muzeul de Artă Minsheng din Beijing, la 1 iunie. Pe parcursul verii, instalaţia multimedia va fi expusă la BMW Experience Shanghai, un centre de experienţe de brand şi condus, înainte ca BMW M6 GT3, o maşină care oferă 585 CP, să-şi dovedească potenţialul pe circuit la Cupa Mondială GT de la Macau, în perioada 17-19 noiembrie 2017. O experienţă virtuală a BMW Art Car al artistei va fi expusă la UBS Forum în timpul Art Basel din iunie 2017.

Despre Cao Fei

Născută în 1978, la Guangzhou, Cao Fei este unul dintre cei mai inovatori tineri artişti chinezi ce a ajuns pe scena internaţională. În prezent trăieşte în Beijing şi combină comentariile sociale, estetica populară, referinţele la suprarealism şi convenţiile documentare în filmele şi instalaţiile ei. Activitatea ei reflectă schimbările rapide şi haotice ce se petrec în societatea chineză din prezent. Şi-a expus lucrările şi proiectele la Galeria Serpentine, Tate Modern (Londra); New Museum, Muzeul Guggenheim, MoMA (New York); Palais de Tokyo şi Centre Pompidou (Paris). Proiectele recente din 2016 ale lui Cao Fei includ prima sa retrospectivă la MoMA PS1. În plus, Cao Fei a primit Premiul Chinei pentru Artă Contemporană (CCAA), Cel mai bun tânăr artist în 2006 şi Cel mai bun artist în 2016; Premiul Piedra de Sal la Bienala Cuenca în 2016.

Despre angajamentul cultural al BMW Group

De aproape 50 de ani, BMW Group a iniţiat şi s-a implicat în peste 100 de proiecte culturale la nivel mondial. Compania pune accentul principal pe implicarea de durată în arta modernă şi contemporană, pe muzica jazz şi cea clasică, precum şi pe arhitectură şi design. În 1972, trei picturi de mari dimensiuni semnate de Gerhard Richter au fost create special pentru a fi expuse în foaierul sediului central BMW Group de la München. De atunci, artişti precum Andy Warhol, Jeff Koons, Daniel Barenboim, Jonas Kaufmann şi arhitecta Zaha Hadid au cooperat cu BMW. În 2016 şi 2017, artista Cao Fei din China şi americanul John Baldessari au creat două noi automobile pentru colecţia BMW Art Car. Pe lângă iniţiativele comune precum BMW Tate Live, BMW Art Journey şi concertele “Opera for All” din Berlin, München şi Londra, compania este şi partener al unor muzee şi expoziţii de artă de renume, precum şi al unor orchestre şi opere de pe mapamond. BMW Group garantează libertatea absolută de creaţie în toate activităţile culturale în care este implicată – acest aspect este esenţial pentru lucrări de artă revoluţionare, ca şi pentru inovaţiile importante într-o afacere de succes.

În România, BMW a consolidat parteneriate de tradiţie cu Festivalul de muzică de cameră SoNoRo. La nivel naţional, prin reţeaua de dealeri BMW, sunt susţinute o gamă largă de proiecte culturale, aşa cum este Festivalul de Teatru de la Sibiu.

By Liliana Kipper

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.