Find your $100k business idea in 10 days and get the first clients fast

25 de ani alaturi de Dumneavoastra

Maturitatea nu ar trebui să se măsoare în timp, ci în cunoaștere și în modul în care reușim să folosim ceea ce am învățat pentru a evolua. De aceea, când spun că Asociația pentru Protecția Consumatorilor din România a împlinit în acest an 25 de ani, nu o fac cu vanitatea unei maturități iluzorii, ci știind foarte bine că ceea ce am acumulat și am învățat în toți acești ani sunt lucrurile care ne conferă valoare. Și totuși, vin și spun că nici acestea nu înseamnă nimic. Valoarea adevărată este dobândită prin ceea ce reușești să oferi înapoi societății în ansamblul său.

O organizație de consumatori are un rol diferit, dar nu mai puțin important față de autoritățile cu atribuții în domeniul protecției consumatorilor. Nu putem face controale, nu putem aplica sancțiuni. Dar putem informa, putem educa, putem oferi cunoștințe și experiență. Degeaba avem drepturi dacă nu știm care sunt acestea și cum le putem folosi. Degeaba ne dorim o hrană sănătoasă sau contracte fără clauze abuzive, ca să dau numai două exemple din ceea ce înseamnă protecția consumatorilor, dacă nu avem cunoștințele necesare pentru a putea influența, prin alegerile pe care le facem, comportamentul comercianților.

Cunoașterea este putere. Un consumator educat și informat este un consumator puternic și va avea la îndemână toate pârghiile necesare pentru a face alegerile care i se potrivesc și pentru a-și rezolva problemele singur, fără a se ajunge la intervenția statului. Acesta este motivul pentru care "punerea puterii în mâinile consumatorilor" reprezintă cea mai importantă parte a activității unei asociații de consumatori.

Sunt mândru de modul în care Asociația pentru Protecția Consumatorilor a reușit să crească, să învețe și, așa cum am zis, cel mai important, de cum a reușit să dea înapoi societății ceea ce a acumulat. Îmi vine în minte lupta, la început surdă, pe care am dus-o prin 2002-2004, atunci când nimeni nici nu se ocupa de acest aspect, pentru a învăța consumatorii cum să citească eticheta produselor alimentare, apoi informațiile, în premieră atunci, privind aditivii alimentari, pe care le-am oferit publicului larg. Astăzi, consumatorii sunt mult mai atenți la produsele pe care le cumpără, la informațiile înscrise pe etichetă, în parte și datorită activității noastre susținute.

Nu vă închipuiți că ne-am ocupat numai de produsele alimentare. Domeniul protecției consumatorilor este unul extrem de vast. Am avut campanii de educare și informare în domeniul financiar, am luptat pentru o mai bună legislație în privința contractelor de credit, am atras atenția asupra utilizării clauzelor abuzive și a practicilor comerciale incorecte, am implementat servicii de consultanță și informare pentru consumatorii care aveau probleme atât în țară, cât și în afara României, prin intermediul Centrului European al Consumatorilor din România.

Revista pe care o răsfoiți astăzi nu este prima de acest fel pe care o edităm și o publicăm, ci continuă un drum pe care îl parcurgem încă de la începutul anilor 2000. Studiile și informațiile pe care le veți găsi aici nu reprezintă decât o mică parte, cea vizibilă, a activității noastre în anul 2015. Sper că ceea ce veți afla vă va ajuta să înțelegeți mai bine produsele de pe piață și să luați deciziile cele mai potrivite pentru nevoile dumneavoastră.

Conf. Univ. Dr. Costel Stanciu, președinte al Asociației pentru Protecția Conusmatorilor din România (APC România)

Citește aici primul număr al revistei Vocea Consumatorilor.

Bucuresti, 22.12.2015

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *