Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Amendă de 2,42 miliarde euro pentru Google

Comisia Europeana

Comisia Europeană a amendat marți, 27 iunie, Google cu 2,42 miliarde de euro pentru încălcarea normelor antitrust ale UE. Compania a abuzat de poziția dominantă deținută pe piață de motorul său de căutare, oferind un avantaj ilegal unui alt produs al său, și anume serviciul de comparare a prețurilor. Dacă nu pune capăt acestui comportament în termen de 90 de zile, compania va suporta penalități de până la 5% din cifra de afaceri realizată zilnic, la nivel mondial, de Alphabet, compania-mamă de care aparține Google.

Margrethe Vestager, comisarul european responsabil cu politica în domeniul concurenței, a declarat: „Google a conceput numeroase produse și servicii inovatoare care au avut un impact real în viața noastră. Acesta este un lucru bun. Totuși, prin strategia pe care a aplicat-o pentru serviciul său de comparare a prețurilor, Google nu s-a mulțumit doar să atragă clienții prin oferirea unui produs mai bun decât produsele concurente, ci a abuzat de poziția dominantă deținută pe piață de motorul său de căutare, promovându-și în primul rând propriul serviciu de comparare a preturilor. Ceea ce a făcut Google este ilegal în temeiul normelor antitrust ale UE. Google nu le-a dat altor societăți șansa de a concura pe bază de merite și de a inova. Mai presus de toate, nu le-a dat consumatorilor europeni posibilitatea de a alege în cunoștință de cauză și le-a refuzat dreptul de a se bucura pe deplin de avantajele inovării.”

Comisia Europeana

Produsul emblematic al Google este motorul său de căutare, care le oferă consumatorilor rezultate la căutări în schimbul datelor lor. Cel puțin 90% din veniturile Google provin din mesaje publicitare, precum cele pe care le include în rezultatele la căutările lansate de consumatori. În 2004, Google a intrat pe piața, separată, a serviciilor de comparare a prețurilor din Europa, prin intermediul unui produs denumit inițial „Froogle”, dar redenumit „Google Product Search” în 2008 și „Google Shopping” în 2013. Acesta le permite consumatorilor să compare produse și prețuri online și să găsească oferte din partea comercianților cu amănuntul online de orice tip, inclusiv din partea magazinelor online ale producătorilor, platformelor (cum ar fi Amazon și eBay) și altor revânzători.

Din 2008, Google a început să pună în aplicare pe piețele europene o schimbare fundamentală a strategiei de promovare a serviciului său de comparare a prețurilor. Această strategie s-a bazat pe poziția dominantă a Google în domeniul căutărilor generale pe internet, și nu pe concurența bazată pe merite pe piețele serviciilor de comparare a prețurilor. Astfel, Google:
• a acordat în mod sistematic mai multă vizibilitate propriului serviciu de comparare a prețurilor; și
• a retrogradat serviciile concurente de comparare a prețurilor în cadrul rezultatelor căutărilor efectuate prin motorul său.

Concluzia deciziei Comisiei Europene este aceea că Google deține o poziție dominantă pe toate piețele de căutare generală pe internet din Spațiul Economic European (SEE), adică din toate cele 31 de țări ale SEE. În acest context, Google a abuzat de această poziție dominantă pe piață prin faptul că a acordat propriului său serviciu de comparare a prețurilor un avantaj ilegal.

Practicile ilegale aplicate de Google au avut un impact semnificativ asupra concurenței dintre serviciul furnizat de Google și cele concurente. Acestea au permis serviciului Google de comparare a prețurilor să obțină câștiguri semnificative în materie de trafic, în detrimentul concurenților acestuia și în detrimentul consumatorilor europeni.

În vederea adoptării deciziei sale, Comisia a colectat și a analizat minuțios o gamă largă de dovezi, inclusiv:
1) documente contemporane cu faptele, provenind de la Google și de la alți actori de pe piață;
2) cantități foarte mari de date reale, inclusiv 5,2 terabyți de rezultate de căutare efective provenind de la Google (aproximativ 1,7 miliarde de căutări);
3) experimente și studii care analizează în special impactul vizibilității în rezultatele căutării asupra comportamentului consumatorilor și a ratelor de accesare;
4) date financiare și date privind traficul din care reiese importanța comercială a vizibilității rezultatelor la căutările prin motorul Google și impactul pe care îl are retrogradarea; și
5) o amplă anchetă de piață cu privire la clienții și concurenții de pe piețele în cauză (Comisia a trimis chestionare câtorva sute de întreprinderi).

Consecințele deciziei

Amenda în valoare de 2.424.495.000 euro ține cont de durata și de gravitatea încălcării. În conformitate cu Orientările Comisiei din 2006 privind amenzile (a se vedea comunicatul de presă și MEMO), amenda a fost calculată pe baza valorii veniturilor obținute de Google din serviciul său de comparare a prețurilor în cele 13 țări din SEE în cauză.

Decizia Comisiei impune Google să înceteze comportamentul ilegal în termen de 90 de zile de la decizie și să se abțină de la orice măsură care are un obiect sau un efect echivalent. Cu alte cuvinte, decizia obligă Google să respecte principiul simplu al acordării unui tratament egal serviciilor concurente de comparare a prețurilor și serviciului propriu.

Alte cazuri referitoare la Google

Comisia a ajuns deja la concluzia preliminară că Google a abuzat de poziția sa dominantă în alte două cazuri, care se află încă în curs de investigație. Acestea se referă la:
1) sistemul de operare Android, în cazul căruia Comisia suspectează că Google a îngrădit posibilitățile de alegere și inovarea cu privire la o serie de servicii și aplicații mobile, aplicând o strategie globală privind dispozitivele mobile pentru a-și proteja și extinde poziția dominantă deținută pe piața căutărilor generale pe internet; și
2) AdSense, în cazul căruia Comisia suspectează că Google a diminuat posibilitățile de alegere, împiedicând site-urile terțe să obțină anunțuri publicitare generate de motoarele de căutare ale concurenților Google.

Context

Decizia de astăzi este adresată Google Inc. și companiei-mamă a acesteia, Alphabet Inc.

Articolul 102 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene (TFUE) și articolul 54 din Acordul privind SEE interzic abuzul de poziție dominantă. Decizia Comisiei Europene vine după două comunicări privind obiecțiunile transmise societății Google în aprilie 2015, respectiv în iulie 2016.

By Liliana Kipper

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.