Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

25 de ani de motoare BMW cu 12 cilindri: o istorie despre performanta

BMW

in segmentul limuzinelor de lux

BMW a fost primul constructor german care a introdus în gamă un propulsor cu 12 cilindri în perioada postbelică. A însemnat nu doar o demonstraţie de forţă, dar şi începutul unei poveşti despre inovaţie şi tehnologie.

Cea de a doua generaţie BMW Seria 7, prezentată în 1986, dispunea de două versiuni de top, ale căror motoare cu şase cilindri dispuşi în linie erau primite cu entuziasm în presa auto. Categoric, se anunţa însă şi o premieră spectaculoasă: primul model german de lux, cu propulsor cu 12 cilindri, după o jumătate de secol.

Aşteptările erau foarte mari, alimentate şi de informaţiile oferite de BMW cu diferite detalii din datele tehnice ale noului model. În septembrie 1986, o revistă şi-a informat cititorii: "BMW va opta pentru un design care va pune accentul pe motor. Astfel, cele mai multe sisteme ale motorului cu 12 cilindri de la modelul Seria 7, care va fi lansat pe piaţă în iunie 1987, vor fi duplicate. Vor exista chiar şi doi senzori lambda. Viteze de peste 200 km/h ar putea fi atinse chiar şi numai cu şase cilindri ". În acelaşi timp, şeful de dezvoltare BMW din acea perioadă a afirmat: "dacă inginerii vor dori să obţină tot ce este mai mult, nu vom face nimic pentru a-i opri".

În februarie 1987, BMW a pus capăt tuturor speculaţiilor şi a prezentat specificaţiile tehnice ale motorului cu 12 cilindri de la noul BMW 750i, înaintea premierei mondiale de la Salonul Auto de la Geneva, care avea loc luna următoare. Noul motor, care a fost conceput integral de la zero, urma să dezvolte 300 CP la o capacitate de 5,0 litri. Rafinamentul, nivelul redus de zgomot şi echilibrul deosebit între performanţe şi consum stabileau noi standarde în privinţa designului propulsoarelor. Aceste obiective au fost atinse prin utilizarea unor tehnologii de ultimă oră şi a unor idei inovatoare.

"Categoric, cel mai bun motor construit": peste 3.000 de precomenzi chiar înainte de lansarea de la Geneva.

Presa auto nu a avut niciun fel de îndoieli. Motorul cu 12 cilindri, văzut în premieră la Geneva, a fost "categoric, cel mai bun motor construit vreodată de uzina de motoare de la München". Vizitatorii s-au înghesuit să admire exponatul compact, care cuprinde motorul V12, blocul de transmisie şi puntea faţă. Panourile luminoase de afişare dezvăluiau avantajele acestei capodopere inginereşti precum "puterea fără limite combinată cu funcţionarea cursivă". Acest ultima aspect a fost ilustrat de o imagine care prezenta "monede, care se aflau în echilibru pe blocul motor şi care rămâneau în poziţie verticală chiar şi atunci când propulsorul funcţiona".

Piaţa – şi nu doar clienţii BMW tradiţionali – aştepta de mult o limuzină de lux precum aceasta: birourile de vânzări au primit peste 3.000 de precomenzi încă dinainte de prima prezentare oficială a modelului BMW 750i. Trecuseră doar zece luni de la lansarea primului model din noua gamă BMW Seria 7, până când noua "navă-amiral" cu motorizare cu 12 cilindri a completat portofoliul. Au fost disponibile două variante: 750i şi 750iL, versiunea cu ampatament lung. Ambele au fost o categorie aparte: un automobil complet nou, impresionant ca detalii individuale şi echilibru general, dar şi combinat armonios cu un motor fără precedent. În acelaşi timp, nu putea fi negată afinitatea strânsă între 750i şi "fraţii" cu motor cu şase cilindri, 730i şi 735i.

Elemente distinctive: grila radiatorului mai lată şi evacuările pătrate.

Cea mai distinctivă partea a modelului cu motor V12 era cea frontală. Grila BMW dublă a radiatorului şi priza de aer de pe capotă erau mult mai late decât la alte modele fiind necesar un flux de aer mai mare pentru răcire – cele două elemente accentuau eleganţa dinamică a modelului V12. Versiunile Seria 7 cu motoare cu şase, respectiv 12 cilindri se distingeau şi prin evacuări, care la 750i erau de formă pătrată, un ecou simbolic al grilei radiatorului din faţă.

