Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Apple se raspandeste ca un virus, atingand un venit de 100 de miliarde USD

Peter Garnry, Equity Strategist, Saxo Bank

Apple a reușit din nou să distrugă estimările analiștilor cu 33%, întrucât compania a atins venituri de 100 de miliarde USD, având 12 luni de vânzări record cu iPhone și iPad, cu o cerere record în special din China.

“Care este cel mai rezistent parazit? Bacteria? Virusul? Viermele intestinal?

O idee. Rezistentă. Extrem de contagioasă. Odată ce o idee a pus stăpânire pe creier, este aproape imposibil de eradicat. O idee care este pe deplin conturată – complet înțeleasă – care se fixează, chiar acolo pe undeva.”

Citatul de mai sus este din filmul Inception, dar reflectă destul de bine impactul pe care îl are Apple în în lume, în momentul de față. Produsele sale, precum iPod, iPhone sau iPad, se vând la rate de creștere vertiginoase, comparabil cu un virus extrem de contagios. Din ce în ce mai multe persoane sunt “infectate” cu “virusul Apple” (în prezent, consumatorii chinezi par a fi cei mai infectați).

Veniturile companiei de 100 de miliarde USD acumulate în 12 luni (a se vedea graficul de mai jos), depășesc rata de creștere în ultimele 12 luni ale Microsoft. Rata de creștere YoY (Year over year) a Apple pe ultimele 12 luni a fost de 76% în acest trimestru. Din al treilea trimestru al anului 2009, această rată a accelerat, de fapt, în ciuda creșterii exponențiale în mărime nominală a companiei. Cu greu poți găsi o poveste asemănătoare legată de creștere în ultimii 150 de ani, dacă ții cont de mărimea companiei. Este cu adevărat unic!

O lecție învățată de așa zișii investitori

Câștigurile din acțiunile Apple sunt o poveste clasică în stilul lui Philip Fisher despre creștere și cum poți să te înșeli amarnic, atunci când rămâi fidel strict unei viziuni hardcore învechite a investitorilor în valori. În primul rând, priviți în graficul de mai jos ratele de creștere YoY ale Apple în EPS și rata P/E, începând cu al patrulea trimestru a anului 2003.

Dacă ai fi fost un investitor clasic, ai fi respins complet acțiunile în vara anului 2004, când se vindeau cu aproximativ 17 dolari pe acțiune cu o rată P/E de 60, având argumentul că nicio companie nu are valoare de cumpărare la aceste niveluri nebune. Nici măcar în cazul în care compania crește YoY la aproximativ 300%. Investitorul în valori ar fi spus același lucru în trimestrul trei al anului 2006, când acțiunile se vindeau cu aproximativ 77 de dolari, un profit de 350%, începând cu vara anului 2004, când rata P/E era de 34 și creșterea YoY a EPS a încetinit la 46%. Această poziție a investitorilor ar fi fost menținută până când rata P/E ar fi atins pragul de 12 la sfârșitul lui 2008 (rata de creștere YoY a Eps la 62%), când acțiunile se vindeau cu 86 de dolari (în acest moment, investitorul în valori ar fi pierdut 405% profit în doar patru ani). Chiar și astăzi, probabil că unii investitori nu ar fi dispuși să plătească în jurul valorii de 16 P/E pentru Apple, în ciuda creșterii ratei YoY a EPS până la 76%, deoarece evaluarea este mai mare decât piața generală și creșterea va încetini în viitor. Da, creşterea va încetini, dar chiar şi la jumătate din rata de creştere actuală, compania este ieftină. În cazul în care un investitor a respins acțiunile în valoare de 17 USD, din cauza unei evaluări abstracte a ratei P/E, fără a ține cont de R&D, produsele și managementul său, atunci el/ ea ar fi pierdut 2250% profit, începând cu vara anului 2004. Acum, merită să te gândești la asta!

Greșeala clasică pe care un investitor ar fi făcut-o cu Apple a fost să o judece în special din perspectiva evaluării, fără a lua în considerare, așa cum Philip Fisher ar fi susținut, R&D, (potențialul) de dezvoltare a produsului, abilitățile de management etc., care joacă un rol semnificativ în creșterea acțiunilor.

Pe vremea lui Fisher, Texas Instrument și IBM erau Apple-ul din prezent. Ideea de la Apple a fost faptul că o rată P/E de 60 în 2004 nu însemna mult, pentru că potențialul era atât de mare. Pentru investitorii în valori, este un exerciţiu exelent: să își mute, câteodată, atenția de la foaia de bilanţ şi să se uite la produse şi management. Făcând acest lucru, vor descoperi, uneori, că un P/E de 35 este acceptabil.

Bucuresti, 22.07.2011

{mosloadposition user9}
By Liliana Kipper

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.