Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Banca Transilvania în creștere accelerată a valorii de brand. Valoarea globală a brandurilor bancare se contractă pentru prima oară în ultimul deceniu

Brand Finance Banking 500 2020
  • Banca Transilvania urcă cu 100 de locuri în clasamentul Brand Finance Banking 500 2020 ranking
  • Pentru prima oară dupa 2009, valoarea cumulată a celor mai valoroase 500 de branduri bancare a scăzut față de anul precedent – de la 1360 miliarde USD la 1330 miliarde USD
  • Banca ICBC (China) reține titlul de cel mai valoros brand bancar, depășind pragul de 80 miliarde USD – iar alte patru bănci din China se plasează pe primele zece poziții
  • Cinci bănci din SUA sunt în top 10 (cu Wells Fargo cea mai bine plasată, pe locul 5), deși sectorul bancar american a scăzut cu 5
  • QNB (Qatar National Bank) domină în Orientul Mijlociu, cu o creștere de 20%
  • Bancile europene în ansamblu scad cu 7%, mai mult decât alte regiuni, cu câteva bănci majore înregistrând scăderi semnificative
  • Bancile BCA (Indonezia) si Sberbank (Russia) înregistrează cel mai mare rating BSI (Brand Strength Index) de AAA+

Londra. Banca Transilvania urcă 100 de poziții în clasamentul Brand Finance Banking 500 2020, până pe locul 339, pe valul dezvoltării organice și al consolidării achizitiei Bancpost. Comparativ cu anul trecut, Banca Transilvania este în top 10 global ca ritm de creștere al valorii și al fortei brandului – cu o creștere de 53% în valoarea de brand, până la 370 milioane USD, și intrand pentru prima dată în teritoriul ‘triplu-A’ cu indicele de forță a brandului (AAA-).

România este reprezentată în acest an de două bănci în clasamentul Banking 500, BRD intrând pe locul 434 cu o valoare de 234 milioane USD.

„Brandul Banca Transilvania culege roadele orientării către segmentul IMM, care este cel mai dinamic segment al economiei românești, precum și ale unor achizitii bine gândite și bine executate, adiacente dezvoltării organice. Banca este bine plasată, inclusiv prin pașii pe care îi întreprinde în extinderea regională, pentru a naviga un mediu economic intern mai stabil dar în decelerație.” Mihai Bogdan, Managing Director Brand Finance Romania

Brand Finance Banking 500 2020

În plan global, pe fundalul condițiilor economice incerte, al provocărilor geo-strategice și al disrupției cauzate de Brexit, valoarea de brand cumulată a celor mai valoroase 500 de branduri bancare globale a scăzut pentru prima dată de la criza financiară – conform raportului firmei independente de evaluare Brand Finance.

Astfel, valoarea totală a clasamentului Brand Finance Banking 500 înregistreaza prima contracție anuală din 2009 încoace, de la 1360 miliarde USD în 2019 la 1330 miliarde USD în acest an.

Evoluția este însă inegală, cu branduri din piețele mature precum USA, Europa, Japonia și chiar China în stagnare sau scădere – în timp ce multe branduri bancare din piețele emergente (în special Asia de Sud-Est, Orientul Mijlociu, Africa și America Latină) – demonstrând o performanță robustă.

China conduce, SUA egalează

Cu o creștere modesta de 1%, ICBC își pastreazaă poziția de cel mai valoros brand bancar al lumii, depășind pragul de 80 miliarde USD – urmată de China Construction Bank, Agricultural Bank of China și Bank of China, care, deși au scazut în valoare, ocupă pozițiile 2-4 în clasament.

În continuare, top 10 este dominat de băncile din China și SUA, fiecare țară reprezentată de câte cinci bănci, în timp ce Europa are doar patru reprezentanți în top 20. De altfel, băncile din China și SUA generează împreună peste 50% din valoarea totală a clasamentului Banking 500.

Cel mai valoros brand bancar american rămâne Wells Fargo (pe locul 5 global, 40,9 miliarde USD), iar JPMorgan intră în top 10 după o creștere de 15%.

Problemele Europei

Cumulat, Bancile Europene au pierdut 7% în valoare, mai mult decât oricare altă regiune; HSBC iese din top 10 după o scădere de 4%, iar scăderile de valoare au afectat bănci de renume ca Deutsche Bank (-17%), UBS (-14%), BNP Paribas (-10%), Barclays (-8%), și Credit Suisse (-8%).

Pe de altă parte, așa numitele ‘challenger banks’ sunt în ascensiune – de exemplu Virgin Money crește cu 49%, iar Shawbrook cu 73%.

De asemenea, anumite bănci din Europa Centrală și de Est continuă un trend pozitiv: Banca Transilvania (+53%), OTP Bank (Ungaria) (+33%) și VTB Bank (Russia) (+32%).

David Haigh, CEO Brand Finance, comenteaza:
“Challenger banks, cu o cultură de inovație și flexibilitate, au devenit o amenințare serioasă pentru băncile tradiționale, care încep să piardă teren vizibil în valoarea de brand.”

Orientul Mijlociu și Asia

QNB (Qatar National Bank), cea mai mare bancă din Orientul Mijlociu, cu o valoare de brand de 6 miliarde USD, are un avans de peste 50% față de următorul clasat din regiune – și asta în ciuda embargoului regional care a afectat Qatar.

Vietnam este piața cu cea mai rapidă creștere în valoarea brandurilor bancare, datorată in principal strategiei guvernamentale de întărire a capitalizării și transparenței în sectorul bancar; de altfel, una din băncile cu cea mai rapida creștere este Vietcombank, cu 99%.

Cele mai puternice branduri bancare

Pe lângă calcularea valorii, Brand Finance determină şi forţa relativă a brandurilor (Brand Strength). În acest scop, analizăm investiția de marketing, brand equity (reputația acumulată cu clienții, consumatorii, angajații și alte părți interesate) și respectiv impactul acestora în performanța de piață. Alături de rezultatele financiare, forța brandului este un factor determinant al valorii brandului.

Conform acestor criterii, banca indoneziană BCA, care a devenit una dintre cele mai admirate companii asiatice, este cel mai puternic brand bancar – urmată de banca rusească Sberbank. Interesant de remarcat că top 10 cele mai puternice branduri bancare provin din afara spațiului SUA/Europa, respectiv din Indonezia, Rusia, Africa de Sud, Malaezia, Singapore, China și Australia.

By Liliana Kipper

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.