Varianta 750iL (cu ampatament lung) avea o prezenţă deosebit de distinsă şi elegantă. Nu doar pentru că era mai lungă cu 114 milimetri faţă de celălalt model cu motorizare V12, ci şi pentru că liniile sale erau mai rafinate şi oferea un acces mai facil pentru pasagerii spate – o cerinţă foarte importantă în acest segment exclusivist -, precum şi un spaţiu generos în spate. Lungimea suplimentară a fost adăugată în zona uşilor din spate, în timp ce consolele faţă şi cele spate au rămas nemodificate. Marele avantaj al acestei soluţii era reprezentat de păstrarea aproape neschimbată a distribuţiei maselor între puntea faţă şi cea spate. În consecinţă, manevrabilitatea excelentă a BMW Seria 7 era o caracteristică importantă şi pentru versiunea cu ampatament lung. Varianta se putea lăuda cu acele calităţi deţinute de Seria 7 şi menţionate de toţi experţii: combinaţia spaţiului unui sedan de lux cu manevrabilitatea uşoară a unui automobil compact. Aşa că şi în acest segment BMW, accentul se menţinea pe plăcerea condusului.

BMW 750iL: versiunea cu ampatament lung oferă confort la superlativ.

BMW 750iL a stabilit noi standarde. Multe dintre funcţiile sale, bazate pe electronica avansată a gamei Seria 7, erau unice. BMW 750iL a fost echipat standard cu transmisie automată cu patru trepte, în timp ce suspensia pneumatică spate cu funcţie de autoreglare – de asemenea, o dotare standard – menţinea garda la sol constantă în orice moment, indiferent de încărcare, iar noul computer de bord monitoriza toate funcţiile automobilului. O altă noutate era sistemul de servodirecţie Servotronic. Avantajul principal al acestuia era că asistarea direcţiei era invers proporţională cu viteza maşinii – spre deosebire de sistemele convenţionale de servodirecţie care se bazau pe turaţia motorului. Când automobilul staţionează, direcţia poate fi rotită complet, de la un capăt la celălalt, cu forţă minimă – şi invers, când se conduce la viteză, ansamblul furnizează genul de senzaţie directă a direcţiei care anterior era rezervată doar celor mai sportive sisteme. Lista de dotări era completată de noi sisteme precum spălarea sub presiune a farurilor, spălarea cu intensitate mare a parbrizului şi închiderea centralizată cu comandă prin infraroşu.

Pasagerii versiunii L beneficiau de cel mai ridicat nivel de confort. O nouă particularitate a fost controlul automat al aerului condiţionat, cu variaţie separată a temperaturii pe cele două părţi ale automobilului şi ventilaţie auxiliară preprogramabilă. Acest sistem de aer condiţionat furniza şi trei setări diferite de distribuţie automată a aerului. Cele trei programe puteau fi selectate separat pentru partea conducătorului şi cea a pasagerului, ceea ce oferea un total de şase opţiuni distincte. De asemenea, era posibil şi controlul separat al distribuţiei aerului la nivelul picioarelor. Standard, interiorul era complet echipat cu tapiţerie cu piele Nappa. Pe lângă scaune, tetiere şi cotiera centrală din spate, piele Nappa era folosită şi la panourile uşilor, montanţii B, consola centrală, tunelul transmisiei, partea inferioară a panoului de instrumente şi torpedou. Tapiţeria cu piele era disponibilă în şapte nuanţe diferite şi putea fi adaptată corespunzător la culoarea caroseriei. Opţional, tapiţeria integrală cu piele era disponibilă şi cu piele de bivol.

La 750iL, pasagerii din spatele era cei mai privilegiaţi. Asemenea scaunelor faţă, cele două locuri individuale din spate ofereau numeroase reglaje electrice atât pentru şezut, cât şi pentru spătar. Tetierele spate, disponibile standard şi reglabile electric, se ridicau din poziţia de bază doar atunci când era detectată presiune asupra şezutului. Această măsură a fost luată pentru a preveni ca tetierele să limiteze vizibilitatea în spate atunci când scaunele nu erau ocupate. Imediat ce pasagerul se aşeza pe scaunul din spate, tetiera se ridica automat. Luminile pentru citit şi jaluzeaua pentru lunetă erau alte dotări pentru pasagerii din spate.

Doi în unu: premiera mondială a controlului electronic al amortizoarelor.

