Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.
Iulian Puiu, Graphic Designer si Partener, Re:ply

Ziarele din toata lumea trec in acest moment prin crize de identitate, provocate atat de concurenta altor medii (televiziune, internet), cat si de adecvarea la context si diferite tipuri de cititori. Timpul si obiceiurile de citire, ierarhizarea subiectelor in functie de criteriile de selectie ale publicului au devenit prioritare atunci cand creezi (sau recreezi) un ziar.

Un ziar pentru cititori

“Cotidianul” exista pe piata din 1991, iar anul trecut, in urma unui joint venture cu Academia Catavencu, a fost repozitionat si relansat, cu un concept editorial si grafic nou. Echipa Cotidianului a pornit in regandirea acestora de la focus group-uri si analize de piata, identificand ceea ce isi doresc cititorii – adica informatii clare si sigure, dar si punerea in context si explicarea consecintelor evenimentelor care au loc – si au transpus concluziile acestor studii in noul concept grafic si editorial.

Asadar, cand eu am inceput lucrul la conceptul grafic, m-am bazat pe ceea ce echipa de la “Cotidianul” articulase deja teoretic. Discutiile cu  Doru Buscu, Vlad Macovei, Ioan T.Morar, Cristi Grosu m-au ajutat sa inteleg cum vad ei ziarul, iar eu i-am dat forma, m-am gindit la schimbarile care vor trebui sa aiba loc la nivel editorial si la nivelul imaginii, al fotografiilor.

Mai mic e mai prietenos

Prima schimbare vizibila pe care a suferit-o “Cotidianul” este formatul – care se inscrie in curentul global de trecere de la broadsheet (ziarele de dimensiuni mari), la formate mai mici: berliner (cum este “Evenimentul Zilei”, de exemplu) sau compact (“Jurnalul National”, “Cotidianul”). 

Necesitatea trecerii la tipul acesta de format tine de ratiuni economice (un format mai mic implica cheltuieli mai mici) si de tendinta generala actuala, care a fost articulata luand in calcul viteza de citire a oamenilor si anumite obiceiuri (cum e cititul in autobuz sau metrou). Adecvarea la moment si la context este esentiala.

Pe prima pagina, de exemplu, cititorul trebuie sa simta imediat care sunt evenimentele cele mai importante, cu care el trebuie sa ia contact rapid. Un eveniment precum alegerea noului Papa trebuie sa-si gaseasca locul pe prima pagina, nu sa fie aruncat in interiorul ziarului, cum s-a intamplat in cazul multor ziare de la noi.

Cotidianul. Punct.

Elementul in jurul caruia se construieste identitatea vizuala a ziarului este flag-ul, zona care cuprinde titlul ziarului. Felul in care eu am scris titlul – Cotidianul. – nu doar ca atrage atentia si-l personalizeaza, dar vorbeste, din capul locul, despre grija pentru editare si pentru transmiterea corecta a informatiei (cand folosesti corect semnele de punctuatie, mesajul ajunge corect la receptor), despre tratamentul analitic al textelor si asumarea mesajelor si informatiilor din ziar. De asemenea, reflecta si ceea ce si-au propus cei de la “Cotidianul”, adica sa practice un tip de jurnalism corect, facut in respect pentru cititor, nu un ziar care sa serveasca vendetei politice sau narcisismului jurnalistilor.

By Violeta-Loredana Pascal

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.