Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

At Your Service – Art And Labour

o expoziție despre artă și tehnologie

27 martie – 15 octombrie, Muzeul Tehnic Zagreb

Doi artiști din România și Republica Moldova își expun lucrările la Muzeul Tehnic din Zagreb, în cadrul expoziției „AT YOUR SERVICE – ART AND LABOUR”, un demers artistic care aduce în discuție atât oportunitățile, cât și riscurile formelor contemporane de muncă. Organizată de Fundația ERSTE împreună cu Muzeul Tehnic din Viena, „AT YOUR SERVICE – ART AND LABOUR” este o expoziție eclectică ce prezintă sinergia dintre artă și tehnologie, analizând într-o manieră originală impactul mecanizării asupra vieții oamenilor, în contextul actualei situații economice și sociale din regiune. Evenimentul de deschidere a avut loc pe 27 martie și expoziția poate fi vizitată până pe 15 octombrie 2014. Capitala Croației este al treilea oraș din Europa care găzduiește această expoziție, după două prezentări de succes la Viena și Steyr.

Pentru expoziție, artiștii Daniel Knorr (România), Pavel Braila (Republica Moldova), Anna Jermolaewa (Rusia) și Ulrike Lienbacher (Austria) au fost invitați să transpună în creații artistice procesele de muncă. Spectrul artistic este completat de filmulețe realizate de către Harun Farocki, Adrian Paci și Anne Tallentire.

La inaugurarea expoziției artistul Pavel Braila din Republica Moldova a avut o reprezentație artistică prin care a adus un omagiu mașinii de scris, invitând oameni calificați în dactilografiere să lucreze simultan la mașini de scris vechi. Aceeași intervenție artistică a fost și la evenimentul de deschidere al expoziției din Austria și înregistrarea video a obținut Premiul Celeste 2013 la categoria Animație & Video.

Ink Ribbon Fingerprints from Pavel Braila on Vimeo.

În contextul evoluțiilor actuale pe piața muncii, operele acestor artiști încearcă să ofere răspunsuri la următoarele întrebări: Care au fost etapele procesului de transformare a muncii? Când este munca un privilegiu și când este o povară? Care sunt efectele atunci când procesele de lucru sunt automatizate? Reprezintă societatea noastră, bazată pe cunoaștere și economie, viitorul vieții noastre profesionale? Ce înseamnă să fii flexibil și mobil? Cum afectează munca și somajul stima de sine?

“Această colaborare ne-a dat șansa de a invita artiștii să creeze noi opere de artă care împreună creionează o imagine extrem de diversă a condițiilor actuale de muncă și aduc în discuție și aspectele istorice care au determinat transformările de pe piața muncii. Aceste lucrări se axează pe problemele socio-politice curente, cum ar fi migrația și flexibilitatea pieței de muncă. Totodată explorează diferențele dintre procesele de muncă ce necesită cunoștințe aprofundate și un grad înalt de tehnologizare și procesele de muncă bazate intensiv pe personal, cum sunt cele din servicii”, a declarat Christiane Erharter, co-curator al expoziției, Fundația ERSTE.

Unii dintre artiști provin din familii de migranți sau din Europa de Est și cunosc foarte bine realitatea descrisă în lucrările lor:

Pavel Braila
Născut la Chișinău (Republica Moldova), locuiește la Berlin și Chișinău.

Un tribut adus mașinii de scris: Amprentele digitale pe panglica de cerneală, 2012
Instalație, film

Braila consideră că anumite tipuri de muncă și anumite tipuri de mașini sunt create sau eliminate ca urmare a dezvoltării tehnologice. O tastatură supradimensionată, în care sunt suprapuse o mașină de scris și un calculator, oferă modelul pentru legăturile asociative din filmul lui Braila: de la anecdote referitoare la dezvoltarea mașinii de scris până la apariția de noi profesii și emanciparea femeii, precum și crearea de rețele digitale între om și mașină.

Pantofi pentru Europa, 2002
Film

În lucrarea sa video “Pantofi pentru Europa”, Braila atrage atenția asupra unui aspect geopolitic. La o staţie de cale ferată la frontiera între Republica Moldova şi România el a filmat o scenă care are loc pe timp de noapte şi implică niște condiții grele de muncă. Datorită diferenţelor istorice de ecartament între căile ferate, aplicate în Rusia sau Uniunea Sovietică şi în Europa de vest de frontieră, vagoanele de cale ferată trebuie să fie schimbate pe boghiuri adecvate.

