Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

ANCOM propune viziunea strategica pentru comunicatiile digitale din 2020

”Daca v-ar fi spus cineva in 2007, cand am intrat in UE, ca isi doreste ca in cativa ani sa avem cele mai performante retele fixe de pe continent, i-ati fi spus probabil ca viseaza. Acum, avem cele mai performante retele fixe din Europa, cu cea mai larga raspandire din Europa si la cele mai mici preturi din Europa. Si cu toate acestea, continuam sa ne batem pe ultimele locuri la conectivitate, la utilizarea internetului. Desi competentele noastre pe conectivitate sunt limitate, putem actiona indirect. Concurenta serveste cel mai bine utilizatorii, iar cresterea conectivitatii nu se poate face la preturi mari. De aceea, operatorii trebuie sa fie cat mai eficienti posibil. Iata trei elemente de viziune strategica a ANCOM, pe care le consultam azi”, a declarat Catalin Marinescu, presedintele ANCOM cu ocazia celei de-a 20-a editie a expo-conferintei “Ziua Comunicatiilor”, unde ANCOM a lansat in consultare publica proiectul documentului de pozitie ”Strategia ANCOM pentru comunicatiile digitale 2020”.

Ce cuprinde Strategia?

Documentul supus consultarii publice contine o analiza-diagnostic a situatiei actuale in sectorul comunicatiilor, insotita de o trecere in revista a perspectivelor si tendintelor de viitor. Pe baza acestor elemente sunt formulate prioritatile strategice si propuse principalele directii de actiune ale ANCOM pentru urmatorii 5 ani.

Analiza strategica urmeaza adoptarii in 2015 a unor politici si strategii sectoriale importante pe plan national si european, vine in contextul intrarii in vigoare a Regulamentului UE privind internetul deschis si eliminarea roamingului in Europa si se desfasoara odata cu dezbaterile privind revizuirea cadrului european de reglementare a comunicatiilor si cu transpunerea in Romania si aplicarea in practica a masurilor privind reducerea costurilor retelelor de banda larga.

Situatia actuala

Analiza-diagnostic pe teme strategice a ANCOM arata ca piata romaneasca de comunicatii are un profil concurential bazat in continuare pe infrastructuri, pe retele performante aflate in expansiune puternica (retelele mobile LTE) sau modesta (retelele fixe). Pe fondul unor tarife competitive, consumul de telefonie mobila si internet fix inregistreaza valori consistente, in timp ce alte servicii, precum internetul mobil, se afla in plin avant. Cresterea bazata pe dezvoltare tehnologica a performantelor retelelor nu s-a epuizat, iar masuri pentru stimularea partajului activelor si facilitarea accesului la infrastructurile existente vor alimenta cresterea performantelor si extinderea retelelor cu investitii mai mici.

Cu toate acestea, utilizarea serviciilor de acces la internet, in special in afara zonelor dens populate, este o problema serioasa. Deficitul de conectivitate este mare si in crestere fata de media UE pe anumite segmente. Cheltuielile cu telecomunicatiile au o pondere mare in bugetele gospodariilor.

Cum e probabil sa arate viitorul?

·         cererea de servicii digitale va ramane neuniforma si eterogena in Romania, vom avea utilizatori care consuma din ce in ce mai mult pe tot mai multe aparate conectate, dar si non-utilizatori;

·         cresterea extensiva a internetului mobil, bazata pe cresterea numarului de utilizatori si extinderea zonei de acoperire, va deveni intensiva, bazata pe cresterea traficului odata cu reducerea tarifelor si cu imbunatatirea calitatii conexiunilor;

·         frontierele dintre serviciile de comunicatii electronice traditionale si serviciile online („aplicatii”) se vor estompa, pe masura migrarii serviciilor in online;

·         colaborarile concurentiale intre operatori vor fi tot mai frecvente si sub forme tot mai avansate si mai flexibile;

·         operatorii de comunicatii vor integra afaceri si in alte domenii, care permit exploatarea avantajelor de pe piata comunicatiilor si cresterea organica a afacerilor (servicii financiare, distributie energie, continut audiovizual, servicii online, etc.);

·         proliferarea platformelor online pentru furnizarea aplicatiilor si serviciilor viitorului va ascuti concurenta cu furnizorii traditionali de retele.  

 
Prioritatile ANCOM pentru viitor

Prioritatile strategice identificate de analiza ANCOM sunt: promovarea competitivitatii retelelor, maximizarea disponibilitatii serviciilor si capitalizarea beneficiilor retelelor IP. Pentru materializarea acestora, ANCOM a identificat o multitudine de initiative grupate in 13 directii  de actiune, formulate si discutate in documentul supus consultarii.

Printre principalele directii de actiune ale Autoritatii se regasesc reglementarea simetrica a accesului la retele si adaptarea la retele tot mai partajate, garantarea neutralitatii retelelor (Net Neutrality), interconectare IP pentru servicii de voce, stimularea cererii de servicii, imbunatatirea proceselor de licentiere si a planificarii si utilizarii spectrului.

Strategia ANCOM pentru comunicatii digitale 2020 poate fi consultata aici, persoanele interesate fiind invitate sa formuleze si sa transmita observatii si propuneri pana la data de 19.06.2016, prin e-mail la adresa consultare@ancom.org.ro, prin fax la numarul +40 372 845 402, prin posta pe adresa sediului central al ANCOM (Str. Delea Noua nr.2, sector 3, Bucuresti) sau direct la registratura.

 

By Violeta-Loredana Pascal

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.