Lansarea modelului 750i a reprezentat începutul unei noi ere a confortului călătoriei în clasa de lux, prin premiera mondială a controlului electronic al amortizoarelor (Electronic Damper Control). Prin oferirea a două setări pentru amortizoare, acest sistem permite conducătorului să opteze între un reglaj orientat spre confort, şi unul mai rigid, pentru mai multă sportivitate. Amortizoarele aveau două sisteme de supape ce acţionau independent şi operau în pistoane duble. Un electromotor era utilizat pentru schimbarea între cele două rate de amortizare. În premieră, sistemul cu două supape permitea obţinerea unor caracteristici de compresie şi detentă care să fie adaptat preferinţelor – stil sportiv sau orientat spre confort. Cele două rate de amortizare erau în raport de trei, adică reglajul sport furniza o suspensie de trei ori mai rigidă decât cel de confort. Conducătorul nu trebuia decât să acţioneze comutatorul de pe consola centrală pentru a selecta în avans programul dorit.

O capodoperă tehnică: motorul cu 12 cilindri.

Desigur, atracţia absolută a modelului BMW 750i a fost motorul cu 12 cilindri. Obiectivul a fost intrarea pe un nou teritoriu în domeniul tehnologiei propulsoarelor în partea superioară a pieţei auto – iar rezultatul a fost unul impresionat. Motorul V12 de cinci litri, cu carter din aliaj, s-a evidenţiat prin masa totală de numai 240 de kilograme. Puterea maximă (300 CP la 5.200 rpm, putere specifică 60 CP/l) şi cuplul maxim (450 Nm la 4100 rpm) au mers dincolo de orice oferte comparabile la acea vreme,iar avansul era deseori unul categoric. Acestea au fost realizate prin utilizarea celor mai noi tehnologii şi a numeroase idei inovatoare.

Mai presus de orice, motorul BMW cu 12 cilindri impunea combinaţia între calităţile funcţionale optime şi masa redusă. Inevitabil, aceasta a însemnat utilizarea unui carter din aluminiu. Deschiderea celor două rânduri de cilindri era un unghi de 60 de grade. Principalele dimensiuni erau similare cu cele ale motorului de 2,5 litri de la BMW 325i, inclusiv alezajul de 84 milimetri. Motorul era construit pentru optimizarea procesului de ardere, pentru o eficienţă crescută.

Inovator în motorul cu 12 cilindri au fost şi cele două sisteme de control electronic, câte unul pentru fiecare rând de cilindri, care gestionau injecţia şi aprinderea combustibilului. O caracteristică deosebit de avansată a fost interfaţa dintre gestiunea motorului şi celelalte sisteme electronice precum controlul transmisiei şi programele de stabilitate ASC şi MSR.

15 ani pentru creare: predecesorii motorului V12.

Motorul modelului 750i a fost primul propulsor cu 12 cilindri lansat în producţie de un constructor german în perioada postbelică. Dar nu a fost şi cel dintâi motor cu 12 cilindri pe care BMW l-a creat în acest interval. După dezvoltarea legendarului motor BMW cu şase cilindri în 1971, la începutul lui 1972 s-a decis realizarea unei activităţi exploratorii pentru un agregat cu 12 cilindri, în cadrul proiectului codat M33. Soluţia evidentă a fost combinarea a două motoare cu şase cilindri, pentru a crea un V12 cu un unghi de 60 de grade. În 1974, era construit primul propulsor, cu capacitate de cinci litri, echipat cu injecţie pe benzină. Dezvolta deja o putere maximă de 300 CP.

Totuşi, cu o masă de 315 kilograme, motorul era prea greu. De aceea, BMW a început un al doilea proiect de dezvoltare, care se baza pe noul motor cu şase cilindri, mai mic şi mai uşor. Şi M66 era V12 cu deschidere de 60 de grade şi a fost dezvoltat în două versiuni de capacitate, 3,6 şi 4,5 litri. Aceasta din urmă, a cărei putere pe bancul de teste a fost de 275 CP în 1977, era mai uşoară cu 40 de kilograme decât M33. Pe parcurs şi acest proiect a fost abandonat din cauza situaţiei critice în care se afla piaţa mondială a energiei – criza combustibilului nu era cel mai indicat mediu de lansare a unui sedan cu motorizare cu 12 cilindri.

