Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Ajutoare de stat: Comisia deschide investigatii aprofundate privind ajutoarele de stat din sectorul

transportului aerian din Romania si aproba ajutor pentru doua aeroporturi regionale, in Regatul Unit si in Italia

Comisia Europeană a deschis două investigații aprofundate, în temeiul normelor UE privind ajutoarele de stat, cu privire la o schemă de sprijin pentru investiții în aeroporturile regionale din România și pentru a stabili dacă anumite rabaturi și reduceri acordate de către aeroportul din Timișoara unor companii aeriene denaturează concurența. Comisia își exprimă îngrijorarea, în mod special, cu privire la faptul că acordurile încheiate între aeroportul din Timișoara și Wizz Air ar putea conferi acestei companii aeriene un avantaj economic inechitabil față de concurenții săi.Separat, Comisia a aprobat ajutoare pentru investiții, în cea mai mare parte pentru îmbunătățirea accesului la un aeroport din Țara Galilor și pentru promovarea, în regiunea italiană Friuli-Venezia Giulia, a utilizării transportului feroviar și a transportului cu autobuzul către și dinspre aeroport, convenind asupra faptului că ambele subvenții au fost justificate și limitate în ceea ce privește valoarea lor.

Vicepreședintele Comisiei care răspunde de politica în materie de concurență, dl Joaquín Almunia, a declarat: „Comisia are datoria de a efectua investigații atunci când consideră că este posibil ca autoritățile publice să acorde subvenții care denaturează concurenţa. Normele permit subvenții destinate compensării serviciilor de interes economic general și, în anumite condiții, îmbunătățirii infrastructurii de acces sau sprijinirii creării de rute noi pe aeroporturile regionale. Acestea nu permit acordarea de subvenții destinate să acopere, pe o bază continuă, pierderile din exploatare.”

Aeroporturi regionale din România

În ceea ce privește schema de sprijin pentru investiții în aeroporturile regionale din România, Comisia are îndoieli cu privire la faptul că finanțarea publică îndeplinește un obiectiv de interes general clar definit, având în vedere aparenta supraofertă de servicii aeroportuare din România. În plus, Comisia trebuie să evalueze dacă infrastructura modernizată este necesară și proporțională, avându-se în vedere, în special, activitatea limitată a aeroporturilor. Investigația inițială indică faptul că aeroporturile regionale din Romania înregistrează, în general, pierderi și că pierderile lor din exploatare sunt acoperite anual de către stat. Normele UE permit acordarea de ajutoare pentru înființarea de rute noi pe aeroporturile regionale sau pentru finanțarea unor servicii de interes economic general. Acestea nu permit acoperirea, pe o bază continuă, a pierderilor din exploatare.

Aeroportul din Timișoara

În ceea ce privește aeroportul din Timișoara, Comisia trebuie, de asemenea, să verifice dacă subvențiile anuale acordate aeroportului servesc doar la reducerea cheltuielilor curente ale operatorului aeroportuar. În absența unui obiectiv de interes economic general, acest fapt ar fi incompatibil cu normele UE, întrucât ar oferi beneficiarului un avantaj inechitabil față de concurenții săi, care trebuie să funcționeze fără ajutor. De asemenea, Comisia va investiga în continuare relațiile contractuale dintre aeroportul din Timișoara și Wizz Air, și anume un contract de marketing încheiat în 2008 și neplata unor taxe de aeroport în valoare de 2,6 milioane EUR, precum și reduceri suplimentare de 72 % până la 85 % la toate taxele de aeroport pentru aeronavele de mare capacitate (adică aeronavele cu o greutate maximă la decolare de peste 70 de tone).

Comisia își exprimă îngrijorarea cu privire la faptul că un astfel de tratament preferențial ar putea avea drept efect scoaterea forțată de pe piață a unicului concurent, pe unele rute, al companiei Wizz Air.

Deschiderea investigațiilor aprofundate privind ajutoarele de stat oferă guvernului român și părților terțe interesate posibilitatea de a prezenta observații privind măsurile în cauză. Acest fapt nu aduce atingere rezultatului final al investigației.

Aprobarea a două proiecte de investiții din Regatul Unit și Italia

În decizii separate, Comisia a aprobat două proiecte de investiții la aeroporturile din Cardiff (Regatul Unit) și Friuli-Venezia Giulia (Italia).

În cazul Regatului Unit, investiția urmărește îmbunătățirea accesibilității la aeroport și a conectivității cu acesta din sudul și vestul Țării Galilor. Finanțarea publică este în conformitate cu toate criteriile stabilite în Orientările UE din 2005 privind aeroporturile, iar autoritățile britanice au demonstrat că subvențiile publice sunt necesare și proporționale, acestea reprezentând 21,4 % din totalul investițiilor.

Finanțarea publică acordată aeroportului Ronchi dei Legionari din regiunea Friuli­Venezia Giulia, are drept scop facilitarea trecerii de la un mod de transport la altul, de la transportul rutier la cel feroviar și la cel cu autobuzul. Investiția, finanțată parțial de autoritățile publice, constă în construirea unui spațiu de parcare de tipul „park-and-ride”, a unei gări și a unei stații de autobuz în aeroport. Comisia a constatat că finanțarea publică este necesară și că avantajele conferite de aceasta nu sunt disproporționate, în măsura în care aceasta nu are un impact negativ asupra concurenței și asupra schimburilor comerciale între statele membre.

Contextul mai larg

În luna aprilie, Comisia a invitat părțile interesate să transmită observații privind punerea în aplicare a Orientărilor UE din 2005 privind finanțarea aeroporturilor și ajutorul la înființare pentru companiile aeriene de pe aeroporturi regionale. Comisia dorește, de asemenea, să obțină opinii cu privire la Orientările UE din 1994 privind aeroporturile, care conțin norme cu privire la evaluarea ajutorului social și de restructurare pentru companiile aeriene. Observațiile pot fi transmise până la 7 iunie 2011. Având în vedere observațiile primite, Comisia va decide dacă orientările trebuie să fie revizuite și va organiza consultări, în continuare, înainte de adoptarea unor norme noi.

Consultarea publică este disponibilă la adresa:

//ec.europa.eu/competition/consultations/2011_aviation_guidelines/index_en.html

Versiunea neconfidențială a deciziilor va fi publicată în Jurnalul Oficial al UE și va fi pusă la dispoziție în cazurile cu numerele următoare:

* Aeroporturi regionale din România – SA.30931 (N 185/2010)
* Aeroportul din Timișoara, Wizz Air și alte companii aeriene – SA.31662 (NN/2011)

pe site-ul internet al DG Concurență la Registrul ajutoarelor de stat, imediat după soluționarea eventualelor probleme legate de confidențialitate. Publicația State Aid Weekly e-News conține lista noilor decizii referitoare la ajutoarele de stat publicate pe internet și în Jurnalul Oficial.

Bucuresti, 24.05.2011

{mosloadposition user9}
By Liliana Kipper

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.