Anna Jermolaewa
Născută la Sankt Petersburg (Rusia), locuiește la Viena.

Calea ferată din Nord, 2012
Instalație video

Jermolaewa a vorbit cu navetiștii despre viața lor profesională, despre ce îi determină să facă naveta precum și aspecte despre viața lor personală și de familie. Trei dintre aceștia au fost portretizați în filmulețe în care își spun povestea: ei sunt navetiștii care se ocupă de persoane dn Austria ce au nevoie de îngrijire la domiciliu.

Daniel Knorr

Născut la București (România), locuiește la Berlin.

Robotul interactiv care cerşește, modelul Alpha & Beta, 2012

Instalație

Robotul lui Knorr are o sarcină foarte specială, este un robot interactiv care cerşește și câștigă „bani” în cadrul Muzeului. Având la baza instalaței sale legea formulată de autorul de science fiction Isaac Asimov, conform căreia "Un robot trebuie să îşi protejeze propria existenţă”, Daniel Knorr folosește banii câştigaţi de roboți din cerşit pentru reparaţii sau pentru producerea de noi roboţi. Scopul final al lui Knorr este de a produce robotul cerșind pentru linii de producție industrială.

Ulrike Lienbacher
Născută la Oberndorf, Salzburg, locuiește la Viena (Austria).

Elite | Corpuri, 2012
Instalație, film

Lienbacher explorează corpul uman în legatură cu aspectele legate de optimizare, standardizare, de supraveghere și de performanță. În filmul său corpul uman profund marcat de activități de muncă grele este înlocuit de către un corp tonifiat, pe deplin instruit. Lienbacher prezintă un corp modelat la o sală de gimnastică, incluzând gantere și greutăți din materiale externe. În cooperare cu Vienna Porcelain Manufactory Augarten, Ulrike Lienbacher a reprodus în porțelan aceste obiecte la scară reală. Sportul și munca sunt asociate și în alte filme suplimentare.

Detectivii, 2012
Instalație

Această operă de artă a lui Lienbacher se referă la controlul din afară. Ea a introdus în interiorul Muzeului un număr mare de oglinzi utilizate în hale industriale pentru a monitoriza lucrătorii. Oglinzile se rotesc aleatoriu asemeni unor instrumente de observare anonime controlate de o mână invizibilă.

Harun Farocki

Născut la Nový Jičín (Cehia), locuiește la Berlin.

Comparație printr-un al treilea, 2007
Film

Într-o dublă proiecție Farocki prezintă diferite metode de lucru utilizate în Africa, Asia și Europa pentru fabricarea de cărămizi și construirea de clădiri. Deși fabricarea este acum din ce în ce mai automatizată, diverse stadii de producție continuă să ruleze în paralel. Filmul pune la îndoială acceptarea cursului firesc al producției automatizate prezentate aici – dar fără a face o judecată de valoare.

Adrian Paci
Născut la Shkoder (Albania), locuiește la Milano.

Aprinde Lumina, 2004
Film

În fiecare zi zeci de oameni fără loc de muncă se adună în orașul albanez Shkoder, în speranța că cineva le va da de lucru. În filmul lui Paci acești căutători de locuri de muncă pornesc generatoare și folosesc becuri pentru a ilumina propriile chipuri resemnate. Energia generată evidențiază literalmente situația lor dificilă, forța lor de muncă neexploatată.

Anne Tallentire

Născută în Co. Armagh (Irlanda de Nord), locuiește la Londra.

Drift:Schema XII, 2002/2012
Film

Filmat în diferite momente ale zilei și noaptea, filmul lui Tallentire se concentrează pe activități de multe ori trecute cu vederea de oamenii care lucrează în districtul financiar din Londra. Filmul înfățișează oameni a căror muncă este necesară pentru buna funcționare a orașului, iar problema pe care o ridică este legată de felul în care sunt percepute tipurile de muncă, de faptul că unele se bucură de mai multă atenție, în timp ce altele trec aproape neobservate.

Echipa de proiect / Muzeul Tehnic Viena: Elisabeth Limbeck-Lilienau, Christine Lixl, Roswitha Muttenthaler

Curatori: Silvia Eiblmayr (curator și membru al consiliului consultativ de arta al "Kontakt. Colecția de Artă a Grupului Erste și a Fundației ERSTE) și Christiane Erharter (curator in cadrul programului Cultură al Fundației ERSTE)

Pentru informații suplimentare vă rugăm accesați: //tehnicki-muzej.hr/.

Bucuresti, 31.03.2014
{mosloadposition user9}
By Liliana Kipper

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.