Prin 1982, situaţia se ameliorase semnificativ, iar echipa de dezvoltare BMW a reluat discuţiile în luna noiembrie a acelui an. Nu a trecut mult timp până ce a devenit clar că, de această dată, noul vârf de gamă al motorizărilor nu va fi creat prin simpla unire a două motoare cu şase cilindri. În fapt, s-a decis dezvoltarea unui propulsor nou, de la zero. Activitatea de design a început la 1 decembrie şi, după mai puţin de un an, la începutul lunii octombrie 1983, primul motor era deja în activitate pe bancul de teste.

BMW 750i: conceptul potrivit la momentul oportun.

Motorul, care între timp ajunsese pe linia de producţie, a oferit performanţe impresionante noii limuzine. "Puterea venea într-un flux constant, fără complicaţii şi fără niciun indiciu de agresivitate. În acelaşi timp, livrarea puterii, cursivă şi fără dificultăţi, era combinată cu o accelerare puternică, care impunea respect. Şi în ceea ce priveşte fineţea, automobilul BMW are un avans clar", scria cea mai importantă revistă auto din Germania. "Nu vei auzi motorul V12 nici la peste 150 km/h; orice zgomot de la motor este înlocuit de zgomotul drumului şi cel al vântului. Performanţele dinamice specifice BMW nu lasă nicio dorinţă neîmplinită. Prin urcarea lină în turaţie şi acceleraţia interesantă, îţi vei dori să turezi motorul doar pentru distracţie", se entuziasma un ziarist. “Când automobilul accelerează, vei simţi cum capul îţi este împins în spate uşor, dar ferm – senzaţia va continua până când acul vitezometrului va ajunge la peste 260 km/h. Chiar şi la viteza maximă, acest model lung, cu motor cu 12 cilindri, păstrează linia dreaptă într-o manieră impecabilă." În acord cu alţi constructori auto şi luând în considerare capacităţile pneurilor din acea vreme, viteza maximă a modelului BMW 750i a fost limitată electronic la 250 km/h. Altfel, automobilul ar fi fost capabil să atingă o viteză maximă de aproximativ 270 km/h.

Chiar şi în prezent, acel prim 750i a pierdut foarte puţin din atracţie. "Experienţa condusului în imensul BMW este deopotrivă una fără efort şi una a stilului", comenta o revistă de top rezervată maşinilor clasice. "Automobilul degaja energie, avea calităţi extraordinare, iar cursivitatea şi echilibrul erau exemplare. Scăpaţi-l din lesă, iar instinctul său de atac este feroce. Mai ales versiunea cu ampatament scurt este o maşină sport nu numai cu numele." Categoric, primul BMW 750i a fost, este şi rămâne un automobil excepţional.

1994: un nou 750i – mai puternic, rafinat şi mai eficient.

În iulie 1994, cariera primului model BMW Seria 7 cu motor cu 12 cilindri a ajuns la final, după ce primul 750i a fost retras din producţie pentru a face loc unei noi generaţii. Fuseseră vândute aproximativ 50.000 de unităţi. Fiecare al şaselea BMW Seria 7 fusese echipat cu motor V12. Fără îndoială, ideea plasării acestei "nave-amiral" la limita superioară a gamei de modele a fost un succes total. A fost o decizie evidentă că a treia generaţie BMW Seria 7 va fi propulsată tot de un model cu 12 cilindri. În toamna anului 1994, primul client a intrat în posesia noului BMW 750i. Noul sedan dispunea de calităţi excepţionale: confort deosebit, nivel redus al vibraţiilor şi zgomotului, suspensie excelentă şi un interior luxos şi ergonomic. Dezvoltat pe baza M70, motorul M73 avea o capacitate de 5,4 litri şi producea o putere maximă de 326 CP. Totuşi, nu creşterea puterii a fost principalul obiectiv al dezvoltării. Puterea era gestionată de o transmisie automată cu cinci trepte, cu control adaptiv. Mult îmbunătăţit, sistemul DSC, o nouă premieră, oferea control al stabilităţii avansat., opţional era disponibil şi un computer de bord cu navigaţie.

Al treilea sedan BMW V12: 760i cu injecţie directă şi suspensie activă.

