Yuval Noah Harari
Editura Polirom, carte oferita de Libris.ro
“În această carte vreau să mă concentrez asupra prezentului. Mă aplec asupra chestiunilor curente și a viitorului imediat al societăților umane. ce se întâmplă chiar acum? Care sunt cele mai mari provocări și opțiuni actuale? La ce anume ar trebui să fim atenți? Ce ar trebui să-i învățăm pe copiii noștri?” (p. 9)
Yuval Noah Harari, cunoscut un alt cititor pentru lucrările Sapiens și Homo Deus, revine cu o nouă carte care analizează situația prezentă. Care ar trebui să fie prioritățile într-o societate în care informația abundă și este greu să îți dai seama care sunt știrile adevărate, în care liberalismul pare că și-a atins limitele?
“Agenda mea aici este globală. Analizez forțele majore care modelează societățile din întreaga lume și care vor influența, probabil, viitorul planetei noastre în ansamblu. (…)
Deși această carte adoptă o perspectivă globală, nu neglijez nivelul personal. Dimpotrivă, vreau să subliniez legăturile dintre marile revoluții ale epocii noastre și viața interioară a indivizilor. De exemplu, terorismul este deopotrivă o problemă politică globală și un mecanism psihologic intern.” (pp. 10-11)
Cartea este structurată în 5 părți. Prima parte prezintă o analiză a problemelor politice și tehnologice actuale, în timp și a doua parte analizează o gamă variată de potențiale reacții. “În a treia parte vedem cum, deși provocările tehnologice nu au precedent, iar dezacordurile politice sunt foarte pronunțate, omenirea le poate face față dacă ne ținem temerile sub control și adoptăm vederi mai umile. Această parte investighează ce se poate face în legătură cu amenințarea terorismului, cu pericolul războiului global și cu prejudecățile și dușmaniile care stârnesc asemenea conflicte.
A patra parte dezbate noțiunea de post-adevăr și se întreabă în ce măsură mai putem înțelege evenimentele globale și să facem distincție între fărădelege și dreptate. Este Homo sapiens capabil să priceapă lumea pe care a creat-o? Mai există o graniță clară separă realitatea de ficțiune?
În a cincea și ultima parte a aduna laolaltă diferitele idei și adoptă o perspectivă mai generală asupra vieții într-o epocă a uluirii și a confuziei, când vechile povești s-au destrămat, iar până acum nu a apărut nici o poveste nouă care să le ia locul. Cine suntem? Ce ar trebui să facem în viață? De ce tipuri de competențe avem nevoie? Având în vedere tot ce știm și ce nu știm despre știință, despre Dumnezeu, despre politică și despre religie, ce putem spune despre sensul vieții în ziua de azi?” (p. 13)
Ultimul capitol include remarci personale de-ale autorului, “ca de la sapiens la sapiens, chiar înainte să cadă cortina peste specie a noastră și să înceapă o dramă cu totul diferită.”
Lucrarea este una deosebit de interesantă, care aduce în atenție legături poate surprinzătoare precum este cea între politică, sentimente, democrație și tehnologie. sunt tratate subiecte calde – terorism, rasism, discriminare din rațiuni culturale, religie, liberalism, abundență în informație și multe altele.
Partea a cincea, intitulată Flexibilitatea, începe cu un capitol dedicat Educație care are subtitlul “Schimbarea este singura constantă”.
“În prezent, prea multe școli se axează pe acumularea de informații. În trecut avea o logică, fiindcă informațiile erau puține și până și fluxul lent al celor existente era blocat în repetate rânduri de cenzură. (…)
Însă în secolul XXI suntem asaltați de un volum enorm de informații, pe care nici măcar cenzorii nu încearcă să le blocheze. În schimb, împrăștie de zor informații false sau ne distrag atenția cu fapte irelevante. Dacă trăiești într-un orășel mexican de provincie și ai un smartphone, poți să-ți petreci mai multe vieți doar citind Wikipedia, urmărind conferințe TED și urmând cursuri gratuite online. Niciun guvern nu poate spera să ascundă toate informațiile care nu îi sunt pe plac. Pe de altă parte, este alarmant de ușor să asaltezi publicul cu relatări contradictorii și diversiuni. (…)
Într-o asemenea lume, ultimul lucru pe care trebuie să îl ofere un profesor elevilor săi este mai multă informație. Deja au parte de prea multă. În schimb, oamenii au nevoie de abilitatea de a interpreta această informație, de a distinge între ceea ce este important și ceea ce nu este important și, mai presus de orice, de a îmbina mai multe fărâme de informație într-o imagine de ansamblu asupra lumii.” (pp. 260-261)
Cărțile lui Harari s-au aflat pe lista bestsellerurilor Sunday Times și New York Times, autorul fiind considerat un vizionar de cei de la The Guardian. “Lecțiile lui Harari sugerează noi modalități de abordare a problemelor actuale.” – Sunday Times