BMW 750i a continuat să aibă o carieră încununată de succes, iar vânzările primelor două generaţii 750i/iL au ajuns la un total de 73.776 unităţi în momentul în care următorul BMW Seria 7 a fost prezentat publicului în toamna anului 2001. Controlerul iDrive, inovator şi intuitiv, şi noul limbaj de design, au confirmat poziţia BMW ca lider în privinţa tehnologiilor şi a inovaţiilor. În scurt timp, la finalul anului 2002, a urmat şi o nouă "navă-amiral" cu motor cu 12 cilindri. Strălucind prin tehnologia avansată a transmisiei şi specificaţiile luxoase, modelele de top 760i/Li, echipate cu motor V12 de 6,0 litri ce dezvolta o putere maximă de 445 CP, au impus încă o dată noi superlative ale ingineriei auto, dintre toate remarcându-se motorul cu 12 cilindri – primul de acest gen din lume ce era echipat cu injecţie directă. Noul model avea patru supape per cilindru şi gestiune complet variabilă a supapelor VALVETRONIC. De asemenea, nici un alt sedan din clasa de lux nu oferea clienţilor o asemenea varietate de opţiuni pentru personalizarea. Cel mai înalt nivel de echipare era o combinaţie fără precedent: motor cu 12 cilindri, transmisie automată cu şase trepte, suspensie activă cu Dynamic Drive, EDC-K Electronic Damper Control (control electronic al amortizoarelor) şi suspensie pneumatică spate.

Noul BMW 760i/760Li: performanţe de top sub toate aspectele.

Motorul, codificat intern N74, a fost re-dezvoltat complet în 2009. Datorită tehnologiei BMW TwinPower Turbo, injecţiei directe pe benzină şi Double VANOS (distribuţie continuu variabilă a axului cu came), acest nou V12 stabileşte standardele nu doar în privinţa performanţelor şi a rafinamentului, ci şi datorită unei eficienţe remarcabile.

Cu o capacitate de 497,7 cmc per cilindru, motorul oferă dimensiunile exacte considerate de ingineri ca ideale. Alezajul de 89 milimetri şi cursa de 80 mm oferă un raport de 0,9 între cei doi parametri. Acest motor supraalimentat (raport de compresie 10,0:1) dezvoltă o putere maximă de 400 kW/544 CP la 5.250 rpm, la o capacitate de 5.972 cmc. Cuplul maxim de 750 Nm este menţinut între 1.500 şi 5.000 rpm.

Datorită transmisiei disponibilă standard – automată, cu opt viteze -, BMW 760i realizează sprintul de la 0 la 100 km/h în doar 4,6 secunde, pentru ca viteza maximă să fie limitată electronic la 250 km/h. Cu toate acestea, consumul de combustibil este de numai 12,8 l/100 km, ceea ce corespunde unor emisii CO2 de 299 g/km.

Fiecare aspect al blocului motor din aluminiu a fost conceput să furnizeze rigiditate maximă în combinaţie cu o masă redusă – de exemplu, un design "closed-deck" al carterului, adică chiulasa este prinsă de placa de bază a carterului pentru maximum de rigiditate. Prin deschiderea de 60 grade între rândurile de cilindri, motorul V12 se apropie de optimul fizic în privinţa vibraţiilor mai mult decât orice alt propulsor de acest gen.

Toate acestea au ca rezultat o acustică remarcabilă a motorului. Controlat de sistemul de gestiune a motorului ca funcţie a parametrilor de operare, clapetele evacuării adaptează perfect acustica motorului la situaţia de condus actuală. La turaţii ridicate, de exemplu, sunetul motorului oferă conducătorului răspunsul sonor cu privire la puterea furnizată. Accelerarea deosebit de bruscă este acompaniată de o acustică V12 puternică, care reflectă cu fidelitate caracterul dinamic al motorului BMW cu 12 cilindri.

Pe de altă parte, tehnologia superioară a suspensiei permite ca BMW 760i şi BMW 760Li să furnizeze performanţe dinamice remarcabile împreună cu un confort deosebit. Dotările standard ale ambelor modele includ Integral Active Steering (direcţie adaptivă integrală, cu bracarea punţii spate controlată electronic), Dynamic Damper Control (controlul dinamic al amortizoarelor) cu Driving Experience Control şi stabilizare a ruliului Dynamic Drive. Ca toţi membri actuali ai gamei BMW Seria 7, acest model de top este echipat cu suspensie pneumatică, care include suspensie spate cu funcţie de reglare automată a gărzii la sol.

Diferenţierile de ordin estetic faţă de alte versiuni BMW Seria 7 sunt emblemă V12, finisări V12 pe pragurile uşilor, ţevi de eşapament duble pe fiecare parte a barei spate, numeroase decoraţiuni din lemn şi dotări standard bogate.

Bucuresti, 31.10.2012

{mosloadposition user9}
By Liliana Kipper

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.